[Bilden ovan kommer från ett fik i Palma (Mallorca), ett av alla ställen jag suttit och arbetat på. Med rätt typ av ”livsdesign” och inkomstkälla blir arbetsplatsen inte bundet till en specifik plats…]
Designa ett företag för full frihet - Jesper Lindén
Jag har sagt upp kontraktet med mitt största konsultuppdrag, och står jag nu här med en blank karta framför mig. Jag ska starta om på nytt, designa och bygga upp en ny verksamhet.
En verksamhet som är tänkt att förverkliga min dröm om det perfekta företag och den perfekta inkomsten.
Lite skrämmande, men samtidigt enormt spännande.
De senaste åren har jag arbetat som konsult. Jag har drivit hemsidor, webbshoppar och tagit hand om marknadsföring, nyhetsbrev och affärsutveckling för några företag.
Att arbeta som egen konsult är det absolut inget fel på, men samtidigt har jag mer och mer börjat känna att den typen av arbeten inte kommer att ta mig närmare min vision om hur jag egentligen verkligen skulle vilja leva mitt liv.
Så när jag nu ställdes inför valet om vilken väg jag skulle välja framöver, vilken typ av verksamhet jag skulle bygga vidare på, var det inte helt enkelt.
Total frihet – plats!
Att fortsätta arbeta som konsult, driva hemsidor, webbshoppar, emailsystem etc., för andra företag skulle ticka av ett par av de kriterier jag har för att skapa en drömarbetsplats och den optimala inkomsten.
Att t.ex. kunna utföra mitt arbete var jag vill har jag haft de senaste åren som just konsult. Jag kan ta med mig datorn och sitta i min sommarstuga, eller för den delen sitta i en bungalow någon annanstans i världen. Har jag bara en dator och internetuppkoppling kan jag genomföra mitt arbete.
För många skulle den friheten räcka, men i min vision saknas en väldigt stor pusselbit…
Total frihet – tid!
Det spelar ingen roll om hur mycket pengar man tjänar om varje dag är uppbunden till vissa uppgift. Uppgifter som tar största delen av dagen att genomföra. Uppgifter som måste genomföras varje dag för att pengarna ska komma in.
Så länge man byter sin egen tid mot pengar kommer man alltid att vara bunden till sitt arbete större delen av dagarna. Om jag vaknar upp till en solig morgon vill jag ha möjligheten att kunna ta några timmar ledigt för att ta en runda på golfbanan.
Jag vill kunna gå på en spontan semester och fortfarande veta att det tickar in pengar i företaget även om jag inte är närvarande.
En normal anställning kan aldrig ge den friheten. Mina tidigare uppdrag som konsult kunde inte heller ge det. Här gäller det att designa affärsidén och upplägget på rätt sätt…
Det finns 2 sätt att uppnå den visionen.
Det ena är att du anställer folk som tar hand om den dagliga driften. På så sätt frigör du din egen tid.
Men om du startar upp från 0 är det en ganska lång och hård startsträcka innan du kommer till en punkt där du kan börja anställa medarbetare.
Jag har vandrat den vägen tidigare och det är ingenting som jag är speciellt sugen på att göra igen.
Andra alternativet är att arbeta med digitala produkter och tjänster, och att automatisera så mycket som möjligt av den dagliga driften.
Det är ju den dagliga driften som blir ”fotbojan”, så det är den parametern vi måste arbeta med för att få en inkomst som tickar på även om man själv inte är närvarande varje dag.
För att förverkliga min dröm om det optimala företaget och den optimala inkomsten låter digitala produkter som en bra väg att bygga vidare på.
Jag tänkte jag skulle visa min uppsättning lite längre fram här. Men först ännu ett kriterium som är viktigt för att uppnå min vision om drömföretaget.
Vem vill umgås med tråkiga kunder?
Det här är en av de delar jag brukar rekommendera folk att starta med när de planerar uppbyggnaden av ett eget företag…
Jag drev en egen webbshop för några år sedan. Det här var någonting jag halkade in på och som inte var riktigt planerat. Shoppen växte väldigt snabbt och jag fick upp en bra omsättning.
