1. Ditt email-/databasprogram
Vi utgår här från att du redan har hittat din nisch och en hemsida. Så låt oss gå vidare...
När det gäller email-/databastjänst finns det en del att tänka på och det finns många att välja mellan.
Se till att du väljer en tjänst som verkligen klarar av att skicka ut massutskick till tusentals personer (din vanliga email klarar inte det, du blir då avstängd från tjänsten)
Det ska vara enkelt att hantera tjänsten med dels vanliga nyhetsbrevsutskick, men också med att sätta upp automatiska utskick (serier med automatiska email).
Vi brukar dessutom trycka rätt hårt på att man ska välja en tjänst där man även kan skapa automationer för att få möjlighet till automatisk marknadsföring, och för att skapa så kallade passiva marknadsföringssystem.
När du väljer tjänst bör du också se upp med kostnaden. Många lockar med gratis eller väldigt låg kostnad när du startar, men så fort du börjar få in kontakter på allvar börjar det kosta pengar.
Vi brukar rekommendera Mailingboss (del av Builderall). Tjänsten har alla delar man behöver för en professionell emailtjänst med automation. Men det bästa av allt är att man får obegränsat med utskick och kontakter till en fast kostnad. Det blir med andra ord en mycket kostnadseffektivt lösning så snart du kommer igång med din emailmarknadsföring på allvar. Kan varmt rekommendera den tjänsten.
2. Din kampanj
Du måste bestämma vilken produkt du vill sälja backend. Första erbjudandet efter leadmagneten.
Vänta nu, låt oss backa ett steg...
Du kanske undrar varför vi har valt detta som det andra steget?
Helt enkelt – eftersom både din leadmagnet och din första emailserie kommer att kretsa kring denna produkt är det bra att välja eller skapa den här produkten först innan du går vidare. Det går självklart att starta med att bara samla in kontakter innan du har dina "riktiga" produkter klara, men se åtminstone till att du har ett klart område/nisch du fokuserar på.
Ha dessa punkter i åtanke:
- Gör din marknadsundersökning. Ta reda på vilka ämnen och produkter som säljer bra på marknaden – skapa sedan något liknande men ännu bättre.
- Skapa något med en låg kostnad men ett högt värde. Du vill göra detta till ett "no brainer"-erbjudande.
TIPS: Helst bör detta vara din egen produkt. Det bör alltid vara ditt första och bästa alternativ. Men om du startar ett affiliateföretag kan du välja en affiliateprodukt med en bra konvertering och ett gott rykte.
Leadmagneten har två mål:
- #1 Locka människor att gå med i din lista.
- #2 Sälja din backend-produkt (din "tripwire").
Med dessa två punkter i åtanke kan du använd den här checklistan för att skapa din leadmagnet...
OBS! Kom ihåg att göra detta steg i enlighet med föregående steg eftersom du vill skapa en leadmagnet som kretsar kring ditt backend-erbjudande.
Bestäm vilket format. Textprodukt? Ljud? Video? Programvara eller app? Medlemskap? Verktyg som kalkylblad, instruktioner och checklistor? Någon annan resurs eller verktyg?
Välj ett ämne eller produkt som är nära relaterat till backend-erbjudandet (din "tripwire"). Du vill att din leadmagnet naturligt ska guida kontakten till erbjudandet du tjänar pengar på.
Till exempel, om tripwire-produkten är ett fullt träningsprogram kan din leadmagnet vara en rapport med de 5 bästa tipsen för att få magrutor.
Ett annat exempel: om din tripwire är en marknadsföringsapp, kan din leadmagnet vara en lite version av den här appen.
Men se upp med att du inte stillar hela kundens begär med leadmagneten, då blir huvudprodukten inte lockande.
Nu måste du skapa en sida som övertalar folk att vilja ha din leadmagnet och fylla i sina kontaktuppgifter. Här är de tre delarna:
Del 1: Design
Alternativ:
- Designa det själv om du har kompetensen.
- Anlita någon annan för att designa den åt dig.
- Använd HTML- eller WordPress-mallar
- Använd färdiga utomstående tjänster
Vår rekommendation: Vi har här 2 olika rekommendationer.
1. Hemsidesprogrammet Cheetah (del av Builderall). Ett mycket bra system för att sätta upp landningssidor (och hela hemsidor). I Builderall har du även tillgång till emailtjänsten Mailingboss, och det blir väldigt smidigt att sammanfoga landningssidan med emailtjänsten.
2. Vill man hellre arbeta med WordPress kan vi rekommendera Thrive Themes för att skapa landningssidor. Det här är den plugin till WordPress vi själva använt för att byggt näst intill alla våra hemsidor under de senaste åren.
Det finns många olika färdiga professionella mallar för just landningssidor och man kan enkelt integrera sidorna och formulären med den emailtjänst som du väljer att använda.
En riktigt professionell tjänst för den som vill bygga sidor i WordPress.
