Exempel på leadmagneter för att samla in leads och bygga en kontaktdatabas snabbt

En stor lista med kontakter, kontakter som du själv äger, som du kan skicka meddelanden till när du vill och hur ofta du vill, som är intresserade av just det du håller på med, är en av de största tillgångar ett företag kan ha.


Men har du funderat på varför någon skulle vara intresserad av att ge dig sina kontaktuppgifter? Varför skulle jag eller någon annan fylla i ett formulär på din hemsida och lämna min email adress?


Själv får jag 2-300 email varje dag. Uppskattningsvis 90% är meddelanden jag aldrig läser. Varför skulle jag lämna ut min email till dig bara för att få vanliga nyhetsbrev?

Vill du fånga någons intresse och få personen att lämna sin emailadress måste du också ge någonting tillbaka som den personen verkligen vill ha och kan ha nytta av nu direkt.

Det här är säkert ingenting nytt för dig, men jag stöter förvånansvärt ofta på hemsidor där man bara lägger fram ett formulär med texten:

- Fyll i din email här så får du vårt nyhetsbrev...

Ok, om du driver en intressant blogg med många bra tips kan man självklart ha den typen av formulär på sin hemsidan som ett komplement för att fånga upp de få personer som eventuellt fyller i sin adress i ett sådant formulär. Det är dock ganska få som gör det. 

Det jag tänkte visa här är däremot tips på hur du kan få många fler att vilja fylla i sina kontaktuppgifter så att du kan bygga en stor kontaktdatabas. Jag kommer att ge dig ett antal olika tips och infallsvinklar på vad jag brukar kalla "morötter" som man kan locka med för att potentiella kunder ska vilja lämna sina uppgifter.
Man brukar också kalla det för leadmagneter.

Jag vill att du ser det här som tips och jag vill att det ska ge dig nya idéer på vad du skulle kunna göra för att fånga upp leads. Sedan är det upp till dig att skapa det som passar bäst för just dina kunder och din målgrupp.

Vill du ha hjälp med idéer och strategier som fungerar bäst just nu 2024, eller kanske hjälp med den tekniska uppsättningen (som kan vara bökig om man inte har full koll på databaser, emailsystem, leveranssidor, nedladdning etc.) är det bara att du skickar ett meddelande till oss. Vi kan bolla lite idéer och ge dig råd. - kontakta oss


Vem vänder du dig till?

Det absolut första du måste göra (och som jag hoppas att du redan gjort) är att sätta grunden för all din framtida marknadsföring. Sätt upp en klar profil över vilken typ av kund du vänder dig till. Jag tänkte inte gå in på just den delen här, men det blir i princip omöjligt att skapa en perfekt leadmagnet, ett lockande erbjudande, om du inte vet vad dina potentiella kunder verkligen vill ha.

Vad letar dom efter? Vad går dom igång på? Vilken typ av hjälp skulle de vilja ha nu direkt? etc...
Det går helt enkelt inte att ta fram ett erbjudande om du inte har koll på det först.

Ett litet tips på ett smart verktyg hittar du i den här artikeln:
Ett smart sätt att ta reda på vad dina kunder frågar efter.

Så låt oss förutsätta att du har den grundläggande biten på plats.

Se det som en värdefull produkt du erbjuder

Ett tankefel som många gör när man försöker fånga in kontakter är att man inte riktigt tar det på allvar. Man hafsar ihop något halvbra erbjudande för man tror inte att det är så viktigt. Varför skulle en produkt som man delar ut gratis vara viktig?
Mitt tips är att du ser din leadmagnet som en värdefull produkt/tjänst i ditt sortiment.

Din leadmagnet måste säljas in med ett riktigt bra erbjudande, vara riktigt lockande, och uppfattas som värdefullt av de som tar del av det. Precis som alla andra produkter eller tjänster du har.
Ett dåligt erbjudande ger ett dåligt resultat. Spendera den tid det behövs och testa olika typer av leadmagneter och erbjudanden för att se vad som fungerar bäst.

