Passiva inkomster med crowdsourced bloggsystem

Strategin: Vad är det?

De flesta onlineföretagare och marknadsförare skapar en blogg. Men så händer en av tre saker:

  1. De ägnar varje vaken minut åt att sköta bloggen. Vet du varför? För i många nischer räcker det helt enkelt inte att blogga en gång i veckan. Vissa bloggar fungerar bäst när ägaren bloggar dagligen, eller till och med flera gånger om dagen. Man upptäcker efter ett tag att man är en slav under sin egen blogg, att det tar längre tid än man trott att skapa varje inlägg och drömmen om mer frihet och en passiv inkomst blir allt mer avlägsen.

    Alternativt…
  2. De företagsägare som bestämmer sig för att de inte vill bli fjättrade till sina bloggar fattar beslutet att lägga ut skapandet på någon annan och hyr in den tjänsten. Det kan vara ett klokt beslut. Men problemet är att inte alla har den pott av pengar som behövs för att lägga ut arbetet. Så även om det är ett klokt val för dem som har råd är outsourcing inte svaret för alla.
  3. De tappar intresset och låter så småningom sin blogg blekna bort. De som inte har tillräckligt med tid eller pengar för att driva en blogg tenderar att sluta skriva så ofta. Trafiken (och försäljningen) sjunker, vilket i sin tur minskar ägarens intresse för bloggen ytterligare, och då postar de ännu mindre.

Om du någonsin har haft en blogg kan du säkert relatera till punkterna ovan. Och om du funderar på att starta en blogg kan du säkert se hur vart och ett av dessa tre scenarier kan uppkomma.

Det är därför jag vill presentera ett fjärde alternativ: Crowdsourced bloggsystem.

Vad är det för system?

Enkelt: det är ett system där du får massor av innehåll så att du enkelt och snabbt kan göra inlägg regelbundet. Du behöver inte skapa det här innehållet själv, och du behöver inte heller spendera orimliga mängder pengar på att lägga ut det på någon annan.

Istället crowdsourcar du innehållet, vilket innebär att du ber andra experter inom din nisch skapa det åt dig (gästförfatta). Sedan placerar du din länk i författarens byline, plus att du lägger erbjudanden i sidofältet och andra delar av din blogg. Du kan också skapa en del av innehållet själv för att hjälpa till att etablera din personliga expertis.

Slutresultat: Alla är nöjda – dina läsare får färskt innehåll ofta, dina gästförfattare får exponering och försäljning, och du får gratis innehåll och intäkter samtidigt som du knappt gör något av arbetet själv.

Låter bra, eller hur? Och nu kan du här också få tips på hur du sätter upp och skapar den här möjlighet till passiv inkomst, Crowdsouced bloggsystem!

Läs vidare för att upptäcka vad detta är och hur du ställer upp det själv...

Systemet: Hur gör du?

Här är en översikt över Crowd-sourced Bloggsystem:

  • Bygg bloggen. Här får du grunderna för att ställa in din blogg och förbereda dig för att tjäna pengar på den.
  • Ladda innehåll. Nyckeln till detta system är att få gratis innehåll av hög kvalitet skapat av andra. Detta steg visar dig hur!
  • Optimera erbjudanden. Här får du reda på hur du bäddar in erbjudanden i din blogg för maximala konverteringar.
  • Skapa trafik. Ingen bloggstrategi är komplett utan trafik, så här får du en översikt över några av de bästa sätten att få besökare till din webbplats.

Låt oss nu titta på det här systemet lite mer detaljerat...

Bygg din blogg

Först steget först – du måste sätta upp ett bloggsystem (CMS) så att det är enkelt att blogga. En bra bloggplattform innebär att du bygger dina inlägg/sidor direkt på nätet/internet, du behöver inte veta hur du gör någon kodning och du kan skapa ett nytt inlägg med bara ett par musklick.

Det finns en hel del CMS och bloggplattformar att välja mellan. Vi brukar rekommendera två varianter:

Först och främst rekommenderar vi att du skaffar ett konto på Builderall (om du inte redan har gjort det). Det är själva grunden i hela din internetverksamhet och det är där du har alla verktyg för att driva din verksamhet.

I Builderall kan du sedan välja mellan att sätta upp din blogg direkt i deras hemsidesbyggare, Cheetah, eller sätta upp en WordPress blogg.
Cheetah har ett enkelt bloggverktyg och det är helt ok om man bara vill lägga upp lite enkla texter och bilder, men vill man kunna skapa riktigt snygga sidor, med många fler möjligheter att bygga vidare, rekommenderar vi WordPress. I Builderall kan du sätta upp en hel wordpress-blogg med bara några knapptryckningar, så det finns redan inbyggt i systemet (då får då även samma enkla hemsidesbyggare, med drag-and-drop, som i Cheetah).

