Strategin: Vad är det?
Du har hört det hundra gånger, tusen gånger, en miljon gånger: pengarna finns i listan.
Vet du vad? Det är sant.
Oavsett om vi tittar på redan etablerade företag eller på affärsidéer som bara ligger i sin puppa så är ett emailsystem, och ett system för att fånga leads och bygga en egen kontaktdatabas, en av de delar som måste komma på plats snabbt. Det är en av grundpelarna i alla framgångsrika verksamheter.
Det vi tittar på här är hur du kan sätta upp en automatisk emailsystem som genererar passiv inkomst.
Låt oss börja från början, en definition av automatiskt. När du skapar ett automatiskt emailsystem betyder det att du skapar innehåll som kommer att vara "fräscht" och användbart under en lång tid framöver. På så sätt justerar du inte hela tiden innehållet för att hänga med i trenderna. (Vi siktar på en PASSIV inkomst, så vi vill göra jobbet en gång och tjäna pengar för en lång tid framöver.)
Låt mig dela ett exempel med dig...
Låt oss anta att du skapar innehåll om viktminskning. Det skulle då innehålla information som står sig en längre tid, som att minska kalorier, äta hälsosammare och träna mer. Den här typen av information var användbar förra året, den är användbar just nu och den kommer att vara användbar om två år. Det kan man vara ganska trygg med.
Å andra sidan blir det INTE "evergreen" info att nämna den senaste trenden eller strategin som är på tapeten just nu. Det är en modefluga, vilket betyder att det kommer att försvinna om två månader eller sex eller ett år. Och när modeflugan bleknar måste du gå tillbaka till ditt innehåll och ta bort alla omnämnanden av den modeflugan.
Likaså är alla omnämnanden av datum eller händelser som ger folk en ledtråd om när du skapade innehållet inte speciellt lyckat. Till exempel vill du inte berätta för folk att "beach 2023 snart snart är här" eller "julen är över" eller "OS börjar." För om någon läser innehållet under en annan månad eller år än dessa händelser kommer de att få intrycket att innehållet inte är färskt.
Om du arbetar med ett område som har tidsbegränsningar eller är mycket omväxlande får du dock ändå räkna med att uppdatera emailserien med jämna mellanrum.
Så du förstår idén. Vad du ska göra är att skapa ett automatiskt emailsystem, som automatiskt skickar ut meddelanden under en tid framöver, där du marknadsför "evergreen" produkter. När väl autorespondern är laddad med dina meddelanden har du ett system som kan sälja dygnet runt och generera passiva inkomster för en lång tid framöver utan att du behöver göra någonting mer.
Låter det bra?
Låt oss titta på hur det här fungerar och hur det skulle kunna sättas upp.
Sidokommentar och hett tips...
För att sätta upp den här typen av system (och alla andra typer av inkomster på internet) krävs en del verktyg, så som t.ex. webbhotell, hemsidessystem, emailtjänst/autoresponder etc. I de exempel vi ger här använder vi oss av Builderall.
Det är en tjänst som har i princip alla delar (och väldigt mycket mer) för att bygga upp en professionell verksamhet på nätet.
Anledningen till att vi rekommenderar den tjänsten (förutom att vi själva använder det) är för att det dels är lätt att arbeta med när alla tjänster finns på ett och samma ställe, men också för att det är den mest kostnadseffektiva lösningen du kan välja just nu för att driva ett professionellt företag på internet.
Som medlem i Builderall har du över 50 olika verktyg/tjänster som du kan använda dig av. Det räcker med att plocka ett par stycken av dessa för att Builderall ska bli mer kostnadseffektivt än att köpa in det separat.
Så det här är verkligen ett hett tips.
Systemet: Hur gör du det?
Här är en översikt:
- Vad vill marknaden ha? Undersök och sätt dig in i vad marknaden vill ha.
- Skapa en leadmagnet. Här skapar du en gratisprodukt som du är säker på att dina prospekt skulle ha nytta av och framför allt vilja ha.
- Lägg till email. I det här steget skapar du ditt innehåll, dina meddelanden, som ska gå ut under en period framöver och promota det du vill tjäna pengarna på.
- Skapa en landningssida. Här skapar du en mini-säljsida som får besökarna att fylla i sina kontaktuppgifter.
