Över 100 punkter som garanterat ger dig fler besökare...
Sociala nätverk
Det finns en hel del sociala medieplattformar för dig att gå med i men nyckeln är att bara gå med på de webbplatser där din marknad regelbundet loggar in. Facebook och Youtube brukar vara mest effektivt, men beroende på målgrupp kan du även titta på t.ex. LinkedIn, Twitter, Instagram, Tiktok, Pinterest.
TIPS: Det kan finnas populära nischspecifika plattformar du kan överväga att gå med i. Inom vissa nischer har man skapat egna sociala nätverk där likasinnade samlas.
Lägg tid på att fylla i dina profiler, inklusive att lägga till ett bra foto och en bra beskrivning av dig och ditt företag. Se till att inkludera en länk till din webbplats tillsammans med en uppmaning som ger folk en anledning att klicka på din länk (kanske dela ut någonting på sidan).
Till exempel: Behöver du gå ner minst 10kg? Klicka här för att upptäcka den nya dieten Hollywood-kändisar skriker om!
Logga in på ditt Facebook-konto och gå till https://www.facebook.com/pages/create/ för att komma igång. Återigen, se till att fylla i din sidprofil helt, inklusive en länk och en uppmaning, och börja sedan lägga upp innehåll som tips, information, videor m.m.
TIPS: Inkludera relevanta sökord i ditt sidnamn samt beskrivningen för att hjälpa människor att hitta din sida.
Logga in på Facebook och klicka på "Skapa en grupp" i navigeringsfältet till vänster. Du kommer att kunna välja ett namn för gruppen och välja om den är öppen (detta är ditt bästa val för ett företag), stängd (måste vara medlem för att se inläggen) eller hemlig.
Det här är ett bra sätt att starta en diskussionsgrupp eller stödgrupp. Du kan till exempel starta en stödgrupp för dem som försöker gå ner i vikt, eller starta en diskussionsgrupp för personer som gillar att modifiera sina sportbilar etc.
Om du vill dra nytta av sociala mediers naturligt virala plattform lägg då upp innehåll som är värt att dela. Innehåll som har en eller flera av följande faktorer:
- Unikt
- Användbart
- Underhållande
- Kontroversiellt
- Upplyftande, inspirerande eller motiverande
- Roligt
När du har lagt upp bra innehåll, följ sedan nästa tips...
Att lägga upp innehåll som är värt att dela är en del av ekvationen. Den andra delen är att du specifikt ber folk att dela, re-tweeta, kopiera och sprida.
Till exempel: "Klicka på dela om du håller med!" Eller ett annat exempel: "Dela med dina vänner - de kommer att älska dig för det!"
Även om det är bra att bygga upp en stor social medieplattform får du inte glömma att målet är att driva tillbaka trafik till din webbplats. Ett bra sätt att göra detta är att fästa ett inlägg högst upp på din sida som erbjuder människor en gratis leadmagnet (lockbete) i utbyte mot deras e-postadress. Du kan sedan länka till din landningssida.
TIPS: Ofta går det att lägga upp formulär, kopplade till din emailtjänst, direkt på Facebook. Du kan då bygga en lista samtidigt som du slussar dom vidare till din sida. Kontrollera med din leverantör av emailtjänst för att se hur man kan lösa det.
Du kan få fler prenumeranter, följare och trafik om du erbjuder bra priser. Finns även programvaror för att sätta upp tävlingar där bl.a. folk får fler "lotter" genom att dela din tävling med sina vänner. Kan skapa en viral effekt.
Proffstips: Erbjud alla "på andra plats" en tidsbegränsad rabattkupong på dina produkter som ett tröstpris. Det är ett bra sätt att öka försäljningen!
Med andra ord, gör det enkelt för folk att "gilla" och "dela" ditt hemsidesinnehåll på sociala medier, vilket i sin tur leder mer trafik tillbaka till din sida. Om du använder WordPress kan du söka efter "social media share" plugins (gå till https://wordpress.org/plugins/). Finns många att välja mellan.
Variation håller människor engagerade, men det ger dig också en chans att se vilka typer av innehåll som ger dig mest engagemang. Du kan lägga upp innehåll som:
- Infografik
- Memes
- Citat
- Skämt
- videoklipp
- Tips
- Artiklar
- Observationer
- Nischrelevanta "rants"
- Reaktioner på nyheter
... Och så vidare. Håll koll på gilla-markeringar, delningar och kommentarer för att ta reda på vad din publik tycker om.
Lägg inte bara inlägg och gå därifrån. Se istället till att svara på kommentarer och gå med i diskussionen. Det hjälper dig att bygga en relation med dina följare, vilket i sin tur gör det mer troligt att de vill göra affärer med dig.
Relationer är det enklast som skapar affärer.