Problemet var bara att jag själv inte använde de kosttillskott som jag sålde. Jag hade heller i grunden inget större intresse av den här typen av produkter. Det här var ju som sagt bara någonting jag halkat in på via ett av de konsultuppdrag jag hade tidigare.
Med tiden byggde jag dock upp lite mer kunskaper inom området och fick ett lite större intresse. Man kan absolut bygga upp ett intresse för någonting som man kanske inte är intresserad av från start. Men för min del började jag aldrig riktigt brinna för den branschen. Jag hade svårt att relatera till de kunder jag sålde till. Jag kom på mig själv med att försöka undvika kundkontakter.
Driver man en egen verksamhet måste man ”umgås” med sina kunder under större delen av arbetet. Att engagera sig i sina kunder, och verkligen sätta sig in i deras behov, är en av de stora nycklarna till att utveckla sitt företag, ta fram rätt produkter, ta fram rätt marknadsföring och så vidare.
Dessutom blir det ju inte speciellt roligt att gå till arbetet om man inte tycker om de kunder man arbetar med.
Ett av de kriterium som jag nu satt upp är att jag vill omge mig med personer som jag tycker om att vara med. Det innebär att jag måste erbjuda produkter och tjänster till personer som passar in i min mall för vilka jag vill spendera min tid med.
Tar vi exemplet med golf igen så vill jag kunna ta en runda med mina kunder och verkligen känna att det är kul att umgås med de personerna, inte ha känslan av att man bara gör det för att det är en affärsuppgörelse.
Det är den ena aspekten, men det är inte hela bilden…
Vi lägger på ännu en nivå!
Det finns självklart även en nivå till i just tanken med vilka kunder man vill spendera sin tid med. En nivå som egentligen är den viktigaste delen i allting med att driva ett företag.
Ett företag finns ju inte bara där för att du och jag ska få en inkomst. Visst, det finns många personer som startat upp företag, och tagit fram affärsidéer, affärsplaner, produkter och tjänster, enbart för att de själva ska tjäna pengar. Dessa företag blir ytterst sällan framgångsrika, och inte heller speciellt roliga att arbeta med.
Varje affärsidé bygger på att det finns ett behov hos den tänkta kunden, och att du kan hjälpa kunden att täcka det behovet.
Du är bron mellan positionen kunden befinner just nu och det resultat kunden verkligen vill uppnå.
Man vill bara arbeta med kunder som man verkligen kan hjälpa. Som man kan hjälpa gå från position A till position B med ett lyckat resultat.
Då får du riktigt nöjda kunder. Nöjda kunder kommer att rekommendera dig vidare för andra och du får ett företag som blomstrar.
Så jag funderade en stund över de här 2 nivåerna, kunder jag vill umgås med och vad jag skulle kunna hjälpa dem med, för att se åt vilket håll jag skulle gå för att designa mitt drömföretag.
Jag älskar att umgås med andra företagare och entreprenörer, eller blivande entreprenörer. Att få höra deras visioner, se hur det lyser i ögonen när det pratar om sin företagsidé, och få dela erfarenheter och idéer med varandra.
Det är den typen av personer jag skulle vilja bjuda hem, eller ta en runda på golfbanan med.
Nästa fråga är då vad jag skulle kunna bidra med för att hjälpa de här entreprenörerna ta ett kliv framåt? Vad har de för behov som jag skulle kunna täcka?
En underbar känsla…
Att få se någon med en affärsidé verkligen komma igång och börja sälja via sin hemsida, att få vara med när någon upptäcker att den affärsidé man tagit fram verkligen fungerar och kunder köper det man erbjuder, är en härlig känsla. Då känner man verkligen att man har varit med och bidragit till någonting stort i någon annans liv. Det är absolut en känsla som jag kan tänka mig att spendera min framtid på att försöka uppnå så många gånger som möjligt.
Nu börjar nischen jag vill bygga mitt drömföretag omkring växa fram framför mig.
Det som jag framgångsrikt lyckats med tidigare är att sätta upp säljande system, system och upplägg som omvandlar besökare till köpande kunder. Hemsidor, shoppar, emailsystem, marknadsföringssystem etc.