- Lansera. Nu släpper du ut hela systemet, marknadsför och låter det arbeta för dig.
Låt oss titta på vart och ett av de här stegen...
Vad vill marknaden ha?
Nyckeln till din framgång med det här systemet är att ge dina potentiella kunder vad de vill ha i varje skede av systemet. Detta inkluderar:
- Erbjuda en gratis leadmagnet som kommer att övertala dem att fylla i sina kontaktuppgifter.
- Skapa automatiska meddelanden som de kommer att tycka om och ha nytta av (som gör att de läser och öppnar dina e-postmeddelanden).
- Marknadsföra betalda produkter som du vet att de vill ha.
Så, hur får du koll på alla dessa tre saker?
Svar: du gör din grundläggande marknadsundersökning.
Här är nyckeln jag vill att du ska komma ihåg:
Om du kan ta reda på vad din marknad redan köper, då vet du att de kommer att köpa liknande produkter från dig (samt ivrigt vilja ta del av dina gratisprodukter och innehåll inom samma ämne).
Men...
...det betyder inte att du KOPIERAR andras produkter. Inte alls.
Vad det betyder är att du tar reda på vilka produkter som är storsäljare på din marknad och sedan skapar något som liknar (men bättre) än dessa produkter. Du sätter din egen twist och skapar något unikt, men du skapar det inom ett område som du vet kommer att sälja bra.
Till exempel, om du säljer till en viktminskningsmarknad, kanske du upptäcker att människor i din nisch letar efter information om hur man blir av med magfett. Du kommer att se massor av böcker och andra produkter om just det ämnet. Du vet att det är ett efterfrågat ämne. Så vad du skulle göra är att ta det ämnet ... och sedan skapa din egen unika leadmagnet, autoresponderserie, och kanske till och med betald produkt efteråt, inom samma ämne.
Vilket för oss till frågan: hur tar du reda på vad som är storsäljarna på din marknad?
Som tur är detta steg ganska enkelt. Marknadsplatser som t.ex. Amazon.se, CDON.se eller ClickBank.com (om man söker på engelska) låter dig söka efter dina nischord och listar de produkter i din nisch rankade efter "bästsäljare".
TIPS: Det fina med att använda en webbplats som Amazon eller CDON för att göra din marknadsundersökning är att det vanligtvis finns en hel del kundrecensioner med de bäst säljande produkterna. Det betyder att du kan ta reda på direkt från kunderna vad de gillar eller inte gillar med en viss produkt, vilket i sin tur gör det lättare för dig att skapa en liknande men BÄTTRE produkt inom samma ämne.
Du kan också notera vilka ämnen som har flera produkter skapade runt dem. Om det till exempel finns en hel del produkter i en nisch som fokuserar på hur man skapar säljvideor med hög konvertering – och flera av dessa produkter är bästsäljare – är det ett tecken på att ämnet är populärt.
För det andra kan du ange dina nischsökord i Google och se vilken typ av informationsprodukter de bästa webbplatserna i din nisch säljer.
När du börjar skriva in dina sökord i Google ger dig Google också förslag på vad andra söker på. Det finns en sida som sammanställer dessa förslag och lägger upp en mycket snygg grafik över resultatet. Kolla på AnswerThePublic
Du kan sedan skapa en leadmagnet, e-postmeddelanden och betalda produkt inom samma ämnen (där var och en av dessa leder till nästa steg i ditt system).
Låt mig ge dig ett exempel på hur dessa bitar fungerar tillsammans. Låt oss ta exemplet med att skriva bättre säljtexter.
Så här kan det se ut:
- Leadmagnet är en uppsättning säljbrevsmallar.
- E-postinnehållet omfattar fem till sju olika tips/tricks/hemligheter för att skriva bättre säljtexter.
- Den betalda produkten är en fördjupad copywriting-kurs.
Med andra ord, om någon är intresserad av leadmagneten kommer de också att vara intresserade av e-postinnehållet och den betalda produkten. Och eftersom du har gjort din efterforskning för att ta reda på vad människor i din nisch vill ha så vet du att de verkligen vill ha dessa olika delar av innehåll.