SEO - sökmotorer
Gissa inte vad folk söker efter i sökmotorerna. Använd istället något som aHrefs.com, WordTracker.com, MarketSamurai.com eller ditt favoritverktyg. Ange dina breda sökord (som "ekologisk trädgårdsskötsel") så kommer verktyget att lista dussintals, hundratals eller tusentals relaterade sökningar. Du kan sedan skapa innehåll kring dessa ord med en relativt hög sökvolym men ändå relativt låg konkurrens.
Vi själva använder också ofta tjänsten Answerthepublic.com. Den ger tips på vad folk söker på.
Om du förbereder dig för att bygga eller designa om en webbplats, gör inget förrän du har tagit fram dina viktigaste nyckelord. Sedan kan du inkludera dessa nyckelord i navigeringsmenyn, andra interna länkar, sidtitlar m.m.
När du skriver innehåll till din blogg inkluderar du dina sökord i sidrubriken, artikelns titel och utspritt i innehållet. Använd också synonymer och kompletterande ord (det älskar Google).
Om du till exempel skriver om hur man tränar en hundvalp kan du använda liknande/kompletterande ord inom området, t.ex. sluta skälla, potträning, gå fot...
Försök att inkludera sökord i dina länkar (t.ex. "dindomän.se/sökordhär.html"). Det är också en bra idé, om möjligt, om ditt domännamn innehåller ett nyckelord.
TIPS: Om du använder WordPress, logga in på din instrumentpanel, gå till "Inställningar" och välj "permalänkar". Välj sedan en länkstruktur som sätter inläggets namn i länken. Observera att WP också låter dig välja ditt länknamn manuellt när du skapar inlägget.
Google inkluderar nu mobilvänlighet som en del av sina rankningfaktorer. Det betyder att din webbplats bör:
- Ha ett responsivt tema.
- Utrymme runt länkar så att de är lätta att klicka.
Du kan kolla din webbplats gratis på https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.
Google föredrar sajter som laddas snabbt, särskilt för deras mobilanvändare. Men vet du vad? Dina besökare vill också ha en sajt som laddar snabbt. Så gå igenom din webbplats och, om det behövs, minska storleken på grafiken, stäng av automatisk uppspelning på videor eller ljud och se till att alla skript fungerar smidigt.
Vissa sökmotorer ser på länkar från andra webbplatser som "röster" för din webbsida. Men länkar av dålig kvalitet kan faktiskt skada dig, så du vill fokusera på att få länkar från högkvalitativa, auktoritetssajter i din nisch.
TIPS: Om du lägger upp högkvalitativt innehåll på din blogg kommer dessa länkar till dig naturligt.
Visst, det är meningen att du ska sprida dina sökord i ditt innehåll. Men, nyckeln är dock att först skriva för dina mänskliga besökare. Det gör ingen nytta för din webbplats om du skapar innehåll som lockar sökmotorer men som stöter bort mänskliga besökare.
TIPS: Det är till och med så att Google kan välja bort din sida om de anser att den inte är skriven för människor i första hand. Försök inte "lura" Google för att få en högre rankning.
SEO-landskapet förändras snabb vilket är anledningen till att du måste hålla dig uppdaterad. Håll ett öga på välkända SEO-sajter som www.searchenginewatch.com.
Skapa buzz
Människor kommer inte att dela något de har sett tusen gånger tidigare, så försök att skapa något unikt. Det betyder inte att det behöver vara 100 % unikt. Till exempel, istället för att uppfinna en ny strategi i din nisch, kan du lägga till en twist till en gammal strategi. Du kan till och med presentera gammal information på ett fräscht, nytt och spännande sätt.
Människor har inte speciellt lång uppmärksamhet vilket gör att det mesta innehållet som blir viralt är kort och lätt att läsa, titta på eller lyssna på. Till exempel är en två minuters video mycket lättare att konsumera än en tio minuters video vid första kontakten med en potentiell kund.
TIPS: Det betyder också att du inte ska ställa krav för att få ta del av innehåll du vill ska spridas viralt. T.ex. att man måste fylla i sin emailadress innan man kan titta, läsa eller lyssna på ditt innehåll.
Ett av de enklaste sätten att lansera viralt innehåll är på sociala medieplattformar där det är enkelt att dela innehållet med ett klick. Om du lägger det på din webbplats, se till att inkludera knappar för social delning och ett "berätta för en vän"-skript så att folk kan dela på några sekunder. Folk vill dela bra innehåll men kommer inte att göra det om det inte är enkelt.
Människor blir motiverade att dela när du berör dem på ett känslomässigt plan. Några av de främsta känslorna som finns i viralt innehåll inkluderar glädje, förtjusning, överraskning och lycka. Att framkalla vissa negativa känslor (som ilska, rädsla och avsky) kan också fungera, beroende på ditt ämne.
Detta fungerar inte för varje nisch, uppenbarligen, men om du kan skapa ett "insideskämt" med en popkultur referens kan du förstärka den virala effekten. Tidningar och annan media använder det flitigt för att försöka få fler klick, väcka känslor och få folk att dela. Ta en titt på skådespelaren George Takeis Facebook-sida för ett bra exempel på viralt innehåll som ofta innehåller popkultur: https://www.facebook.com/georgehtakei.