Jag har redan arbetat med den typen av lösningar tidigare, så det handlar mer om att paketera det till ett enkelt koncept som kunderna snabbt kan implementera och se resultat av.
För det är just resultat som bygger en framgångsrik verksamhet, så det är enormt viktigt för mig framöver.
Så föddes idén om Megaego Masterminds…
Mitt upplägg framöver är alltså att använda mina över 20 års erfarenheter som entreprenör och hjälpa blivande entreprenörer förverkliga sina drömmar om en egen verksamhet. Hjälpa till med smarta upplägg och tekniska system, hjälpa till med att bolla idéer och stötta längs med vägen.
Har de här entreprenörerna dessutom samma vision som jag, med att skapa ett drömföretag som frigör sin egen tid, då har vi en perfekt match.
Är du intresserad av att hänga med på den här resan är det bara att du hör av dig så tar vi ett snack och ser vart det leder.
Jag har ett kriterium till!
Pinsamt… men jag avskyr att sälja.
Det här är lite patetiskt, och faktiskt lite pinsamt att erkänna, för jag har ju arbetat med försäljning hela mitt arbetsliv, men…
…ett av mina personliga ”problem” är att jag faktiskt inte tycker om att sälja. Eller rättare sagt, jag tycker inte om att jaga och försöka övertala folk att köpa det jag erbjuder. Jag tycker t.ex. det är väldigt jobbigt att lyfta luren och genomföra ett regelrätt säljsamtal.
Kanske någonting jag egentligen borde jobba på, men just nu vill jag hellre försöka designa mitt drömföretag så att jag undviker den typen av försäljning.
Den absolut bästa och enklaste försäljningen kommer utifrån att någon ber om att få köpa. Personen ser dig och din lösning som den bästa och vill verkligen ha den.
Sedan är det ju också så att det du erbjuder kommer inte att vara den bästa lösningen för alla. Så varför ska man då stånga sig blodig för att trycka på en produkt och en lösning på någon som egentligen inte behöver den.
Jo, jag vet att det finns många företag som arbetar med extremt påtryckande försäljning, och som lyckas rätt bra. Men det är inte min ”cup of tea”.
I mitt drömföretag har jag produkter och tjänster som jag verkligen vet kan ge ett stort resultat, hos rätt typ av kunder. Allting handlar alltså om att presentera den lösningen för de personer som jag verkligen kan hjälpa. Jag tänker inte spendera tid och energi på att försöka övertala mindre intresserade personer som egentligen inte vill ha min hjälp just där och då.
Målet är att bygga upp drömföretaget där jag bara arbetar med personer som jag vill arbeta med, och personer som vill arbeta med mig.
För att åstadkomma det kommer jag arbeta efter ett koncept som jag kallar för ”flywheel”. Det konceptet kräver ett eget separat inlägg, och jag kommer publicera det inom kort. Så håll utkik.
Där prickar vi alltså av ännu en punkt på listan för att bygga drömföretaget.
Sugen på att hänga med i konceptet och bygga upp din egen verksamhet på samma sätt?
Jag kommer att dokumentera hela min resa framöver, och jag tänkte också försöka visa hur alla delar hänger ihop och är uppbyggda. Helt enkelt visa hur man startar upp och driver ett företag med utgångspunkten att bygga upp en inkomst som skapar ett friare liv. Alltifrån de tekniska lösningarna till hur man marknadsför sig och får in kunder.
Tänkte också ge lite tips på produkter, tjänster och upplägg för att även de som vill (och ännu inte har någon klar affärsidé) ska kunna hänga med mig framöver.
Jag vill absolut inte göra den här resan på egen hand. Jag vill att du hänger med mig, och att du också bygger upp din drömverksamhet tillsammans med mig.
Vi kan hjälpa varandra på vägen. Framför allt kan vi peta varandra i ryggen så att vi verkligen ser till att förverkliga våra drömmar och visioner.
Har du lust att hänga med kan du fylla i din email här nedanför så får du uppdateringar så fort jag släpper ny info om vår ”resa” tillsammans.
Vi hörs!
Jesper Lindén