Passiva inkomster med publicerings systemet


Strategin: Vad är det?

Du är förmodligen välbekant med idén att man kan skapa sina egna kurser, eller andra produkter, och sälja dem till personer inom din nisch. Men tänk dig för ett ögonblick om du kunde ta andra människors kunskap och förvandla den till en ren vinst i din egen plånbok. Med andra ord, du tjänar på andras expertis – och du behöver inte ens veta något om nischen.

Låter intressant, eller hur?

Nej, vi pratar inte om affiliate-marknadsföring. Det är i och för sig en anständig inkomstkälla, men nackdelen med det är att du inte får behålla den viktigaste tillgången: kundlistan. Dessutom måste du tävla mot hundratals eller till och med tusentals andra affiliates.

Och nej, vi pratar inte om att köpa PLR (product label rights). Också det går att tjänar bra med pengar på, men återigen tävlar mot du med hundratals eller till och med tusentals andra personer som innehar licensen till samma innehåll som du. (Och låt oss inse, en hel del PLR-säljare är inte ens experter på ämnet de säljer.)

Det jag syftar på är att du blir kursförläggare. Det innebär att du tar andras kurser och sköter marknadsföringen. Både du och experten tjänar pengar – och beroende på hur du skriver kontraktet kan du tjäna MYCKET pengar.

För här är grejen...

Ibland är experter riktigt, RIKTIGT bra på att lära ut sitt ämne – men de är inte lika bra på marknadsföring. Eller så hatar de marknadsföringsaspekten. Eller av någon annan anledning kan de helt enkelt inte omvandla sin expertis till pengar på ett bra sätt.

Men deras kurser är riktigt bra. Så om du sätter upp marknadsföringssystemet på rätt sätt kan du förvärva rättigheterna till dessa kurser och göra en rejäl vinst som utgivare på nätet. Eftersom vi pratar om digital publicering så kommer kurserna att bli en passiv inkomst för en lång tid framöver så fort du har satta upp systemet. Och det är precis vad du ska lära dig i den här rapporten, där du kommer att upptäcka passiva inkomster med publiceringssystemet!

Här är en översikt:

  • Välj din marknad: här letar du efter en lönsam marknad och ett ämne.
  • Skaffa innehåll: Det finns flera sätt att förvärva rättigheterna till högkvalitativa kurser, och i det här avsnittet kommer du att lära dig tre riktigt bra sätt.
  • Använd ett säljsystem: Du blir inte rik av att sälja en kurs, därför fungerar den här strategin bäst om du använder ett helt säljsystem.
  • Lägg till erbjudanden: där det möjligt installerar du dina backend-inkomstmöjligheter i innehållet.
  • Konfigurera din webbplats: Här får du lära dig vad du behöver sätta upp för att börja sälja dina kurser.
  • Sälj in systemet: I det här steget får du marknadsföringsidéer för att börja tjäna pengar med kurspublicering.

Det här är en beprövad inkomstkälla och nu kan du sätta upp en egen för dig...


System: Hur gör du?

Nu när du har en bra överblick över hur strategin fungerar, låt oss då ta en närmare titt på vart och ett av stegen som är involverade i publiceringssystemet...


VÄLJ din marknad

Som alltid kan du lägga till den här passiva inkomststrategin till din befintliga verksamhet. Och det är verkligen en riktigt bra idé eftersom du redan har din publik och försäljningssystem på plats. Allt du behöver göra är att publicera dessa andra kurser i ditt försäljningssystem för att börja tjäna mer pengar.

Om du ännu inte har ett befintligt företag måste du först välja din marknad. Du kanske vill börja med att brainstorma möjliga marknader som:

  • Tjäna pengar online.
  • Starta företag.
  • Fitness (bodybuilding, löpning, etc.).
  • Viktminskning.
  • Anti-åldrande.
  • Hälsa (t.ex. artrit, ryggsmärtor, allergier etc.).
  • Hobby (golf, trädgårdsarbete, bilrestaurering, etc.)
  • Husdjur och djur (gårdsbruk, hundträning, etc.).
  • ...

Det är bara att leta efter en marknad som passar dig, men du bör också överväga följande egenskaper:

Lönsamhet
Det här är verkligen den viktigaste faktorn som din marknad bör ha – för om den inte är lönsam så finns det ingen anledning att fortsätta med det.

För att avgöra om din marknad är lönsam måste du göra en del marknadsundersökningar. Detta innebär att du söker efter dina nischade sökord (som t.ex "träna din hund") i Google, såväl som på specifika säljplattformar som Amazon och andra stora säljsiter.

Här är vad du letar efter:

  • Bevis på att det finns en stor och blomstrande marknad som är villig att spendera pengar. Om du till exempel ser att det finns många bästsäljare och mycket konkurrens i en nisch är det ett tecken på en sund, lönsam marknad. Ett annat tecken är om du ser marknadsförare investera pengar för att marknadsföra kurser och andra informationsprodukter (eftersom smarta marknadsförare inte slösar pengar på reklam som inte är lönsam).

    Finns det inga produkter eller aktiv marknadsföring inom det område som du är intresserad av ska du se det som en stor varningsflagga.
  • Specifika ämnen som är efterfrågade. Till exempel, om du ser att produkter om vissa ämnen på din marknad nästan alltid säljer bra (dvs. de är bästsäljare), är det ett tecken på att ämnet är efterfrågat. Du vill fokusera på samma efterfrågade ämnen för din kurspubliceringsverksamhet.

Här är nästa egenskap...

Evergreen
Din marknad bör vara evergreen. Det betyder att det finns en ivrig publik som var intresserad av ämnet för ett par år sedan, de är intresserade av det idag och de kommer att vara intresserade av det om flera år.