Tanken här är att följa personer i din nisch som tenderar att lansera virala kampanjer på sociala medier, och sedan ta del av de som får många likes, delningar och kommentarer. Bryt sedan ner och analysera dessa kampanjer för att ta reda på vad som gör dem framgångsrika. Till exempel kanske du kommer att märka att enkla roliga memes spelar bäst i din nisch, eller kanske inspirerande videor är det som motiverar din publik att dela innehållet.
Det finns ingen exakt formel för att skapa ett viralt innehåll. Det är därför virala marknadsförare ständigt lanserar virala kampanjer för att se vad som fungerar. Har du tur blir 1 på 10 försök viral. Ofta kommer det som en överraskning. Fortsätt skapa mycket innehåll så kommer överraskningen.
När du lanserar viralt innehåll måste du få ut det till så många som möjligt direkt. Ju fler som ser det när du lanserar det desto snabbare tar den virala effekten fäste. Så se till att marknadsföra ditt innehåll med hjälp av sociala medier, berätta för din lista, be dina marknadsföringspartners att dela det och till och med köp betald reklam (som t.ex. Facebook-annonser).
Tänk på din målgrupp och när det är mest sannolikt att de är online, och lansera sedan ditt innehåll vid den tidpunkten. Till exempel, mellan kl.08-09:00 kollar många sina e-postmeddelanden precis innan de börjar jobba för dagen.
Vänder du dig till privatpersoner får du fundera på när dom kan tänkas kolla på den platform som du publicerar på.
Du kan öka din delningsfrekvens genom att specifikt uppmana att dela ditt innehåll.
Till exempel, "Klicka här för att dela med dina vänner och ge dem ett gott skratt - de kommer att tacka dig för det!"
Ytterligare ett sätt att kicka igång den virala effekten är att "muta" människor för att de delar. Ge till exempel deltagare en riktigt cool present (som en e-bok, video eller app) om de delar ditt innehåll.
TIPS: Du kan automatisera denna strategi med hjälp av verktyg som t.ex. Gleam, som låser upp en gåva efter att någon har delat din länk på sociala medier.
Affiliate program
Affiliateprogram/Partnerprogram är när du har ett system för att belöna folk som marknadsför åt dig. Oftast får dessa personer en provision när en person som de hänvisat till din sida köper någonting.
Man kan antingen sätta upp ett eget affiliatesystem på sin sida eller ansluta sig till något nätverk som hanterar det tekniska och utbetalningar till affiliates.
Kan vara en mycket effektiv marknadsföring om det görs på rätt sätt. Plockar dock en del från din marginal.
De flesta affiliates vill att det ska vara enkelt att "kopiera och klistra" marknadsföringsmaterial för dina produkter, så skapa massor av marknadsföringsmaterial som de kan använda. Detta inkluderar:
- Solo e-postmeddelanden
- Autosvarsserie
- Bloggartiklar
- Videoklipp
- Rebrandable rapporter
- Grafik
Du kan också göra dig tillgänglig för liveevenemang som webbseminarier och intervjuer.
Om du säljer digitala produkter bör du erbjuda en provision på minst 50%. De finns de som erbjuder 100 % provision på instegsprodukten för att få in så många nya kunder som möjligt (som du sedan kan sälja på mer backend).
Fysiska produkter brukar ligga på 5-20% provision.
Det finns stor konkurrens om bra affiliates så du kan lägga till ytterligare förmåner till affiliates. T.ex. träningssamtal, tävlingar eller till och med dagliga provisioner (endast för dem du känner och litar på).
Proffstips: Arbeta hårt för att skapa en bra produkt, och ett försäljningsbrev med hög omvandling, eftersom dessa två saker tillsammans kommer att locka bra affiliates som myror till en picknick.
Även om du bör erbjuda ett attraktivt affiliateprogram för alla affiliates, var noga med att spara dina bästa förmåner för superaffiliates.
Till exempel, om du erbjuder 50% provision till affiliates, ge sedan 60%, 70% eller mer till dina super affiliates.
De som är kända för att vara bästa affiliates i din nisch borde inte behöva köpa din produkt (även om de kanske gör det ändå). Istället kontakta dem direkt och ge dem tillgång till din produkt gratis.
Proffstips: Om du har en e-bok kanske du vill skapa en papperskopia och sedan skicka den till dina potentiella superaffiliates tillsammans med ett rekryteringsbrev. Ett paket på posten får mycket mer uppmärksamhet än ett e-postmeddelande så mottagaren kommer att öppna det.
Affiliates hittar inte ditt program om du inte får det framför dem. Här är tre sätt att göra det:
- Ligg med på samlingsportaler för affiliateerbjudanden.