Leadmagneten är första steget till din huvudprodukt...

Förutom att vara någonting som lockar dina besökare att fylla i sina kontaktuppgifter bör även leadmagneten fungera som införsäljning av nästa produkt du vill sälja och tjäna pengar på.
Leadmagneten ska ge kunden någonting som kunden kan ha nytta av, men den ska också göra kunden sugen på att vilja ta nästa steg vidare i ditt säljsystem (din sälj-funnel). 


Här kommer några exempel och infallsvinklar på leadmagneter...


Exempel 1 - enkel information

Ett av de vanligaste sätten att få någon att fylla i sin emailadress är att locka med någon form av information. Information som personen verkligen vill ha och som de tror sig kunna ha nytta av direkt.

"Direkt" är ett nyckel ord.

Anta att du vill bygga upp en kontaktlista med personer som är intresserad av hundar. Vilka vanliga frågor har då hundägare som de skulle vilja få ett svar på?

Om vi antar att många har funderingar på hur man får sin hund att sluta skälla så kanske man kan locka med en gratis PDF/dokument med rubriken:

Så här får du din hund att sluta skälla men 3 enkla åtgärder.
Till vilken emailadress ska vi skicka tipset?

eller...

Det absolut bästa sättet att få hunden att sluta skälla obefogat näst intill direkt.
Till vilken emailadress ska vi skicka tipset?

Det behöver inte vara någonting stort och avancerat. Ofta räcker någon enkel information som besökaren verkligen känner att han eller hon skulle kunna ha nytta av nu direkt.

Jag har även testat med mer avancerade informationsprodukter så som digitala böcker eller hela kurser som man delar ut gratis för att få kontaktuppgifter. Rent generellt kan jag inte säga att man fångar in fler personer för att materialet är större och mer omfattande. Det kan till och med vara så att folk avstår från att ta del av det för att de inte har tid att läsa en hel bok just nu, eller gå igenom en hel kurs med information.

Å andra sidan kan ett större material ha andra positiva effekter. T.ex. att de personer som vill ha informationen verkligen är intresserade och kanske är mer benägna att gå vidare och köpa dina produkter senare.

Det är också så att när du lägger fram ett större material har du mer möjlighet att påverka de som tar del av det.
Jag skapade t.ex. en kurs i hur man bygger en hemsida. Det var en förhållandevis stor kurs som gick igenom allt ifrån hur du köper ditt domännamn och ditt webhotell, hur du lägger in texter och redigerar, till hur du hittar bilder som du kan använda på din hemsida.
Den här kursen delade jag ut helt gratis. I kursen hade jag sedan flera länkar till produkter och tjänster som jag rekommenderade. När någon tog del av de här rekommendationerna fick jag en provision. Med andra ord tjänade jag pengar på att dela ut kursen gratis samtidigt som jag byggde upp min kontaktdatabas. Som grädde på moset behövde jag inte lyfta ett finger för att tjäna de här pengarna. Allting gick per automatik.

Har du ingenting just nu rekommenderar jag dock att du startar upp med någonting enkelt. Det är alltid bättre att starta och komma igång med någonting än att dra på det flera månader för att du aldrig blir klar.


Exempel 2 - Prislista, Produktkatalog...

Har du en verksamhet där du har en separat prislista, produktkatalog, instruktionsbok etc. kan det vara ett gyllene tillfälle att byta den mot kontaktuppgifter.
Vi vill som sagt komma igång så snabbt som möjligt och kan det vara bra att använda vad man redan har.

Ett annat sätt på samma tema är att du skapa en "medlemsportal". När man fyller i sina uppgifter och går med som medlem kommer man också se en annan prislista för produkterna. Är man intresserad av produkterna eller tjänsterna vill man självklart veta det bästa priset. Lite mer tekniskt avancerat men kan vara mycket effektiv för att fånga in kontaktuppgifter. 