Vilket tar oss till nästa steg i systemet, att skapa leadmagneten...
Skapa en leadmagnet
Om du har gjort din efterforskning enligt det sista steget då vet du vad din marknad vill ha, så att du kan skapa något liknande men bättre och erbjuda det gratis som en leadmagnet.
Här är "ABC" för att skapa en bra leadmagnet ...
Attrahera prospekt
Du har redan valt ett ämne som säkerligen kommer att locka potentiella kunder.
Nu måste du göra två saker till:
- Skapa en attraktiv titel. Generellt innebär det att skapa en titel som uppmanar till ett resultat för mottagaren. T.ex. "Hemligheterna med att tappa 10 kilo på det snabba och enkla sättet."
- Skapa professionell ecover-grafik. Ja, folk bedömer din produkt utifrån dess omslag och dess titel, och det är därför du vill att din grafik ska vara snygg och professionell. Om du inte kan göra detta själv, anlita en professionell ecover-designer för att göra det åt dig. Du kan t.ex. betala ett par hundralappar för att låta någon på Fiverr.com göra det åt dig.
[Använder du Builderall har du också tillgång till deras Mockup Studio där du kan skapa snygga mockups.]
Nästa…
Var säker på att det är värdefullt
Bara för att du erbjuder det gratis betyder det inte att det bokstavligen borde vara värt 0kr. Det här är tvärtom en produkt som du skulle kunna sälja om du vill. Det bör konkurrera med produkter i din nisch som säljs för 100kr, 200kr, 500kr eller till och med mer.
Skapa "flöde"
Som nämnts tidigare, din leadmagnet, emailserie och produkt du säljer bör alla interagera med varandra. Det betyder att leadmagneten bör lösa en del av kundens problem, det första emailet bör lösa en annan del,... och den betalda produkten bör lösa ytterligare en del av problemet.
Varje del ska vara användbar, men ofullständig. Till exempel är din leadmagnet användbar eftersom den löser en del av ett problem (som att ge folk en mall för säljtexter), men man måste titta på dina email och din produkt för att lösa resten av ekvationen (hur man skapar resten av säljtexten).
Notera: du behöver inte sälja din egen produkt, denna passiva inkomststrategi fungerar också med affiliate-produkter, även om du måste kontrollera dessa produkter regelbundet för att vara säker på att leverantören fortfarande säljer dem.
Utveckla något bättre
Det är en bra idé att köpa de bäst säljande produkterna i din nisch som liknar din avsedda leadmagnet. På så sätt kan du läsa och använda informationen inuti för att få en känsla för produktens styrkor och svagheter.
Du bör också läsa kundrecensioner om produkterna, om det finns sådana. Dessa recensioner listar ofta vad kunderna både gillar och ogillar med en produkt. Leta särskilt efter ett mönster av flera kunder som nämner samma faktorer eftersom detta är en indikation på hur starkt kunderna känner för en viss styrka eller svaghet hos en produkt.
När du väl har gjort den här forskningen har du en bra position att skapa något bättre än dina konkurrenters produkter. Du vill vara säker på att din produkt har de funktioner som anses vara styrkor i dina konkurrenters produkter, och sedan vill du förbättra svagheterna hos dessa andra produkter.
Låt oss till exempel anta att du skapar en uppsättning säljtext-mallar för din marknad. Och låt oss vidare anta att din marknad noterade att det är en styrka hos konkurrenternas mallpaket att ha ett långt säljbrev. Se då till att ditt paket också har en mall för säljbrev med långa formatet.
För det andra kanske du märker att konkurrenternas produktrecensioner sänker produkterna eftersom de inte innehåller skript för videoskript. Du kan göra din malluppsättning bättre än alla andra paket där ute helt enkelt genom att inkludera ett eller flera videoskript.
I slutändan kommer din produkt att bli HELT unik eftersom, i det här exemplet, alla mallarna är 100 % original. Din malluppsättning kommer dock att vara bättre än konkurrenternas eftersom du har inkluderat mallar som inte ingår i de andra uppsättningarna.
Och slutligen…
Uppmuntra till handling
Din leadmagnet måste "flöda" mot att din läsare vidtar en specifik åtgärd när de har läst klart. Och det betyder att du måste infoga en länk och en uppmaning, vilket är där du specifikt talar om för folk vad du vill att de ska göra härnäst (i det här fallet vill du att de ska klicka på en länk för att köpa en betald produkt).