- Annonsera på affiliateforum och Facebook-grupper (be om tillstånd och/eller placera betalda annonser).
- Annonsera ditt affiliateprogram på din webbplats, inklusive blogga om det då och då. Se till att dela ditt inlägg på sociala medier också.
Med andra ord, annonsera ditt affiliateprogram på samma sätt som du marknadsför en produkt. Bara en bra affiliate kan vara värd tusentals kronor för dig, så det är väl värt ansträngningen.
Superaffiliates letar inte efter möjligheter på nätet. Det är därför du behöver söka upp superaffiliates i din nisch (de är de med stora plattformar som vinner affiliatetävlingarna), bygga relationer med dem och erbjuda dem oemotståndliga förmåner för att marknadsföra dina varor.
En superaffiliate kan dra in fler kunder till dig än 100 "vanliga" affiliates tillsammans.
Både superaffiliates och din genomsnittliga affiliate kommer att motiveras att arbeta hårt när du erbjuder ökade provisioner baserat på volym. Här är ett exempel:
- Sälj 1-10 produkter på en månad: 50 % provision.
- 11-20, 55 %
- 21 - 30, 60 %
(Och så vidare.)
Det här fungerar utmärkt under en produktlansering, men det är också en bra motivation för att återengagera affiliates som inte har marknadsfört dina produkter på sistone. Du kan erbjuda priser till de fem eller tio affiliates som säljer mest, samt erbjuda slumpmässiga dragningspriser till alla som sålt minst en produkt under tävlingsperioden. På så sätt kommer även dina mindre affiliates att vara motiverade att börja marknadsföra igen.
Du bör ha alla dina affiliates på en e-postlista så att du kan hålla kontakten med dem varje vecka. Du kan skicka ut:
- Nya annonssvepningar och andra annonsmaterial.
- Träningsmaterial.
- Tävlingsmeddelanden.
- Fallstudier från affiliates som gör det riktigt bra med att marknadsföra dina produkter.
...Och allt annat av intresse och till nytta för dina affiliates.
Det finns mer än ett sätt att göra detta. Ta en titt:
- Skapa helt nya produkter.
- Återlansera befintliga produkter.
- Återanvänd befintliga produkter, som att splittra en del av en hemstudiekurs och låta affiliates marknadsföra den för 100 % provision.
Partners
Människor gillar att göra affärer med dom de känner, gillar och litar på. Dina marknadsföringspartners är inte annorlunda i detta avseende. Det är därför du kommer att få fler "ja"-svar på dina samarbetsförfrågningar om du bygger relationer först, innan du ber dom hjälpa dig.
Gör det enkelt för dina potentiella partners att säga "ja" till dina samarbetsförfrågningar genom att skapa förslag som ger dom en stor avkastning för mycket lite arbete. Detta är särskilt viktigt om du vill arbeta med de stora namnen i din nisch, så du bör bygga samarbeten där din partner får en hel del nytta av att gå med på att arbeta med dig.
Dina samarbetsförslag bör besvara frågan som ligger i mottagarens bakhuvud:
"Vad ger det här mig?"
Se därför till att lista alla fördelar som den potentiella partnern kommer att få om han eller hon går med på samarbete.
Till exempel: "Du kommer att få 60 % provision på frontprodukten, vilket är 600kr varje gång någon köper via din länk. Det blir snabbt en riktigt bra provision."
Om du försöker få till ett stort samarbete, eller en tung partner, är det ibland lättare att be om en liten tjänst först och sedan föreslå ett större samarbete.
Till exempel kan du idag be en potentiell partner att dela med sig av ett tips till din "101 tips"-rapport du håller på att sammanställa. Sedan kan du nästa gång göra en större förfrågan, som att be personen att göra en webbintervju eller pod med dig.
Sök med andra ord så många partners som möjligt. Här är tre sätt att göra det:
- Sök på populära marknadsplatser på nätet för att hitta de som säljer populära produkter.
- Kör en Google-sökning för att hitta de med populära bloggar i din nisch (t.ex. "hundträningsbloggen").
- Hitta ägarna till populära Facebook-grupper och -sidor genom att göra en sökning på Facebook.
Dessa leverantörer, bloggare och gruppägare är alla potentiella partners.
Om dina partners får mycket belöning och har en smidig upplevelse av ditt gemensamma företag kommer de att vilja göra fler samarbeten med dig i framtiden. Se därför till att hålla tät kontakt med dina partners, hålla projektet på rätt spår och generellt se till att alla får en bra upplevelse.
Vissa människor tänker på affiliate-marknadsföring när de tänker på samarbetspartners, men det finns mycket mer i det än så. Till exempel:
- Samarbeta med en offlinebutiksägare för att erbjuda ett gratisevenemang. Du kan samla in leads och butiksägaren får fler besökare till butiken.
- Byt blogginnehåll med någon i din nisch. Publicera på varandras plattformar.
- Byt leadmagneter med någon i din nisch.
