Öka dina försäljningar omedelbart med dessa 4 knep!

Vet du vad det absolut bästa sättet är för att öka konverteringen och få fler att köpa direkt?

Låt mig få visa dig.

De flesta människor har en tendens att skjuta upp saker de ska göra eller beslut som måste tas.
Jag gör det själv dagligen, och säkert du med.

Finns det ingen deadline kan ett litet litet beslut ta hur lång tid som helst.
Och det gäller tyvärr även då dina besökare kommer in på din sida och ska beställa.

Finns det ingen deadline kan man gå och suga på köpbeslutet länge innan man slår till.

Det här är mycket frustrerande för oss som försöker sälja någonting.

För normalt sett är kunden som hetast och mest sugen på att köpa direkt efter att han eller hon tagit del av vår införsäljning och vårt erbjudande.
Ju längre kunden väntar desto troligare är det att han glömmer bort fördelarna med just din produkt, och till slut inte köper alls av dig. Eller ännu värre, han upptäcker en konkurrent och köper där istället.

Det vi måste göra är alltså att hjälpa kunden på traven...


Här är 4 sätt för att sätta press på kunden att bestämma sig så fort som möjligt.

1

Deadlines

Ge dina besökare en deadline. Det här är helt normalt för de flesta. Vi har deadlines både hemma och på jobbet.
Det triggar oss att ta tag i saker när klockan börjar ticka ner mot noll.

Finns det ingen direkt orsak till att göra det direkt så gör vi det inte direkt.

Hur många är det inte som i skolan skjutit upp pluggandet inför ett test till dagarna precis innan. Det spelar ingen roll att man vetat om testet flera veckor tidigare.

Eller hur är det med att betala räkningarna? De skulle förmodligen aldrig betalas om det inte fanns ett datum när de måste vara betalda.

Så hur kan vi då översätta detta till vår hemsida och försäljningen där?

Enklast är att sätta upp ett utgångsdatum för ditt erbjudande, och helst med en timer som tickar ner. Det skapar en press på oss att ta ett beslut så fort som möjligt.

Erbjudandet går snart ut...

01
Dagar
:
 
01
Timmar
:
 
01
Minuter
:
 
00
Sekunder

You missed out!

Exempel på hur du kan använda detta:

  • Erbjudandet går ut [XX] eller om [XX tid]
  • [XX] kommer att sluta säljas om [x] dagar.
  • Det här är ett exklusivt erbjudande som bara gäller nu och slutar gälla när [XX händer]
  • Köp innan [XX] få [XX] rabatt.
  • Bara tillgänglig under perioden [XX]

2

Begränsat antal, tillgång, deltagare, utrymme...

Om dina kunder upplever att det finns begränsad tillgång, och att det är först till kvarn som gäller, ökar motivationen för att ta beslut snabbt.

Man vill ju absolut inte gå miste om en bra affär, eller hur?

Som när en butik har utförsäljning av sitt lager.
Det finns en begränsning av tillgången och då gäller det att vara där i tid för att få det man vill ha.

Ett exempel:

Exempel på hur du kan använda detta:

  • Just nu är det [X] antal personer som ser dagens erbjudande...
  • Bara ett begränsat antal platser finns kvar.
  • Vi kommer bara ta in [XX] personer
  • Bara [X] platser kvar. Boka nu eller aldrig!
  • Butiken/varan upphör. Begränsat lager
  • Vi kommer bara att gör det här en enda gång.

3

Risk att förlora/gå miste om

Kunderna måste uppfatta det som att de går miste om någonting om de inte agerar snabbt.
Det är nämligen skillnad på att få möjlighet att göra någonting och att gå miste om att få göra någonting.
Det senare brukar ha en starkare påverkan på oss.

Postkodlotteriet utnyttjar ofta det här.
"Dina grannar är med och kommer att bli miljonärer om din postkod vinner..."