Låt oss gå tillbaka till exemplet där din leadmagnet är en uppsättning copywriting-mallar och din betalda produkt är en copywriting-kurs. Mallarna löser en del av potentiella kunders problem (det hjälper dem att snabbt skapa ett säljbrev), och din kurs löser en annan del av deras problem (den lär dem hur man skapar säljbrev med hög konvertering).
Så inom din malluppsättning kan du ha en uppmaning som ser ut ungefär så här:
Om du vill skapa en säljtext på det snabba och enkla sättet kan de här mallarna göra det väldigt enkelt för dig! Men om du vill vara säker på att din säljtext genererar maximalt med pengar bör du även se till att lära dig knepen bakom de riktigt högkonverternade säljtexterna…
Och det är där [namnet på din copywriting-produkt] kommer in. Den här djupgående kursen visar dig vad världens bästa copywriters vet om att skapa säljtexter som genererat miljoner. Och nu kan du använda samma knep och strategier för att skapa riktigt lönsamma kampanjer även för dig.
Klicka här för att få allt — och gör det nu! Ditt bankkonto kommer att tacka dig för det!
Som du kan se är det en ganska lång annons och uppmaning till handling. Har du mindre utrymme att skapa din uppmaning, inga problem. Fokusera bara på att tala om för folk exakt vad de ska göra härnäst och varför.
Här är ett exempel på en förkortad version av ovanstående:
Du har precis upptäckt hur du skapar säljtexter snabbt – nu ska du upptäcka hur du gör dem mer lönsamma. Klicka här nu för att upptäcka hemligheterna med att skapa riktigt högkonverterande säljtexter!
Naturligtvis är leadmagneten inte din enda chans att sälja den produkt du vill tjäna pengarna på. Faktum är att leadmagnetens huvudsakliga mål är att locka människor till ditt säljsystem så att du sedan kan skicka dem en serie färdigprogrammerade e-postmeddelanden via din autoresponder.
Så låt oss ta en titt på nästa steg av det passiv email inkomst systemet…
Lägg upp epostmeddelanden
Ditt nästa steg är att skapa och lägga till e-postmeddelanden till din autoresponder. Meddelanden som automatiskt ska skickas ut framöver.
Sidokommentar:
När vi säger "autoresponder" så är det alltså en professionell emailtjänst som är anpassad för att göra stora utskick (tusentals meddelanden) och där du har möjligheten att sätta upp automationer för dina utskick. För att vara övertydlig och inte skapa några missförstånd så kan du alltså inte använda din vanliga email som du har privat eller på företaget (Gmail, Outlook, Hotmail etc.). Gör du massutskick via dessa tjänster kommer ditt konto att spärras.
Vi rekommenderar Mailing Boss (som är en av de tjänster du får fri tillgång till i Builderall). Den stora fördelen med Mailing Boss är att du får obegränsat antal utskick och kontakter. Hos alla andra tjänster ökar kostnaden med antal kontakter och utskick, och du kommer snabbt upp i tusenlappar per månad för enbart emailtjänsten.
Du bör börja med åtminstone 5 till 7 e-postmeddelanden (du kan starta ditt system när du har minst så många), men med tiden kommer du att vilja lägga till fler och fler e-postmeddelanden till din autoresponder. På så sätt blir detta verkligen ett passivt, handsfree-system.
Specifikt:
- De första fem eller så e-postmeddelandena kommer alla att fokusera på att sälja den produkt som du har marknadsfört i leadmagneten. Innehållet ska vara en förlängning av din leadmagnet, och en "brygga" till din produkt, eftersom dessa e-postmeddelanden naturligt leder till din produkt.
- Resten av e-postmeddelandena kommer att sälja en mängd olika produkter från ditt säljsystem. I allmänhet kommer du att skicka ut minst två eller tre e-postmeddelanden för varje produkt du vill marknadsföra. Folk köper sällan första gången de hör om en produkt, så du får högre konverteringar när du skickar ut en serie för varje produkt.