Exempel 3 - Rabattkod, fri frakt...

Ett annat mycket populärt sätt att fånga kontaktuppgifter på är att lägga fram någon form av mervärde eller rabatt mot att man fyller i sina uppgifter. Det kan t.ex. vara en rabattkod eller fri frakt på första ordern.
Det är enkelt och rakt på sak, kunden vet vad hon får.

För att det här ska fungera bra måste du vara specifik med vad man får när man registrerar sig.
Här är ett exempel på ett erbjudande som är för öppet och där man bara får en bråkdel så många registreringar som man skulle fått om man specificerat rabatten.


Frågan man kan ställa sig när det gäller rabatter är om personen ändå skulle köpt någonting. Om så är fallet skulle du ändå fått in kontaktuppgifterna vid köpet och du hade sluppit rabattera priset. För självklart ska du koppla ihop ditt shoppingsystem med din kontaktdatabas så att du lagrar kundernas adresser.

Det kan också vara så att det lilla erbjudandet får kunden att tippa över och köpa. Speciellt om du också lägger till en tidsfunktion så att besökaren måste fylla i sina uppgifter nu direkt, annars försvinner rabattkoden. Rabattkoden kan däremot vara giltigt under en längre period så att hon kan komma tillbaka och köpa senare. Då fångar du adressen men kunden behöver inte ta beslut om köp direkt. Du kan göra flera utskick och påminna kunden om din förträfflighet och att det finns en rabatt som väntar. Med rätt emailsystem sätter du upp så att alla de här påminnelserna går ut automatiskt (och upphör automatiskt när kunden köpt).


Exempel 4 - Frågeformulär

Det här är ett av alternativen på leadmagneter som ofta brukar ha hög konvertering. Ett frågeformulär som besökarna ska fylla i.

Besökaren får svara på några frågor, och på sista sidan får man uppge sina kontaktuppgifter (email) för att få reda på resultatet.

Här är några exempel:

1 - Phonak - hörseltest


Anledningen till att det här fungerar så bra är för om man har investerat tid och energi på att svara på frågor, och dessutom är intresserad av att veta svaret, då fyller man också i sin adress. 

En annan fördel med det här är att du kan lägga till olika "taggar" på kontakten beroende på vilka svar de ger i formuläret (förutsätter att du har ett formulär- och kontaktdatabasprogram som stödjer detta.). På så sätt vet du vad kunden behöver och du kan skicka ut riktigt specifika meddelanden efteråt.

Har du rätt typ av emailsystem kan du sätta upp en serie med automatiska meddelanden som går ut under period till alla ny kontakter som kommer in. Meddelanden som är specifika för just den typ av problem och det behov som kontakten har uppgivit i formuläret.


Exempel 5 - Tävling

Det här är också en populär metod för att fånga upp kontakter. Man ser det rätt ofta i sociala medier. Det är utlottning av allt ifrån Ahlgrens bilar till riktiga bilar, en gratis massage och så vidare. Det kan också vara att du ska gissa rätt på antal godisbitar i en burk eller något liknande. Enda kravet för att få vara med i tävlingen är att du lämnar dina kontaktuppgifter.
Ibland kombineras tävlingen också med att du ska dela inlägget, sprida det vidare.

Liten varning för den här tekniken.
Det gäller att vara noga med vad du lottar ut. Om du t.ex. säljer kurser i hur man lagar mat, och skapar en tävling där man kan vinna en iPhone, kan du med en bra kampanj på Facebook lätt få in tusentals med nya kontakter. Kan ju låta lockande, men hur många av de kontakterna är egentligen intresserade av matlagning?
Förmodligen relativt få.

Du får en lista med kontakter som du i princip inte har någon nytta av. Det leder i sin tur till att du får många som aldrig öppnar dina meddelanden, många som avregistrera sig, eller till och med anmäler dig för spam (oönskad och olaglig emailreklam). Det leder i sin tur till att du blir svartlistad av emailtjänsten, dina meddelanden kommer garanterat fastna i spamfilter och landa i skräpkorgen hos mottagaren.