Det är bara tre idéer, men samarbeten är bara begränsade till din fantasi.
När du samarbetar med någon kommer ditt namn och rykte att förknippas med dem. Undersök dina partners i Google för att vara säker på att du gör affärer med människor som har gott rykte. Om du ser några röda flaggor som dålig kundservice, dåliga produkter eller klagomål om att de inte betalar affiliates, gå undan och hitta andra partners.
När du lägger ner tid, energi och resurser på att sätta upp ett samarbete se då till att det ger någonting på lång sikt. Om du till exempel gör ett webinar med en partner se till att spela in det. På så sätt har du en produkt som du kan sälja eller ge bort i månader eller år framöver.
Ett av de bästa sätten att få in en fot i dörren hos de "stora namnen" i din nisch är att låta en gemensam vän göra en introduktion. Så ta reda på vem som känner vem i din nisch och be sedan om introduktioner.
Relationer kan inte växa om du inte arbetar med dem. Vårda dina samarbeten genom att hålla kontakten med dina partners, även när ni inte gör ett projekt tillsammans. Fråga dem hur du kan hjälpa deras företag att växa. Fråga dem om personliga saker de har avslöjat. (T.ex. "Hur var din semester?"). Var mer än en affärspartner – var en vän.
Ibland går ett samarbete inte smidigt. Om det är ditt fel, ta fullt ansvar, be om ursäkt och gör det sedan rätt. Dina partners kommer ihåg detta, vilket kommer att göra dem mer benägna att säga "ja" nästa gång du kontaktar dem om ett nytt samarbete.
Information blir trafik
Om du inte har en blogg uppsatt än, rekommenderar jag att du sätter upp en (vi hjälper dig om du vill).
Bestäm dig sedan att blogga minst en gång i veckan, se till att erbjuda en mängd olika innehåll inklusive tips, djupgående instruktionsartiklar, infografik, videor och mer.
Tips! Se till att du även har SEO, med nyckelord etc., i tanken när du skapar dina inlägg. Då kan du så småningom börja ranka på Google och få in gratis trafik.
Kolla med andra bloggar i din nisch för att se om de accepterar gästartiklar. Du kan till och med göra en sökning i Google för att upptäcka dessa möjligheter. Sök bara efter dina nischade sökord tillsammans med söktermer som:
- Gästartiklar
- Skicka in gästartiklar
- Gästbloggar
- Skicka in artiklar
- Gästförfattare
Du kommer säkerligen att upptäcka dussintals gästbloggningsmöjligheter.
Nyckeln här är att gå med i diskussionen och bidra med tankeväckande svar på andras bloggar. I slutet av din kommentar kan du lägga upp en länk till din blogg (där det är tillåtet).
TIPS: Kör inte "hit-and-run" stilen. Försök istället bli en regelbunden kommentator och visa upp din expertis, vilket kommer att öka din ställning och få folk att lyssna på dina tips.
Du kan rida på aktuella trender, händelser och problem genom att blogga om det. Se till att använda händelsens nyckelord i ditt inlägg så att folk kan hitta det i sökmotorerna. Lägg sedan upp en länk till din blogg på sociala medier, var noga med att använda relevanta hashtaggar.
Du kan göra detta ensam eller med en samarbetspartner. Hur som helst, erbjud ett högkvalitativt webbseminarium gratis och samla in e-postadresser till alla som går med. Nu har du en lista att följa upp med för att bygga en relation och erbjuda produkter eller tjänster.
Ett annat bra sätt att bygga en lista är att erbjuda fri tillgång till en produkt eller tjänst (leadmagnet) i utbyte mot en e-postadress. Du kan till exempel erbjuda:
- Rapporter och e-böcker
- Videoklipp
- Ljudintervjuer eller poddsändningar
- Mindmaps
- Checklistor
- Appar och annan mjukvara
- Instruktioner
... Och alla andra typer av efterfrågade verktyg eller resurser i din nisch.
En egen lista, kontaktdatabas, är guld värd för marknadsföringen i ditt företag.
Det bästa sättet att locka läsare och få dem att komma tillbaka för mer är genom att skapa underhållande men ändå pedagogiskt (AKA edutaining) innehåll. Kolla runt bland välkända bloggare så kan du få en hel del tips på hur det kan se ut.
Varje gång du lägger upp en bloggartikel, gästbloggar, skapar ett webbinarium eller skapar någon annan typ av innehåll, berätta för dina följare på sociala medier om det. Ännu bättre, be dem att dela och twittra om dina inlägg och länkar. Se bara till att du skapar innehåll som är värt att dela.
Vissa människor använder sina "Om författaren"-rader för att prata om sig själva, det är ett misstag. Använd istället din bio som en liten annons för att få folk att klicka sig vidare till din webbplats. Det gör du genom att erbjuda någonting lockande och en uppmaning till handling.