TIPS: När du planerar din autoresponder fundera då på att skicka de första fem eller så e-postmeddelandena med bara några dagars mellanrum som ett sätt att bygga en relation med dina nya prenumeranter. Efter det kan du skicka ut dem varje vecka. Om du skapar 24 e-postmeddelanden är det ungefär sex månaders innehåll. Om du skapar 52 e-postmeddelanden har du ett helt års innehåll som bygger relationer och genererar försäljning åt dig. Och allt du behöver göra är att skapa detta innehåll EN GÅNG och dra nytta av det under en lång tid framöver!
Så låt oss nu prata om hur man skapar e-postmeddelanden som både bygger relationer med dina prenumeranter OCH säljer en produkt i bakänden...
Det du generellt sett vill skapa är en serie som är användbar, men ändå ofullständig, för varje produkt du vill sälja. Användbar betyder att e-postmeddelanden löser en del av prospektens problem, och ändå är de ofullständiga så att du kan presentera din betalda produkt efteråt.
Till exempel:
• Du skapar en serie i fem delar som heter "De fem stegen för att skapa en lönsam blogg." Den här e-postserien ger människor en överblick över hur man skapar en blogg, och sedan säljer du en bloggkurs, i slutet av varje mejl, som går in på djupet på dessa fem steg.
• Du skapar en serie i tre delar som heter "De tre hemligheterna för att bränna fett snabbt." Varje e-postmeddelande talar om olika sätt att använda näring för att öka sin ämnesomsättning, och sedan presenterar du en app för måltidsplanering i slutet av varje e-postmeddelande för att göra kostdelen av dieten enkel.
Här är en bra tumregel: varje e-postmeddelande kommer att ha cirka 80 % innehåll och 20 % säljpitch.
Kom ihåg att ditt mål är att leda läsarna mot en beställningsknapp. Varje e-postmeddelande bör alltså naturligtvis flyta mot att marknadsföra den betalda produkten och avslutas med en uppmaning till handling. Men samtidigt måste du också ge bra information så att läsaren vill fortsätta öppna dina email även framöver, oavsett om han eller hon köper just nu.
Låt oss ta exemplet ovan med de fem stegen för att skapa en blogg. Din uppmaning kan se ut ungefär så här:
Du har precis upptäckt hur du konfigurerar och anpassar din blogg. Nu är nästa steg att tjäna pengar på den. Om du vill ha en riktigt lönsam blogg kommer du att vilja kolla in [namn på betald produkt]. Klicka här för att ta reda på hur du skapar den mest lönsamma och populära bloggen i din nisch...
Kom nu ihåg att denna strategi vilar på att dina e-postmeddelanden är "EVERGREEN". Det betyder att innehållet måste tidstestas så att dina instruktioner är färska och relevanta idag, imorgon och om ett år. Du måste också undvika referenser som daterar ditt innehåll. Detta inkluderar:
- Referenser till några anmärkningsvärda eller historiska händelser. Nämn till exempel inte en naturkatastrof som om den precis hänt.
- Referenser till allt som kan datera innehållet. Referera inte ens till en säsong. Om du till exempel pratar om att "våren är runt hörnet", och någon läser innehållet på hösten, vet de att de inte läser något "färskt".
- Referenser till popkultur. Popkulturen är ofta flyktig, så det som är hett idag kan vara föråldrat om några månader.
- Referenser till oprövade produkter eller information. Om något helt nytt precis har kommit till din nisch (oavsett om det är en produkt eller bara en idé), nämn det inte i din serie. Om du behöver prata om det skicka då ut ett extra nyhetsbrev istället till dina läsare.
Du förstår säkert idén. Läs igenom varje e-postmeddelande innan du laddar upp det och se till att det inte finns något där som daterar innehållet eller något som kan bli föråldrat med tiden.
Här är slutsatsen: du kan starta ditt system så snart du har de första fem e-postmeddelandena på plats som marknadsför en betald produkt. Förbind dig sedan att lägga till fler e-postmeddelanden med tiden (två eller tre e-postmeddelanden per produkt du marknadsför) så att din autoresponder blir din bästa automatiska säljmaskin.