Sysslar man med matlagning är det då bättre att tävla om/lotta ut någonting som attraherar personer som är intresserade av just matlagning. 


Exempel 6 - Serie med instruktioner, utmaning...

Man anmäler sig med sin emailadress. Du har sedan programmerat in ett antal meddelanden som går ut under en tid. Ett nytt steg i veckan, eller kanske varje dag.
Det här kan vara ett smart sätt att på ett naturligt interagera med dina nya kontakter under en period framöver. Är emailen förprogrammerade går det här helt automatiskt. Kontakterna lär känna dig och ditt företag och du kan bygga upp ett förtroende.

exempel:

- Laga hälsosam och nyttig mat - 5 nya recept varje vecka
- 20 dagars utmaning för att springa en mil på under 1 timme.
- Nytt företag? 30 dagars steg-för-steg marknadsföring, från 0 till...

Här är ett annat bra exempel på en utmaning.
Klicka gärna vidare till sidan så får du se ett exempel på hur man byggt upp en hel säljsida för att fånga in leads.

https://www.90dagarsutmaningen.se/


Problemet med utmaningar och längre serier...

Det kan som sagt fungera som en bra leadmagnet men man måste vara medveten om att de flesta som anmäler sig inte kommer att göra någonting alls. De kommer att läsa det första meddelandet, och eventuellt nästkommande, men sedan rinner det ut i sanden. Det är så verkligheten ser ut. Så lägg in din stöt för att sälja upp kunden till dina andra produkter så snart som möjligt, och var smart med upplägget så att det verkligen finns en cliffhanger som gör att de går och väntar på ditt nästa meddelande.


Exempel 6 - Gratis smakprov/test

Här är ännu ett sätt som brukar vara mycket effektivt när man vill bygga upp en kontaktdatabas med riktigt intresserade leads.

Har du i din verksamhet möjlighet att låta kunderna få testa gratis under en period, eller du kanske kan dela ut testförpackningar av din produkt, då har har du en stor möjlighet att bygga en bra databas.

När det gäller testförpackningar på produkter kan man också tänka sig att bara ta betalt för frakten.

Ett bra exempel på detta är Vistaprint. De byggde upp hela sin verksamhet på att dela ut gratis visitkort. Man betalade bara för frakten.

En lite förhöjd "fraktkostnad" så kan du gå plus minus noll även på produkten.

I Visaprints fall hade man lagt upp en mycket effektivt uppförsäljnings kanal efter att man startat sin beställning. De flesta beställde bättre papper, fler färger på trycket och även andra trycksaker vilket resulterade i att Vistaprint gick med vinst på sitt "gratiserbjudande". 


Exempel 7 - Spin To Win

Det här är också en form av tävling eller gamification. Installera ett hjul som dina besökare kan snurra på för att se vad de vinner. Den här typen av hjul är alltid svårt att låta bli att snurra på. Man fyller i sin emailadress för att få chansen att vinna någonting. 

Vinsterna kan vara rabattkupong, guider, fysiska produkter... ja egentligen vad som helst. Det behöver inte vara någonting stort, dyr och fint.

Här är ett exempel på en tjänst som har den här funktionen och som går att koppla ihop med ditt emailsystem.
Den här tjänsten har även en mängd andra varianter av sätt att fånga in emailadresser på, och du kan sätta upp formulären på alla typer av sidor.

Poptin


Sammanfattning

Kort och gott, lägg den tid du behöver för att skapa några olika varianter av leadmagneter. Testa och utvärdera.
Se till att du lägger fram någonting som dina tänkta kunder verkligen skulle vilja ha. Med betoning på "tänkta kunder" så att du verkligen bygger en kontaktdatabas som du kan ha nytta av framöver.
Det är bara din fantasi som är begränsningen.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>