Se till att din design är professionell och snygg. Det är ofta första kontakten med dig och ditt företag.
Del 2: Säljtext
Alternativ:
- Skriv det själv om du har kunskapen.
- Utgå från mallar (t.ex. i Thrive Themes)
- Använd AI-tjänster som t.ex. Copymatic (fungerar riktigt bra även på svenska)
- Anlita en professionell copywriter för att göra det.
Del 3: Anmälningsformulär
Din email-/databastjänst har förmodligen även tjänster för att skapa formulär. Dessa är dock ganska enkla så vi brukar dock rekommendera att man använder separata program för att få snygga och konverterande formulär. Kan t.ex. vara:
- Cheetah (i Builderall). Finns färdiga knappar för att lätt infoga ett formulär på landningssidan.
,eller... - Thrive Leads (ingår i Thrive Themes) eller..
- Fluent Forms (ett riktigt bra plugin till WordPress för att skapa snygga formulär).
Fluent Forms kan vi hjälpa dig installera om du vill (blir mycket billigare). Det är bara att du hör av dig.
OBS! Glöm inte att själv testa opt-in-formuläret för att kontrollera att det fungerar korrekt.
Nu måste du ladda upp en serie på 3 till 7 e-postmeddelanden till din autoresponder (emailtjänst), med följande mål:
- 1 - Sälja in din tripwire-produkt.
- 2 - Bygga upp en relation med dina prenumeranter, vilket i sin tur hjälper till med både försäljning och att få kontakterna att stanna kvar på din lista.
Med dessa två mål i åtanke, ställ dig själv följande frågor när du skapar den här serien:
- Har du skapat lockande rubriker som får läsaren att stanna upp och vilja öppna varje e-postmeddelande? Känner läsaren att det kan vara någonting han/hon kan ha nytta av att läsa?
- Har du designat en serie kring målet att sälja tripwire-produkten? Är serien verkligen relaterad till tripwireprodukten och leadmagneten?
- Ger du bort något av ditt bästa innehåll, dina bästa tips, för att bygga relationer och få kontakten att vilja ha fler meddelanden från dig?
- Skickar du ut användbart, men dock ofullständigt innehåll (vilket naturligtvis leder till att du marknadsför tripwire-produkten)?
- Ger du en stark uppmaning till att klicka vidare i slutet av varje e-postmeddelande?
- Testar du olika varianter för att hitta bästa möjliga öppnings- och klick frekvens?
- Builderall
Här får du tillgång till över 50 olika verktyg och program till en fast kostnad. Bl.a. får du tillgång till deras email-/databastjänst med obegränsat antal utskick och kontakter. Bara den tjänsten betalar för hela medlemskapet i Builderall.
Dessutom får du tillgång till andra tjänster så som professionellt hemsidesprogram, webbhotell, mallar, webshop, betalmodul, funnelbuilder + MYCKET mer... - Thrive Themes
Bygg professionella landningssidor, eller hela hemsidor. Vi bygger själva alla våra sidor i det här pluginet till WordPress. - Copymatic
Riktig cool tjänst för att automatiskt skapa texter. Det fungerar utmärkt även för svenska texter. Bygger på så kallad AI-teknik. Du lägger in några rader om det du vill skapa en text omkring sedan skapar tjänsten helt automatiskt en helt text med fakta och väl formulerade meningar.
3. Din publik
Nu måste du få så många personer till din landningssida som möjligt. Börja med 1 trafikstrategi, sätt igång den och gå sedan vidare till nästa strategi.
Eftersom alla företag har olika typer av kunder finns det ingen generell källa till trafik som passar alla. Du måste ta reda på var din potentiella kunder rör sig. Här är några av de trafikkällor/strategier du kan överväga:
- Samarbeten/utbyte av trafik. Få samarbetspartners att skicka trafik till din landningssida. I utbyte gör du samma sak för dom. Eller du kanske kan ge någon annan tjänst tillbaka i utbyte mot trafik.
- Affiliate-trafik. Du kan ge dina affiliates stora provisioner – till och med upp till 100 % – på dina frontend-produkter. De får pengarna och du får din lista uppbyggd extremt snabbt.
- Betald trafik. Detta inkluderar köp av emailutskick i nischpublikationer, Facebook-annonser, bannerannonser eller grafiska annonser på nischade webbplatser, Google AdWords-annonser eller annonser du placerar via annonsmäklare.
- Sociala medier. Skapa konton på Facebook, YouTube och Twitter. Skicka trafik från dessa webbplatser till din landningssida.
- Gästbloggar. Sök efter platser där du kan gästblogga. Inkludera en länk och en uppmaning i din bio-text, där du t.ex. uppmuntrar läsarna att ladda ner din leadmagnet.
TIPS: För fler tips kan du titta på vår checklista för marknadsföring. Du har tillgång till den också helt gratis.