Nu till nästa steg i systemet…
Installera en landningssida
Du har en fantastisk leadmagnet som säkerligen kommer att locka till sig potentiella kunder. Du har skapat en första autoresponderserien som både bygger en god relation med prenumeranter (genom att tillhandahålla användbart innehåll) och genererar försäljning. Vad du nu behöver göra är att skapa en landningssida som övertalar människor att fylla i sina uppgifter och gå med i din lista.
Här är grejen: även om du ger bort något gratis måste du fortfarande "sälja" in det för att få folk att vilja byta sin emailadress mot leadmagneten. Det är därför du måste skapa en landningssida, som listar fördelarna med din leadmagnet, och uppmuntrar besökare att fylla i sina uppgifter.
Poängen här är att du måste skapa ett minisäljsida. Åtminstone bör denna minisida innehålla en stark rubrik, en lista med fyra eller fem av de främsta fördelarna med leadmagneten och en uppmaning till handling.
Här kommer några exempel på mallar för landnings-/opt-in sidor.
De här mallarna (och många, många fler) finns redan laddade i Cheetah (hemsidesprogrammet som ingår i Builderall).
Med ett klick får man mallen installerad på sin hemsida. Byta texter och bilder etc. är mycket enkelt med hjälp av drag-and-drop verktyget (ingen programmering). Du kan i princip byta ut precis allting på sidan om du vill.
Eftersom hemsidesprogrammet Cheetah är en del av Builderall så behöver du heller inte fundera över webbhotell, det ingår också.
Använder du dessutom Mailing Boss (också i Builderall) som emailtjänst kopplar du med bara ett par knapptryckningar formuläret på sidan till din autoresponder, och din serie med email som du lagt in. Sedan är du redo att köra.
Börjar du förstå varför jag pratar mig så varm om Builderall? Du kan testa Builderall gratis här.
Här är några exempel på mallar:
Låt oss gå vidare...
Lansering
Vid det här laget har du alla bitar du behöver för detta passiva inkomstsystem. Detta inkluderar:
- En lockande leadmagnet för att locka till sig potentiella kunder.
- En övertygande landningssida för att övertyga de potentiella kunderna att gå med i din e-postlista.
- En autoresponderserie som är användbar men ofullständig, vilket innebär att den kommer att bygga goda relationer med dina läsare samtidigt som den genererar försäljning.
Vad du nu behöver göra är att få trafik till din landningssida så att du kan börja bygga din lista. Och det är därför det sista steget i detta system handlar om att lansera ditt erbjudande.
Här är några exempel på hur du kan starta…
Berätta för dina befintliga kontakter
Detta är det mest uppenbara sättet att lansera – berätta för dina befintliga nyhetsbrevprenumeranter, lägg upp på sociala medier och blogga om ditt nya erbjudande. Få ut budskapet på de kanaler som du redan har (naturligtvis ska du bara berätta för befintliga kontakter och följare som tilltalar samma marknad som ditt nya erbjudande.)
Gästblogga
Det här är ett bra sätt att få en riktad målgrupp till ditt erbjudande. Tanken är att publicera gästartiklar på etablerade bloggar. Dessa gästartiklar bör vara nära relaterade till din leadmagnet, att alla som läser din artikel bör naturligtvis också vilja ha din leadmagnet.
Till exempel, om din leadmagnet är en uppsättning måltidsplaner för att hjälpa kvinnor att gå ner i vikt, kanske du gästbloggar om näringstips och lägger med minst en måltidsplan. Du kan sedan släppa en "byline" på slutet av din gästartikel som övertalar läsarna att dra nytta av ditt gratiserbjudande.
Till exempel: "Om du gillade den här måltidsplanen kan jag upplysa dig om att det finns en hel månads måltidsplaner GRATIS! Klicka här för att ladda ner.”
Så, hur hittar du den här typen av gästbloggningsmöjligheter? Du kan hitta många av dem genom att göra några Google-sökningar.
Kolla in dessa förslag på sökningar som hjälper dig att upptäcka gästbloggningsmöjligheter i din nisch:
- [Nisch nyckelord] gästbloggning
- [Nisch nyckelord] gästartiklar
- [Nisch nyckelord] bloggar som accepterar gästartiklar
- [Nischsökord] artikelinlämning
- Riktlinjer för artikeln [Nischsökord]
- [Nisch nyckelord] gästförfattare
- Riktlinjer för [Nisch nyckelord] blogggästartikel
Till exempel: trädgård blogg gästartiklar.