Till exempel: "Är du trött på att vara överviktig och inte passa in i dina favoritjeans? Klicka här för att ta reda på hur du snabbt tappar fettet..."
Ditt företag kan vara online, men dina potentiella kunder spenderar fortfarande tid offline. Du kan nå djupare in på din målmarknad genom att skicka innehåll till offlinepublikationer, inklusive lokala tidningar och nischrelevanta tidskrifter.
Håll dina läsare intresserade genom att skapa olika typer av artiklar. Detta kan inkludera:
- Tipsartiklar
- Instruktionsartiklar
- Demos
- Skvaller
- Produktrecensioner
- Direktkampanjer
- Intervjuer
- Industrinyheter
- Åsikter
...Och så vidare. Att erbjuda en mängd olika innehåll ger dig också en god uppfattning om vad dina läsare svarar bäst på.
Oavsett vilken typ av innehåll du skapar är nyckeln att låta folk läsa eller titta ända till slutet. Ett bra sätt att göra detta är att släppa "cliffhangers" i början och mitten, vilket gör att du väcker nyfikenhet.
Till exempel: "Du undrar förmodligen hur mycket pengar den här bloggaren tjänade med den kampanjen. Du kommer att få reda på det om bara en minut, och jag garanterar att det kommer att överraska dig. Men först, ta en titt på det här..."
Naturligtvis måste du ge en utdelning senare där du avslutar din berättelse och tillfredsställer läsarnas nyfikenhet.
Folk ser ofta de som skriver tryckta böcker som auktoriteter och experter inom nischen. Du kan sälja din bok på boksidor som Amazon eller någon av alla de andra ställen som säljer böcker, samt erbjuda exemplar vid offlineevenemang och direkt från din webbplats.
Att bara visa upp att man skrivit en bok skapar en auktoritet och trovärdighet.
TIPS: Du får ännu mer auktoritet om du kan få andra auktoriteter i din nisch att stödja din bok. Skicka ut recensionsexemplar i god tid före publicering till dessa personer. Om de godkänner kan du skriva ut rekommendationen på baksidan och i marknadsföringsmaterialet.
Betala för trafik
Du är förmodligen redan medveten om många av de bästa webbplatserna i din nisch. Om inte, gå till Google och gör en sökning efter dina nischade sökord (som "golf" eller "bilrestaurering" eller "hundträning"). Ta sedan en titt på de bästa webbplatserna för att se om de accepterar reklam. Om de gör det, börja då med ett litet annonsköp och investera mer om du får bra resultat.
Medan du undersöker nischwebbplatser i Google leta även efter de som accepterar nyhetsbrevsannonsering. Gå med i nyhetsbrevet först för att vara säker på att de tillhandahåller innehåll av hög kvalitet. Om så är fallet, ta reda på hur många prenumeranter de har och var de kom ifrån. Om allt stämmer, börja börja och investera mer igen om du får bra resultat. Händer tyvärr att de som äger nyhetbreven blåser upp sina siffror bara för att sälja annonser och resultatet blir inte så bra.
Du behöver inte själv söka upp annonsmöjligheter. Istället kan du använda en mäklare/byrå som hjälper dig med annonseringen. Kostar lite extra men å andra sidan kan de hitta riktigt bra möjligheter åt dig.
TIPS: Sök på Google efter "köp onlineannonsering" för att upptäcka fler av dessa typer av webbplatser.
Varhelst du hittar en bra reklammöjlighet, se till att göra din due diligence. Du vill vara säker på att webbplatsen tillhandahåller information av hög kvalitet till en interaktiv, engagerad publik. Ett bra ställe att kolla upp detta på är på webbplatsens blogg.
TIPS: Fråga alltid den webbansvariga om trafikdemografin. Specifikt, var kommer trafiken ifrån?
Din publik använder förmodligen redan Facebook vilket gör det till ett utmärkt sätt att få fram ditt budskap. Logga in på ditt Facebook-konto och börja här:
https://www.facebook.com/ads/manager/creation/creation/. Använd sedan Facebooks annonsverktyg för att begränsa demografin och användarbeteendet till en målgrupp.
Det här brukar vara en bra start för att snabbt testa sina erbjudanden.
Google har ett bra system med "betala per klick"-annonsering på http://google.com/adwords.
Om du använder AdWords, se till att:
- Välj snävt riktade sökord snarare än breda sökord.
- Testa och spåra din kampanj med hjälp av de inbyggda verktygen så att du vet vilka sökord och vilka annonser som ger bäst resultat.
Starta smått och testa innan du spenderar stora pengar.
Oavsett var du placerar en annons kan du ofta öka klickfrekvensen genom att väcka nyfikenhet med annonsen. Till exempel:
- Vem mer vill upptäcka hemligheten med att se tio år yngre ut?
- Klicka här för att ta reda på vad Hollywood-kändisar vet om att gå ner tio kilo snabbt.
Om du placerar bannerannonser eller andra grafiska annonser, välj iögonfallande grafik med en eller flera av dessa egenskaper:
- Ljusa färger.