WordPress är världens i särklass mest använda bloggsystem (och  även hemsidessystem). Lätt att använda, helt perfekt för att skapa en snygg blogg och går att bygga vidare på i ALLA tänkbara riktningar.

Vi kommer här framöver att visa dig WordPress och hur du ställer in det...

Steg 1: Installera WordPress
Jag kommer för detta stega att anta att du redan har ett domännamn registrerat, och att det är pekat mot ditt Builderall konto. Har du inte ett domännamn kan du köpa ett direkt i Builderall. Dock inte .se domän. I det fallet rekommenderar vi Loopia. Behöver du hjälp med domänen är det bara att du hör av dig till oss. Vi kan hjälpa dig registrera och peka om domänen mot ditt Builderall konto.

Nu är det bara att installera själva bloggprogrammet.
Som vi nämnt tidigare finns redan WordPress som en del av Builderall, det enda du behöver göra är att aktivera en WordPress installation via menyn.

Steg 2: Välj ett tema
Nu måste du välja en design (tema) som matchar din nisch och övergripande verksamhet.

Ett tips är att du inte gör det för svårt för dig i uppstarten. Det är lockande att ta ett tema med många grafiska element och funktioner, men gör inte det misstaget nu när du startar upp. Det blir oftast betydligt svårare att hantera och det tar längre tid att komma igång. Mitt tips är att du gör det så enkelt som det bara går i början. När det sedan börjar snurra och verksamheten är igång kan du välja ett bättre tema/layoutmall, så som t.ex. Thrive Themes.

Tips för den som vill ha det bästa:    Vi har själva skapa i princip alla våra siter med hjälp av Thrive Themes och arbetat med det under många år. Det är egentligen betydligt mer än enbart en layoutmall, för här kan du designa din egen layout helt och hållet. Man kan alltså bygga precis vilken typ av sida som helst med hjälp av det här pluginet till WordPress. Det är ett oerhört kraftfullt plugin och vi kan varmt rekommendera det om du har höga krav på vad du vill skapa och hur din sida ska se ut och fungera.


Snabbaste start: Börja enkelt och snabbt genom att behåller det tema som finns från start i WordPress. Du bygger upp hela ditt bloggsystem och får det att snurra. Det är inga problem att ändra tema och layouten efteråt. Allting du skapat tidigare ligger kvar även när du byter layoutmall.

Eftersom långt ifrån alla har intresse eller talang för färger och former för att designa en säljande hemsida/blogg kan det också vara ett bra alternativ att hyra in någon för att sätta upp grundlayouten på sidan. Vill du ha hjälp av våra designer är det bara att du skickar ett meddelande till vår support och fråga så får du ett kostnadsförslag. Att bara få hjälp med att sätta upp layoutgrunden kostar inte så mycket, och ofta kan det här alternativet vara det bästa eftersom en dåligt designad sida kan få besökarna att tvivla på seriositeten, och du kommer tappa det mesta av din försäljningen.


Steg 3: Installera plugins (valfritt)
Det här steget är valfritt beroende på vad du vill att din blogg ska göra. Du kan mycket väl komma igång utan att installera några extra plugins från start.

Installerar du din WordPress via Builderall får du också deras hemsidesverktyg Cheetah installerat som som standard. Där har du då redan många av de funktioner som du annars måste installera extra plugins för, t.ex. kontaktformulär, delningsknappar för sociala medier, bildspel etc.

TIPS: Installera inte en massa onödiga plugins. Installera bara de du behöver för att inte störa din bloggs hastighet och funktion. Se dessutom till att bara välja plugins från välrenommerade utvecklare (gör din due diligence) så att du inte får något som ger dig kodningsproblem.

Och slutligen…

Steg 4: Bekanta dig med instrumentpanelen
När grunden för din blogg är klar är det dags att ägna lite tid åt att bekanta dig med varje länk i din instrumentpanel. Här kommer du att kunna:

  • Bestäm om folk kan kommentera eller inte, och om du behöver godkänna kommentarer.
  • Utarbeta och publicera nytt innehåll. Du kan spara ett utkast till senare, publicera det omedelbart eller schemalägga att det publiceras vid ett specifikt datum.
  • Bestäma om din blogg kan indexeras av sökmotorerna. (Generellt bör du uppmuntra sökmotorerna att upptäcka och regelbundet genomsöka din webbplats.)
  • Utveckla webbplatsens sidor (inte samma sak som blogginlägg/post). I allmänhet är det sidor som visas i din navigeringsmeny (som "Om oss", "Kontakt" och så vidare).