Om du matar in alla sökningar ovan bör du få fram en lista med möjligheter. Se bara till att göra din due diligence på varje blogg så att du bara skickar in till högkvalitativa bloggar.
Nästa…
Facebook annonsering
Ett annat sätt att få in riktad trafik är via Facebook-annonser. Anledningen till att detta tenderar att vara så kraftfullt är för att Facebooks annonsplattform låter dig verkligen zooma in på en riktad marknad. Du kan rikta in dig på:
- Demografi. Detta inkluderar ålder, kön, plats och andra vanliga demografier.
- Intresse. Du kan rikta in din annons efter vad folk har visat intresse för. Om du till exempel vänder dig till trädgårdsmästare kan du välja personer som har uttryckt ett specifikt intresse för trädgårdsskötsel på Facebook. Du kan till och med begränsa din publik med andra sidor i din nisch som de gillar.
- Beteenden. Här kan du rikta in din annons på ett specifikt beteende, till exempel om din målgrupp loggar in via en Android-telefon. (Detta exempel skulle vara praktiskt om du säljer telefonappar.)
Ha dessa tips i åtanke:
- Din annons uppgift är inte att sälja. Det beror på att det inte finns rum i en kort Facebook-annons för att "sälja" folk på din leadmagnet. Din annons uppgift är att få klicket (och sedan låta din landningssidan göra "säljet").
T.ex. "Känner du till tricket med att bli av med dina rynkor? Klicka här för att upptäcka det själv... gratis!” - Använd grafik för att fånga uppmärksamheten. Djärva färger och enkla bilder hjälper till att fånga uppmärksamheten.
- Börja smått och skala upp. Du måste testa och spåra dina kampanjer för att se vad som fungerar bäst för dig. Justera din annonstext, grafik och målgruppsdemografi tills du får den bästa responsen.
För att komma igång med Facebook-annonsering, gå till: https://www.facebook.com/business/ads.
Nu när du vet hur du skapar en "evergreen", passiv inkomst med hjälp av emailsystem, låt oss rikta vår uppmärksamhet mot genvägarna du kan använda för att göra detta system snabbare, enklare och mer lönsamt för dig...
Hur tar vi det ett steg högre?
När du har fått igång ditt automatiska emailsystem vill du använda dessa tips för att verkligen öka den passiva inkomsten...
Testa dina e-postkampanjer
Det bästa sättet att tjäna mer pengar på emailsystemet är att testa och spåra dina e-postkampanjer.
Den goda nyheten är att de flesta av de stora e-postleverantörerna (som t.ex. MailingBoss i Builderall) har inbyggda testverktyg. Dessa verktyg låter dig A/B-testa dina e-postmeddelanden. Testa följande viktiga faktorer som kommer att påverka konverteringar:
- Ämnesrader. Detta är en enorm faktor, helt enkelt för att ingen ens kommer att bry sig om att öppna din e-post om din ämnesrad inte fångar uppmärksamhet. Det är därför du vill splitt-testa fördels drivna, nyfikenhets väckande ämnesrader för att se vilka som förbättrar dina omvandlingsfrekvenser mest.
- Uppmaningar. Om du inte har en stark uppmaning bredvid dina länkar kommer du inte att ha en bra omvandlingsfrekvens. När det är möjligt, se till att skapa en känsla av brådska. T.ex. "Klicka här nu, för det här erbjudandet upphör snart..."
- Erbjudanden. En annan stor faktor är produkten du marknadsför, det totala erbjudandet och priset. Om du säljer dina egna produkter, se till att optimera försäljningssidan för maximala konverteringar. Dela sedan flera liknande produkter inom samma e-post för att se vilket erbjudande din publik svarar på bäst.
Nästa…
Segmentera din lista
Ett annat bra sätt att öka dina konverteringar är genom att segmentera dina listor. När du vet exakt vad vissa segment av din publik är intresserade av kan du skicka innehåll och erbjudanden som är specifikt riktade till dem.