- Enkelt och överskådligt.
- Leende människor.
- Söta djur.
TIPS: Personen eller djuret på bilden bör titta direkt på produkten eller på annonsens text eftersom tittarna naturligt kommer att titta där en person eller ett djur tittar.
Du får en bättre klickfrekvens om du berättar exakt vad du vill att de ska göra. Till exempel:
- Klicka här för att se denna häpnadsväckande video.
- Klicka här för att hämta din rabattkupong.
- Klicka här för att gå med nu.
Vissa annonsplatser tillhandahåller inbyggda spårningsverktyg, inklusive Google AdWords och Facebook-annonser. Din e-postleverantör gör det troligen också. Om du behöver verktyg för andra kampanjer kan du t.ex. kolla in Google Analytics. Gratis och riktigt bra.
Oavsett var du placerar dina annonser, börja med små annonsköp. Om en annonsör inte uttryckligen erbjuder mindre annonsköp, fråga efter dem. Till exempel kommer många nyhetsbrevsutgivare gärna att låta dig skicka ett solo-e-postmeddelande till en mindre del av deras lista. När du vet att en plats levererar bra omvandlingsfrekvenser kan du investera i större annonsköp.
Offline
Det här låter gammaldags, men det fungerar fortfarande. Skapa ett pressmeddelande för att tillkännage nya produkter, en storslagen invigning av ditt företag, tävlingar och liknande evenemang och skicka det sedan till dina lokala, regionala och till och med nationella medier. Du kan till och med skicka ut nischrelevanta artiklar, till exempel en artikel om att hålla hundar varma på vintern (med en länk till din hundrelaterade sajt i slutet).
TIPS: Läs pressmeddelanden i dina lokala medier för att få en uppfattning om vad de gillar att publicera och modellera sedan din release efter de som blir tryckta.
Detta inkluderar mässor, konferenser, seminarier och workshops. De flesta av dessa evenemang låter dig köpa monterutrymme under evenemanget.
TIPS: Sänk kostnaderna genom att dela utgifter för monter med någon i din nisch som säljer relaterade (men inte direkt konkurrerande) produkter eller tjänster.
Prata med lokala grupper och organisationer i ditt område och erbjuda gratis föredrag. I slutet av föredraget kan du dela ut flygblad med din webblänk och en uppmaning till att besöka din webbplats, gå med i din lista eller till och med köpa dina produkter.
Om du till exempel vänder dig till trädgårdsmästare, skicka då ett talförslag till ett möte med trädgårdsmästare i ditt område.
Du kan hitta både potentiella samarbetspartners och potentiella kunder vid offlinemöten. Det brukar alltid finnas nätverk som man kan ansluta sig till, eller varför inte starta en egen grupp.
Du kan sätt in annonser i dagstidningar eller nischrelevanta tidningar.
TIPS: Spara pengar genom att fråga om restannonsering. Det är sista minuten-annonsering som redaktörer erbjuder till dig med rabatt eftersom de har oanvänt annonsutrymme.
Har du något av intresse för lokala lyssnare? Överväg då att placera en radioannons. Detta fungerar bäst om du placerar annonsen under ett relevant program, till exempel en talkshow relaterad till din nisch.
Dina lokala TV-nyheter och radiopratprogram letar alltid efter experter och andra att intervjua. Du kan meddela dem genom att skicka ut ett förslag till programmets producent, tillsammans med ett klipp med intervjuer som du har gett tidigare.
Har du ingen intervju? Skapa då en kort men informativt video, ladda upp det till YouTube och skicka länken till programproducenten.
Det viktiga här är att du har någonting nytt eller informativt som de tycker är värt att informera sina tittar eller lyssnare om.
Här är en annan gammaldags metod som fortfarande fungerar, särskilt om ditt kort innehåller en uppmaning till handling tillsammans med din webblänk. Dela ut visitkort på mässor, konferenser och liknande nischrelevanta evenemang.
Om du skickar ut fysiska försändelser har du en fantastisk möjlighet att få tillbaka återkommande trafik. Inkludera bara ett flygblad med en bra anledning att besöka din webbplats, till exempel ett tidsbegränsat erbjudande.
Proffstips: Slå dig ihop med andra i din nisch som skickar fysiska försändelser och byter flygblad. De skickar ditt flygblad i sina försändelser och vice versa. Det är ett bra sätt att få in leads till din webbplats!
Om du samlar in dina potentiella kunders eller kunders postadresser kan du skicka ut info till dem med specialerbjudanden. Du kanske också vill söka upp en eller flera samarbetspartner i din nisch och skicka ut ett utskick tillsammans vilket minskar kostnaderna för dig.
TIPS: Postnord har paket med reklamutskick som du kan hoppa på.