Det är bara några av alla de saker du kan göra från din instrumentpanel, så se till att utforska den noggrant så att du kan anpassa din blogg precis som du vill ha den (både när det gäller form och funktion). 

Nu nästa steg i bloggsystemet…

Ladda innehållet

Nu när din blogg är redo att rulla är det dags att skapa, skaffa och ladda innehåll.

Detta är som sagt en crowdsourced blogg. Så även om du kan skapa en del av innehållet själv kan du be om majoriteten av det från externa källor. Här är olika sätt att skaffa innehåll:

  • Skaffa innehållet själv
  • Sök efter innehåll
  • Välj Innehåll från kataloger

Låt oss titta närmare på dessa...

Skaffa innehållet själv

Det finns flera sätt att göra detta på:

  • Skapa det själv. Detta ger dig mest kontroll, men tar naturligtvis mest tid.
  • Outsourca. Med andra ord, hitta en skribent som kan skapa dina blogginlägg åt dig. Sparar tid, men kostar förstås pengar.
  • Använd PLR-innehåll (private label rights, färdiga texter som du köper licensen för att få använda som ditt eget).  Du måste justera detta innehåll för att göra det unikt, men det sparar både tid och pengar. (OBS: Använd PLR av hög kvalitet från en webbplats som t.ex. PrimePLR.com.) Tyvärr finns det inte så mycket PLR-artiklar på svenska, men man kan mycket väl översätta och anpassa engelska artiklar.
Hett tips! Numera finns det även AI-robotar som kan skapa innehåll åt dig. De här programmen har på senare tid blivit väldigt bra på att ta fram helt unika artiklar till t.ex. ett blogginlägg. Titta t.ex. på Copymatic (där går även att skapa artiklar på svenska).

Låt oss nu titta på sätt att få gratis innehåll utan att behöva skapa det själv...

Välj innehåll från kataloger

Ett sätt att få gratis innehåll är genom att söka i artikelkataloger/arkiv.
Det är här som andra författare gör sitt innehåll tillgängligt gratis. I utbyte mot detta kostnadsfria innehåll måste du publicera författarens byline (som vanligtvis innehåller en länk tillbaka till deras webbplats).

Exempel på platser där du kan få den här typen av innehåll är EzineMark.com, EzineArticles.com och ArticlesWrap.com. Du kan också hitta kataloger genom att söka efter dina nischade sökord tillsammans med söktermer som "artikelkatalog" eller "gratisartiklar".

Fördelen med denna metod är att du kan få en nästan obegränsad mängd innehåll. Inom några minuter kan du kopiera och klistra in ett dussintal artiklar om du vill. Och eftersom du väljer innehållet, väljer du också kvaliteten.

Här är dock nackdelarna med denna metod:

  1. Du kan ofta inte lägga dina länkar i byline. Undantaget är förstås om du frågar författaren och får tillstånd att göra detta skriftligen.
  2. Du får innehåll som redan finns över hela internet. Dussintals eller till och med hundratals andra bloggare kan ha använda exakt samma artikel.
  3. Du måste göra din due diligence. Se till att innehållet verkligen kommer från en ansedd källa, annars riskerar du att publicera plagierat innehåll.

Ja, du kan få en del av ditt innehåll från dessa tredjepartskällor. Men du vill få den stora majoriteten av crowdsourcat innehåll från denna sista metod ...

Be om innehåll

Det här är fokusen för Crowdsourced Bloggsystem. Och precis som de andra metoderna som nämns ovan finns det mer än ett sätt att göra det på.

  • Annonsera om gästbloggande på din blogg. Med andra ord, skapa en sida på din blogg (på en framträdande plats) där du "annonserar" att du letar efter innehåll. Om du har en högkvalitativ, vältrafikerad blogg får du fler bidrag än du kan publicera. Det är många som vill gästblogga på bra sidor, och som vill sprida sitt namn och sitt eget budskap.
  • Be om innehåll direkt från dina partners. Du kan till exempel be en produktleverantör att skapa en artikel åt dig, som du sedan lägger upp med din affiliate-länk. Eller så kan du byta innehåll med dina befintliga joint venture-partners (vilket innebär att du ger dem innehåll att lägga upp, och de gör samma sak för dig).