Låt oss anta att du har en hundträningslista. Om du kan segmentera din lista efter ägare av små hundar och ägare av stora hundar kommer du att kunna skicka riktat innehåll till de olika kunderna.
Till exempel kan små hundar tränas att gå inomhus på en "valpdyna". Detta är dock inte praktiskt för de med stora hundar, helt enkelt på grund av hur mycket en stor hund kissar. Du skulle du kunna skicka meddelanden med det tipset ENDAST till ägare av små hundar (för att inte tråka ut de med stora hundar på din lista, som då skulle kunna avbryta prenumerationen om de fortsätter att få information om problem som bara gäller små hundar).
Så, hur segmenterar du dina listor?
Så här:
- Fråga dina listmedlemmar specifikt om vilka ämnen som intresserar dem, och segmentera sedan efter dessa intressen.
- Skapa ytterligare leadmagneter och segmentera sedan dina listor efter dem som drar nytta av dessa produkter. Alternativt kan man lägga till ett extra fält med ett extra val när man registrerar sig för leadmagneten.
- Segmentera dina listor efter beteende (som när någon klickar på en länk om ett visst ämne).
Det här är bara några sätt att segmentera dina listor på. Lyckligtvis gör många av de stora autorespondertjänsterna det enkelt att segmentera din lista, till exempel genom att lägga till "taggar" till prenumeranter. Du kan sedan skicka riktade e-postmeddelanden till de som har vissa taggar.
Nu nästa tips...
Outsource
Som nämnts i systeminstruktionerna bör du försöka lägga till många e-postmeddelanden till din autoresponder. På så sätt kan ditt passiva inkomstsystem köras helt på autopilot och göra försäljning åt dig i sex månader, nio månader, ett år eller ännu längre.
Men att skapa en årslång autoresponderserie (minst 52 meddelanden om de skickas varje vecka) är tidskrävande. Tänk på att du inte behöver göra detta själv. Istället kan du lägga ut den här uppgiften på en kvalificerad frilansskribent, vilket gör hela det här systemet ännu mer handsfree och passivt!
Sidokommentar: Du kan hitta en frilansare genom att söka på Google (t.ex. "hyr en frilansskribent), du kan be kollegor om rekommendationer, du kan placera efterlysningsannonser etc.
Oavsett vilken metod du väljer, se bara till att göra din due diligence för att säkerställa att du väljer en ansedd frilansare. Det är en bra idé att göra en Google-sökning efter den här personens namn (och deras företagsnamn) för att leta efter eventuella röda flaggor. Se till att även kontrollera frilansarens portfölj och be om referenser.
Ja, det tar lite tid i förväg att göra denna due diligence, men det kommer att spara mycket tid och pengar på lång sikt.
Låt oss nu sammanställa...
Slutsats
Där har du det – du har precis lärt dig det automatiska email systemet för att skapa en passiv inkomst i ditt företag!
Låt oss snabbt sammanfatta systemet:
- Vad vill marknaden ha. Informera dig i vad din marknad vill ha.
- Skapa leadmagnet. Här skapar du en högkvalitativ, efterfrågad gratisprodukt som dina potentiella kunder med säkerhet kommer att älska.
- Lägg till e-postmeddelanden. Det här är steget där du skapar ditt "evergreen" innehåll som inkluderar kampanjer för betalda produkter.
- Skapa landningssida. Här skapar du en miniförsäljningssida för att locka dina potentiella kunder att förvandlas till engagerade prenumeranter.
- LANSERING. Det är här du släpper loss hela systemet och sätter igång det åt dig.
Så nu när du har det här systemet i handen finns det bara en sak kvar för dig att göra – sätta igång och låt det arbeta för dig!
Jag rekommenderar starkt att du börjar omedelbart, för ju tidigare du gör det, desto snabbare kan du också skörda de lönsamma frukterna av den passiva inkomsten från ditt eget email system!
Som jag också började med att berätta är ett emailsystem och att bygga en egen kontaktdatabas en av de viktigaste delarna i vilket företag som helst. Så även om du inte använder systemet med förprogrammerade meddelanden så bör du definitivt, så fort som möjligt, ändå få upp en emailtjänst och ett sätt att fånga in kontakter på.
Tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor eller fundering. Antingen via vår kontaktsida eller som ett meddelande här nedanför.