Exempel på hur du kan använda detta:

  • Agera nu eller missa för alltid.
  • Det här kommer att sälja slut snabbt
  • Det här är ett engångserbjudande
  • Vi har stor efterfrågan. Skynda dig medan det finns kvar.
  • Nu finns det bara ett fåtal kvar...
  • Få [XX] som bonus om du beställer inom de närmaste [X] dagarna.
  • Njuta av [XX] medan det varar...

4

Inte tillgängligt för alla

Vi vill ofta ha vad vi inte kan få. Om vi säger att en produkt inte går att få tag på vill vi ha den ännu mer. 

För några år sedan såldes en antirynkkräm med texten:

"Vi har tyvärr sålt slut på hela vårt lager i Sverige. Om du förhandsbeställer redan nu har du möjlighet att få en flaska när nästa omgång kommer in..."

Det här skapade en enorm rush och företaget sålde slut på sitt lager 2 gånger under en kort period.

Här är ett annat exempel om man har en webbshop:

Exempel på hur du kan använda detta:

  • Ledsen, vi har inte mer kapacitet just nu.
  • Du kom tyvärr försent. Vi öppnar igen [XX]...
  • Bara tillgängligt för inbjudna...
  • Det här erbjudandet är inte tillgängligt i affären.
  • Ledsen, det här erbjudandet är bara för medlemmar.
  • Slutsålt! Vill du bli kontaktad när den finns igen?

Gör det så fort som möjligt

De här teknikerna kan du använda på flera olika ställen i din egen verksamhet. I princip överallt där du vill öka konverteringen.
Det kan vara i email, säljsidor, landningssidor, produktsidor, medlemsvärvning etc.

För det ökar verkligen konverteringen.

Den svåraste delen i det hela är att skapa en press som är äkta. 
Är det inte äkta kommer dina kunder att genomskåda dig och då faller hela konceptet.

Att skriva att rabatten bara gäller under några dagar, men sedan inte ta bort den när dessa dagar gått, då kommer många kunder att tappa förtroende för dig och inte lita på dig framöver. Du får då svårt att locka med fler erbjudanden.

Ett av våra stora elektronikföretag gjorde bort sig för några år sedan. Man gick ut med att det fanns ett begränsat lager och att kunderna måste skynda till affären. Efteråt visade det sig att det aldrig fanns något lager av den utannonserade varan. De ville bara locka in folk för att sedan kunna sälja någonting annat till dem.
Samma företag skrev också att de dumpat priserna tillfälligt. I själva verket hade de kvar sina ordinarie priser men istället höjt det utannonserade "ordinariepriset".
Hur mycket förtroende tror du detta företag har idag?
Hur mycket negativ publicitet har de fått?


Jag kan verkligen rekommendera att du implementerar någon form av press.
Du kommer att bli förvånad över hur många fler som faktiskt agerar snabbare.

Jag kan också rekommendera att när du har en deadline på ett erbjudande skicka då ut ett par stycken påminnelser precis innan det går ut. Hos en av mina kunder där vi hjälper till med marknadsföringen får vi alltid in den största mängden försäljningar efter att vi gjort sista utskicket där vi påminner om att erbjudandet snart kommer tas bort. Det fungerar varje gång.


Vänta! 

Är det här någonting du kommer ta tag i den närmaste tiden?
Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde skriv en kort kommentar här nedanför.
Det betyder mycket för mig att höra dina funderingar.


Jesper Lindén
Entreprenör, Informatör, Mentor, Föreläsare, Författare...

"Gör det enkelt. Du kan bara fokusera på en sak åt gången. Rätt fokus får hela ditt företag att snabbt blomstra. Men, det viktigaste av allt: företaget är en del av ditt liv, det ska vara kul att driva och bygga upp."


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Häng med i MegaEgo gänget...
Vi skickar ut tips och trix om marknadsföring, affärsidéer och företagsstrategier (och även en hel del annat roligt) 1-2 gånger per vecka.
Om du tröttnar på oss finns det alltid en länk längst ner i varje meddelande där du kan avregistrera dig.
Till vilken adress ska vi skicka allt det roliga?
>