Här är scoopet...

Att aktivt vårda partnerskap och begära innehåll från andra är tidskrävande. Eftersom vi vill att det här systemet ska vara så handsfree som möjligt kommer vi att fokusera på det första alternativet, som är att be om innehåll direkt via din blogg. Med andra ord, låt folk komma till dig (istället för att du jagar dem, uppvaktar dem och övertalar dem att ge dig innehåll).

Med det i åtanke, så här sätter du upp det...

Steg 1: Definiera din villkor

Det första du behöver göra är att definiera dina villkor och riktlinjer för inlämning. Om du är osäker på vad du ska inkludera, kanske du alltid snegla på inlämningsriktlinjerna från andra bloggar i din nisch.

Här är några frågor att ställa dig själv när du definierar dessa riktlinjer:

  • Vill du ha förfrågningar eller innehållet direkt? Med andra ord, vill du att folk ska skicka in innehållet direkt, eller skicka sina idéer om innehåll till dig? (Tips: Begär färdigt innehåll, eftersom detta kommer att göra processen snabbare för dig.)
  • Kommer du att begära exklusivt innehåll? Om du begär exklusivt innehåll från dina författare var då beredd på minskade bidrag. I allmänhet är de flesta författare bara villiga att erbjuda exklusivt innehåll om de säljer artikeln eller får en större ekonomisk vinning av det för egen del.
  • Hur många länkar får författare inkludera INOM artikeln? Var noga med att sätta en gräns eftersom vissa författare kommer att skicka dig artiklar fulla av länkar.
  • Vilken typ av länkar kan författaren inkludera? Helst vill ju du ha en möjlighet att tjäna pengar med andras innehåll, så för det ändamålet vill du inkludera DINA affiliate-länkar i författarens artikel och byline. Alternativt, om du säljer dina egna produkter, kommer författaren att inkludera sin affiliate-länk till din produkt.
  • Vilka är dina artikelriktlinjer? Var noga med att ge folk ett antal ord, anteckningar om kvalitet och vilka typer av artikelämnen du letar efter.
  • Vilka riktlinjer erbjuder du för byline? Återigen, var specifik med hur lång byline kan vara och hur många länkar författaren kan inkludera (och vilken typ av länkar).
  • Hur vill du att folk ska skicka in sitt innehåll? Detta kan inkluderas i ett e-postmeddelande, som en bilaga, via ett kontaktformulär eller någon annan metod. I wordpress kan man även lägga upp så att författaren själv kan lägga upp sina texter, och att du bara godkänner publiceringen efteråt. 

När du har definierat dina villkor skapar du en sida på din blogg där du listar alla dina villkor och riktlinjer för inlämning.

Gå sedan till nästa steg...

Steg 2: Marknadsför din gästblogg sida

Nu när du har allt sidan för inbjudan till gästbloggning, och satt upp villkoren, måste du marknadsföra länken där du frågar efter gästbloggare/artiklar.

Tips! När du sätter upp inbjudan så då till att inkludera nyckelord som har med ditt område att göra samt även ord som t.ex. "gästbloggning", "artikelinlämning" och andra ord som en gästbloggare skulle kunna tänkas söka på när han eller hon söker efter gästbloggsmöjligheter. Det finns en hel del som aktivt söker och då är det bra om Google kan indexera din sida för de sökningarna. 

Tänk nu på att nyckeln till allt detta är att du har en högkvalitativ, vältrafikerad blogg. Gör det till en plats där människor tävlar om att bli publicerade. I takt med att din blogg växer kommer dina inlägg också att växa. Men du kan behöva marknadsföra din länk i början bara för att få dessa bidrag att rullar in.

Här är hur:

  • Annonsera direkt på din blogg. Placera länken för din gästbloggsinbjudan framträdande på varje sida i din blogg (kanske till och med i sidofältet). Var noga med att också fråga efter bidrag direkt i dina blogginlägg.
  • Berätta för dina följare på sociala medier om möjligheten.
  • Skicka ett e-postmeddelande till din e-postlista.
  • Kontakta dina befintliga joint venture-partners och andra kollegor direkt för att berätta om möjligheten.
  • Berätta för "artikelarkiv" om din möjlighet. Till exempel, om någon i din nisch har sammanställt en lista över bloggar som accepterar artikelinlämningar, se till att din blogg finns på den listan. (Du kan överväga att skapa din egen lista om en sådan inte finns.)