Tanken här är att lägga upp ett kostnadsfritt föredrag eller workshop och sedan samla in information från de som registrerar sig. Om du till exempel säljer information om hundträning, erbjud då en gratis workshop om hundträning. Du kan hyra ett konferensrum på ett lokalt hotell, eller så kanske du kan få ledigt utrymme i en lokal butik. (Kontakta butiker för husdjursartiklar för det här exemplet.)
Optimeringsstrategier
Om du inte har en plan är ditt företag som ett fartyg utan roder. Så se till att skapa en trafikplan som beskriver exakt vad du ska göra för att få trafik och när du ska ta varje steg. Se till att diversifiera din trafikstrategi så att du snabbt återhämtar dig även om en trafikkälla försvinner.
Nyckeln till bra långsiktiga resultat är att ta konsekventa steg varje dag. Även om du bara har några minuter på dig, gör minst en sak dagligen för att öka din trafik. Exempel inkluderar:
- Twittra en kampanjlänk.
- Lägger upp på din Facebook-sida.
- Att skriva en bloggartikel.
- Hitta nya gästbloggningsmöjligheter.
- Rekrytering av nya affiliates.
Och så vidare. Dessa små, konsekventa steg ger stora resultat.
Det enda sättet att veta vad som verkligen fungerar är att noggrant testa alla dina kampanjer. Detta inkluderar dina sökord, annonser, annonsplatserna, när du publicerar annonser och dina målsidor.
TIPS: Behöver du ett testverktyg? Registrera dig för Google Analytics
Bra säljtext i dina annonser ger trafik till din webbplats, och bra texter på din webbplats förvandlar mer av din trafik till prenumeranter och kunder. Om du inte kan mycket om att skriva bra exemplar avsätt då tid varje vecka för att lära dig mer. Du kan läsa böcker från mästarna som David Ogilvy, Victor Schwab, John Caples och Dan Kennedy.
Det är ingen mening att lägga ner allt det hårda arbetet med att få trafik om du inte fångar så mycket du kan på en e-postlista. Så skaffa en bra leverantör av e-posttjänster.
Vi rekommenderar i första hand MailingBoss (en av tjänsterna i Builderall). Riktigt professionell och kostnadseffektiv tjänst (obegränsat med kontakter till en fast kostnad).
Skapa en bra leadmagnet som dina potentiella kunder kommer att älska och skapa en landningssida som övertalar besökare att fylla i sin e-postadress mot din leadmagnet.
Du kan få mer trafik om du använder virala kampanjverktyg som Gleam. Se bara till att erbjuda nischrelevanta priser snarare än kontantpriser, annars kommer du att sluta med massor av icke-riktade freebie-sökare. Inte någonting du kan bygga vidare på.
När du etablerar dig som expert eller auktoritet inom nischen får du fler följare, fler hänvisningar och folk kommer att lyssna på allt du säger. Här är tre snabba tips för att etablera dig som auktoritet:
- Publicera din egen blogg och visa upp din expertis på den.
- Visa upp din expertis någon annanstans. Du kan gästblogga, svara på frågor och skapa en YouTube-kanal för videor.
- Publicera en pappersbok. Även om du självpublicerar det med t.ex. CreateSpace.com, tenderar folk att tänka på författare som experter.
Människor gillar att göra affärer med dem de känner, gillar och litar på. Det är därför det är så viktigt för dig att bygga listor och vårda relationer med dina potentiella kunder, kunder, affiliates och samarbetspartners.
Proffstips: Prata med folk vid offlineevenemang när det är möjligt. En tio minuters offlinekonversation i korridoren under en konferens kan bygga en relation snabbare än mejl eller sociala medier.
Alla kommer inte att gå med i din e-postlista, vilket är anledningen till att du måste ge alla dina besökare en anledning att komma tillbaka till din webbplats. Ett bra sätt att göra detta är att regelbundet lägga upp bra innehåll på din blogg. Att posta varje vecka är bra, men att posta oftare är ännu bättre.
Proffstips: Ett annat sätt att göra din webbplats "klibbig" är att erbjuda ett webbaserat verktyg eller resurs. Till exempel, om du vänder dig till dem som vill gå ner i vikt, erbjud ett verktyg för att räkna kalorier på din webbplats.
Olika människor föredrar olika sätt att ta emot information. Det är därför du bör erbjuda en mängd olika innehåll, inklusive text, infografik, videor och till och med ljud. Du kan göra detta för blogginlägg såväl som säljmaterial.
Låt dina befintliga kunder ta nya kunder till dig. Ditt program kan erbjuda den befintliga kunden och spridaren en bonusprodukt eller rabatt när han/hon refererar en ny kund.
Som en del av din veckovisa att göra-lista, se till att leta efter nya sätt att nå din marknad. Nya annonseringsmöjligheter dyker upp varje dag, så håll dig informerad om din nisch så att du kan hitta dem. Gå till exempel med i nischrelevanta Facebook-grupper, forum, bloggar och e-postlistor så att du hör om ny utveckling allt eftersom.