Och slutligen…

Steg 3: Var selektiv

Var säker på att du bara accepterar inlämningar av hög kvalitet redan från den första artikeln du postar. Lägg inte upp skräp bara för att ha något att posta. Ställ höga krav och ge inte med dig.

Anledningen till detta är att om du fokuserar på kvalitetsinnehåll kommer kvantiteten med tiden. Din blogg kommer att bli platsen där andra verkligen vill att deras innehåll ska visas, de kommer att skicka sitt allra bästa innehåll till dig. Detta högkvalitativa innehåll lockar högkvalitativ trafik, vilket i sin tur lockar ännu bättre bidrag.

Som du kan se är det en cykel – och allt beror på att du ställer höga krav. 😊

Så, vad händer härnäst? Nu tjänar vi pengar och optimerar. Ta en titt…


Optimera erbjudanden

Det är ingen idé att fylla din blogg med innehåll och skapa mycket trafik till din sida om du inte är inställd på att tjäna pengar på sidan. Det är därför nästa steg är att optimera erbjudanden. Vi kommer alltså i det här steget att titta på de olika sätten att tjäna pengar på din blogg och var du ska infoga erbjudandena.

Låt oss börja med de två huvudsakliga metoderna för intäktsgenerering:

  • Marknadsför dina egna erbjudanden. När det är möjligt bör du försöka marknadsföra dina egna erbjudanden.
    Har du ett eget affiliateprogram till dina produkter kan du be dina affiliates att skapa artiklar och inkludera sina  affiliate-länkar i bylines. När någon köper tjänar både du och din affiliate pengar!
  • Marknadsför affiliateerbjudanden (andras produkter). Att välja detta alternativ gör detta system till en mer passiv inkomstmodell. Du behöver inte skapa blogginnehållet och du behöver inte heller gå igenom krångel med att skapa produkter, kundservice och så vidare.

    VIKTIG ANMÄRKNING: Se bara till att dina villkor tydliggör att du vill placera DINA affiliate-länkar i författarens artikel och byline.

Uppenbarligen är detta inte en komplett lista. Det finns många andra saker du kan göra, som t.ex. att infoga Google AdSense-annonser (eller andra annonser) på din webbplats. Men att marknadsföra dina egna erbjudanden eller affiliateerbjudanden tenderar att vara mer lönsamt, så det är det vi kommer att fokusera på här.

OBS: Jag rekommenderar också starkt att du sätter upp ett sytem för att bygga en lista och skapar en evergreen autoresponderserie, vilket innebär att du skapar en annan passiv inkomst för din blogg. Det finns en separat artikel som beskriver den typen passiv inkomst - passiva-inkomster-med-ett-automatiskt-emailsystem

Här är olika sätten du kan optimera erbjudanden på din crowdsourced blogg.:

☐ Infoga erbjudanden direkt i gästinnehåll och bylines. Som nämnts tidigare, se till att detta är i dina villkor och att du har uttryckligt tillstånd att göra detta.

☐ Infoga erbjudanden i ditt eget innehåll. Eftersom du även kommer/bör publicera ditt eget innehåll på din blogg, kan du naturligtvis marknadsföra erbjudanden från detta innehåll. Du kan öka dina konverteringar genom att publicera innehåll som leder besökaren till köp, t.ex.:

  • "Hur-gör-man"-tips och liknande instruktionsinnehåll. Gör det användbart men ofullständigt och ge sedan ett relaterat erbjudande i slutet.
  • Produktrecensioner och jämförelser. Det här är bra alternativ när du säljer affiliateprodukter.
  • Fallstudier. Detta är en bra typ av artikel att lägga upp oavsett om du säljer dina egna produkter eller affiliateerbjudanden.
  • Direkta reklaminlägg. Detta är ett bra alternativ för produktlanseringar, försäljningar och liknande evenemang.
  • Verktyg. Det inkluderar checklistor, kalkylblad, mallar, redskapslistor och liknande för att hjälpa människor att förenkla, slutföra en uppgift eller uppnå ett mål.
  • Flerdelad bloggserie. Det här är ett bra sätt att göra din blogg mer "klibbig". T.ex. en serie i fem delar som heter "De fem hemligheterna för att skriva säljtexter för miljoner."

Nästa…

☐ Infoga erbjudanden i sidofältet. Du kan infoga ett eller flera semi-permanenta erbjudanden i sidofältet, eller kan du använda en annonsrotator för att rotera genom populära erbjudanden. (Detta är användbart eftersom frekventa besökare inte kommer att se exakt samma annons vid VARJE besök, men de kommer att få flera exponeringar för varje annons över tiden.)

☐ Infoga erbjudanden i sidhuvudet och/eller sidfoten. Du kan lägga upp antingen text- eller grafiska annonser här. Återigen kan du använda en annonsrotator för att slumpmässigt (men jämnt) visa en mängd olika annonser.

☐ Infoga erbjudanden i huvuddelen av din blogg. Du kan till exempel lägga upp relaterade erbjudanden mellan artiklar på din blogg. Även om du kan bli frestad att bädda in annonser i själva innehållet är det bäst att INTE göra detta så att folk fokuserar på artikeln (som kommer att ha sin egen länk och uppmaning).

☐ Infoga erbjudanden på en "utvald" plats. Du kan skapa en "utvald" produkt varje vecka, som du lägger upp på en framträdande plats, till exempel i ett fast inlägg högst upp på din sida.

Som du kan se finns det många ställen där du kan infoga dina annonser – men det betyder inte att du ska lägga upp annonser på ALLA platser som nämns ovan.

Nyckeln är att se till att din blogg inte ser ut som en cirkus har kommit till stan, med massa blinkande banderoller och andra annonser. Människor kan och utvecklar "bannerblindhet" (eller annonsblindhet), där de ignorerar saker som uppenbarligen är annonser. Om du sätter in färre annonser ökar kvaliteten på din blogg, och folk kommer att ägna mer uppmärksamhet åt de annonser du väl har.
Kom alltid ihåg att dina besökare kom till dig för att läsa artikeln, de kom inte till din sida för att titta på reklammeddelanden.

Och nu till nästa steg i Crowdsourced Blogg systemet…


Skapa trafik

Allt innehåll och optimerade annonser kommer inte att göra någonting för dig om du inte har trafik som kommer in. Inte vilken gammal trafik som helst, utan högkvalitativ trafik som kommer att vara intresserad av det du säljer. Plus, när du börjar få trafik kommer bloggare att vara ännu mer intresserade av att skicka in innehåll till din blogg.

Så med det i åtanke, här är en översikt över fem sätt att få trafik…

Be gästförfattare att marknadsföra

Det här kan bli en riktigt stor hitt... När gäster publicerar på din blogg kan du be dem att marknadsföra sin artikel från sina egna plattformar. Det här kan generera mycket trafik till din blogg om din gästförfattare har en stor skara följare. Om du har mycket annat bra innehåll på din blogg kommer denna trafik att stanna kvar och fortsätta läsa.

Gästblogga själv

Ett annat sätt att få tillbaka besökare av hög kvalitet till din webbplats är att göra din egen gästbloggning på andras sidor. Du kan byta innehåll med dina befintliga joint venture-partners, eller kan du söka efter möjligheter till gästbloggning med en Google-sökning.

Följ dessa tips:

  • Gör din due diligence. Se till att du bara skickar in till vältrafikerade bloggar av hög kvalitet.
  • Granska befintligt innehåll på bloggen. Om bloggägaren verkar gilla vissa typer av innehåll (som tipsartiklar), modellera ditt eget innehåll efter detta favoritformat.
  • Se till att läsa och följa varje bloggs riktlinjer för inlämning av artiklar. Detta ökar chanserna att ditt innehåll publiceras.
  • Skapa en övertygande byline. Din byline är din möjlighet att driva trafik tillbaka till din webbplats, så se till att ägna tid åt att skapa ett bra resultatdrivet uttalande med en uppmaning till handling.

    T.ex. "Upptäck hemligheterna bakom snabb, effektiv viktminskning. Klicka här för att ta reda på hur du får den bästa kroppen i ditt liv!”

Nästa…

Lägg in annonser

Ett annat sätt att få trafik till din webbplats är att placera betalda annonser på webbplatser som Facebook, Google eller Youtube.

Det fina med betald reklam är att när du väl har skapat en bra annons och valt rätt plattform blir det ett ganska handsfree-sätt för att få in konsekvent trafik. Se bara till att följa dessa tips:

  • Attrahera riktad trafik. Specifikt: Om du använder t.ex. Facebook, använd då deras annonsredigerare för att välja en marknad med fokuserad demografi och intressen.

    Om du använder en betala per klick-plattform, välj riktade sökord. T.ex. "hur man odlar tomater" är mycket mer riktat än enbart sökordet "tomater".

    Och om du annonserar direkt på nischade sajter, se till att få så mycket information som möjligt om deras besöksdemografi så att du vet om det passar din målgrupp.
  • Börja smått. Testa en liten annons med en mindre budget för att se om den skapar bra resultat för dig. Genererar det trafik kan du börja investera i större annonsköp. Likaså se till att noggrant testa själva annonsen så att du kan optimera omvandlingar.
  • Sikta på ett relativt handsfree-system. Ja, du måste övervaka dina annonser för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Men när du väl har en bra annonsplattform, och beprövad säljtext, kan du fokusera på plattformar (som Facebook) som låter dig sätta upp annonsbudgetar och få dina annonser att köra på autopilot.

Optimera för sökmotorer

Du planerar redan att skapa lite innehåll för den här bloggen – varför inte optimera det för sökmotorerna för att få mer trafik?

Kolla in dessa tips:

  • Använd ett sökordsverktyg. Ett verktyg som WordTracker.com (eller ditt favoritverktyg) hjälper dig att avgöra vilka ord din marknad faktiskt skriver in i sökmotorerna för att hitta innehåll och erbjudanden. Ditt jobb är att plocka "lågt hängande frukt" - det här är ord som kanske inte har lika mycket trafik som de vanligaste orden, men de har inte heller lika stor konkurrens. Det gör det enklare för dig att få en topplacering i sökmotorerna.
  • Infoga dina sökord i ditt innehåll. Men gör detta sparsamt (ett eller två sökord för varje 100 ord innehåll). Se till att du är fokuserad på att skapa innehåll för människor FÖRST, och sökmotorer för det andra.
  • Optimera dina andra bloggsidor. Detta inkluderar navigeringsmenyer, kategorier och annat innehåll på dina inlägg och sidor.

Promota på sociala medier

En av de stora fördelarna med att publicera på sociala medier (som på Facebook) är att det är en naturligt viral plattform. Så om du lägger upp dina BÄSTA blogginlägg på sociala medier finns det en god chans att det sprids och du får lite viral trafik.

Här är tips för att följa denna strategi:

  • Fokusera på att skapa bra titlar (och eventuellt bilder) för dina blogginlägg. Människor kommer att bestämma om de ska läsa ett inlägg baserat på titeln, så fokusera på att skapa övertygande titlar.

    Till exempel är "Lär din hund att sitta" informativt, men tråkigt. Här är något lite mer övertygande:
    "Det enda konstiga tricket som gör det lätt att lära ALLA hundar att sitta!"
  • Lägg upp en mängd olika innehåll. Det inkluderar kort innehåll, långt innehåll, hur-man-gör tips, kampanjer, multimedia (som videor), memes och mer. Det hjälper dig att ta reda på vilken typ av innehåll som tilltalar din publik mest så att du kan lägga upp mer av det.
  • Gör det enkelt för människor att dela. Det innebär att du anger knapparna "gilla" och "dela" på sociala medier direkt i slutet av varje inlägg.
  • Ge en uppmaning till handling. Det räcker inte att sätta en delningsknapp framför folk – du måste också specifikt berätta för dem att dela. T.ex. "Klicka här för att dela detta med dina vänner, de kommer att älska det lika mycket som du gör!"

Så som du kan se är sociala medier ett bra ställe att generera trafik, speciellt om du arbetar med att skapa viralt innehåll för din blogg.

Nu när du känner till steg-för-steg för Crowdsourced Bloggsystemet är det dags att undersöka några vägar för att optimera detta system...

Hur blir det ännu effektivare?

Crowdsource Blogg System är ett beprövat sätt att få gratis innehåll och generera försäljning. Det du har lärt dig hittills är tillräckligt för att få igång en lönsam blogg. Nu är här tre genvägar för att ytterligare optimera detta system.

Ta en titt…

Använd bloggverktyg

Vi siktar på ett optimera passiva system, eller hur? Och det är därför du vill dra nytta av verktyg och appar som hjälper dig att automatisera ditt företag.

Ta en titt på dessa idéer:

  • WordPress inbyggda schemaläggare. När du går till inlägg ger WordPress dig möjligheten att schemalägga innehållet för en senare publicering. Använd den här funktionen! Du kan ladda upp massor av innehåll idag och låt schemaläggaren ta hand om resten.
  • Sociala media Auto-Publish. Det här plugin-programmet (och andra liknande det) skickar automatiskt inlägg på sociala medier när du gör ett inlägg på din blogg. Hämta den på https://wordpress.org/plugins/social-media-auto-publish/.
  • Buzz Sumo. Den här appen hjälper dig att hitta vilket innehåll som sprids bra inom din nisch. Kolla in det på http://buzzsumo.com.

Nästa…

Engagera läsarna

Oavsett hur bra innehållet är när det gäller att lära människor något de inte kan, kommer folk inte att stanna kvar om innehållet inte också är engagerande och lättläst. Det är därför du behöver göra två saker:

  1. Acceptera bara crowdsourcat innehåll som är engagerande.
  2. Fila på ditt eget skrivande så att det engagerar.

Du känner igen engagerande text från tredje part när du ser den. Det är den artikeln som fångar dig från titeln och håller dig läsande ända till slutet. Men hur utvecklar du ditt eget engagerande skrivande? Kolla in dessa tips:

  • Skriv med en samtalston. Glöm det där perfekta skrivandet i läroboksstil. Skriv istället som om du skriver till en god vän. Var vänlig, var information och injicera lättsam humor där det är lämpligt.
  • Berätta historier. En bra berättelse engagerar läsaren, väcker känslor (vilket är bra) och får läsaren att relatera till det du berättar om.
  • Använd korta ord, meningar och stycken. Stora textväggar är svåra att läsa och många människor kommer att vända direkt när de ser en "tung" textvägg. Infoga mycket vitt utrymme (ungefär som den här texten du läser just nu).

Skilj dig från andra

Om du precis har börjat inom din nisch måste du hitta sätt att skilja dig från andra. Du måste ge dina besökare en bra anledning att besöka just din blogg. Här är två goda skäl:

  • Ge läsarna något de inte kan hitta någon annanstans. Med andra ord, ta inte bara upp samma gamla innehåll. Var annorlunda. Erbjud verktyg (som checklistor och kalkylblad), fallstudier eller något annat som lyfter ditt innehåll, engagerar läsaren och skiljer det från den genomsnittliga bloggen.
  • Bjud in influencers. Om du vill etablera dig i din nisch kan du öka din synlighet och "låna" trovärdighet genom att associera dig med influencers i din nisch. Ett bra sätt att göra det är genom att helt enkelt begära intervjuer med influencers.

    Det är en win-win-situation eftersom de får exponering (och en ego-boost) av att intervjuas, och du får gratis innehåll, vanligtvis gratis trafik (om intervjupersonen hjälper dig att marknadsföra), och ökad auktoritet i nischen.

Låt oss nu avsluta...

Slutsats

Grattis – du har precis lärt dig hur man genererar en passiv inkomst med hjälp av Crowdsourced Bloggsystemet! Låt oss snabbt sammanfatta:

  • Installera bloggen. Här får du grunderna för att ställa in din blogg och förbereda dig för att tjäna pengar på den.
  • Ladda innehåll. Nyckeln till detta system är att få gratis innehåll, av hög kvalitet, skapat av andra. Detta steg visade dig hur!
  • Optimera erbjudanden. Här fick du reda på hur du bäddar in erbjudanden i hela din blogg för maximal konvertering.
  • Få trafik. Ingen bloggstrategi är komplett utan trafik, så här fick du en översikt över några av de bästa sätten att få besökare till din webbplats.

Så, vad är ditt nästa drag? Det är så här: gå tillbaka till steg 1 (Skapa bloggen) och börja omsätta det du lärt dig i praktiken. För ju tidigare du gör det, desto snabbare kan du börja skörda en välförtjänt vinst från detta beprövade system!

Sidokommentar och hett tips...
För att sätta upp den här typen av system (och alla andra typer av inkomster på internet) krävs en del verktyg, så som t.ex. webbhotell, hemsidessystem, emailtjänst/autoresponder etc. I de exempel vi ger här använder vi oss av Builderall.

Det är en tjänst som har i princip alla delar (och väldigt mycket mer) för att bygga upp en professionell verksamhet på nätet.
Anledningen till att vi rekommenderar den tjänsten (förutom att vi själva använder den) är för att det dels är lätt att arbeta med när alla tjänster finns på ett och samma ställe, men också för att det är den mest kostnadseffektiva lösningen du kan välja just nu för att driva ett professionellt företag på internet.

Som medlem i Builderall har du över 50 olika verktyg/tjänster som du kan använda dig av. Det räcker med att plocka ett par stycken av dessa för att Builderall ska bli mer kostnadseffektivt än att köpa in dessa separat.
Så det här är verkligen ett hett tips.

Din kundkorg
0
Lägg till kupong
Subtotal
Total Installment Payments
Paketrabatt

 
>
Rulla till toppen