Behöver du snabbt bedöma om en marknad är evergreen? Kolla Google Trender för att se om ämnet har skapat intresse över tid: https://trends.google.com/trends/.

Och slutligen…

Intresse
Det här bör vara något av intresse för dig. Som alla inkomstkällor kommer du att klara dig bättre om du fokuserar på något som du har en passion för. Var säker att du väljer något med bestående intresse (dvs något som kommer att hålla ditt intresse på lång sikt).

Helst har du också viss kunskap och/eller erfarenhet på marknaden, även om detta inte är ett absolut krav.

Vilken marknad?
Nu när du känner till egenskaperna hos en bra marknad ska du välja en marknad baserat på att den är lönsam, evergreen och intressant. Du vill vara säker på att välja en nisch som är ett lönsamt delsegment av en större marknad.

Till exempel, istället för att välja den breda "viktminskningsmarknaden", kan du fokusera på "viktminskning för kvinnor över 40 år", eller "viktminskning med låg kolhydrat diet".
Ett annat exempel: istället för att välja det breda "tjäna pengar online", kan du fokusera på ett undersegment, som "marknadsföring på sociala medier".

Välj din marknad och gå sedan vidare till nästa steg...


Skaffa innehåll

Nu när du har en lönsam marknad, och du vet vilka ämnen som är efterfrågade på den marknaden, är det dags för dig att skaffa innehåll.

TIPS: Folk älskar verkligen videoinnehåll eftersom det är engagerande, och videoformatet lämpar sig för att demonstrera hur man utför en uppgift. Som sådan bör du när det är möjligt försöka få videokurser, alternativt skapa filmer själv om innehållet som du lägger upp.

Här är tre sätt att skaffa innehåll:

1. Anlita en expert för att skapa innehållet
Det finns gott om experter som är villiga att skapa innehåll åt dig mot betalning. Det betyder att du betalar dem en gång för att skapa innehållet, och sedan äger du fulla rättigheten till verket.

Till exempel:

  • Du kan anlita en skatterevisor (under lågsäsong) för att skapa en kurs om hur du skatteplanerar och sparar pengar på skatter.
  • Du kan anlita en läkare för att prata om hur man kan lindra någon form av sjukdom.
  • Du kan anlita en personlig tränare för att skapa en kurs om säkra och effektiva sätt för kvinnor över 40 att gå ner i vikt.

Det finns ett par olika sätt att göra detta:

  1. Experten skapar hela innehållet. Till exempel skapar de ett videomanus för din videokurs, eller till och med bara en rapport som du förvandlar till en video. Innehållet är dock färdigt.
  2. Du intervjuar experten. Här beskriver du kursinnehållet med experten och ringer sedan (eller på ett videosamtal) och skapar innehållet "on the fly". Du ställer frågor, experten svarar. Du kan sedan redigera innehållet på vilket sätt du vill för att göra det till en kurs.

I allmänhet kommer du att betala mer för att experten direkt skapar innehållet eftersom det tar längre tid för experten att göra. Det kommer dock att ta DIG längre tid att skapa en kurs av innehållet från alternativ 2. Så hur som helst, du kommer att investera pengar eller tid i det här projektet.

Men poängen med detta är att du betalar en ENGÅNGSKOSTNAD i förskott för innehållet, och då har du full rätt till det. (Se till att låta en jurist upprätta ett avtal som gör denna affär helt tydlig.)

2. Samarbeta med en expert
Det andra sättet att få innehåll är att samarbeta med en expert, där de skapar innehåll (kanske regelbundet), och du marknadsför innehållet. Generellt kan du räkna på en 50-50 uppdelning av vinsten. (Du måste förhandla om detta separat med var och en av dina partner och sedan låta din jurist upprätta ett avtal.)

Det finns två typer av partners du kan leta efter:

  • Experter som för närvarande inte publicerar kurser eller andra informationsprodukter. Till exempel kanske du känner en hundtränare som är riktigt bra på vad de gör, men de har aldrig ens tänkt på att publicera en kurs.
  • Experter med underpresterande produkter. Det här är experter som VILL sälja sina informationsprodukter – och dessa produkter är riktigt bra – men deras marknadsföring är inte särskilt bra så de tjänar inga pengar. Du kan hitta dessa experter på sajter som publicerar material i någon form. Sök efter produkter som säljer dåligt men inom ämnen som annars är populära. (T.ex. en viktminskningsbok som säljer dåligt.)
    Det finns en hel del böcker inom olika ämnen som är riktigt bra men som inte säljer någonting för att marknadsföringen är dålig eller obefintlig.

Vilket tar oss till det tredje sättet att skaffa innehåll...

3. Skaffa rättigheterna till underpresterande innehåll
Här hittar du underpresterande produkter (enligt beskrivningen ovan) och frågar direkt innehållsskaparen om du kan köpa rättigheterna till innehållet.

Här är anledningen till att det fungerar: innehålllsskapare som inte kunnat sälja så många av sina kurser eller böcker hoppar ofta på ett erbjudande om att få en fast summa pengar för att sälja rättigheterna.

Till exempel, om en kursskapare kämpar för att sälja kursen för 500kr kommer det att vara ett mycket attraktivt erbjudande att erbjuda tio gånger så mycket (5000kr) för licensrättigheterna. Detta gäller särskilt om skaparen fortfarande kommer att behålla sina länkar (eller andra inkomstkällor) i kursen, vilket kommer att ge honom en möjlighet till en backend-inkomst.

Egentligen handlar det bara om att skicka en fråga till skaparen för att se om det finns ett intresse att sälja rättigheten till materialet. Det kostar ingenting och det värsta som kan hända är att du får ett nej.

Obs: Du behöver inte lägga in alla juridiska detaljer eller förhandlingar i det första e-postmeddelandet – och det borde du faktiskt inte. Spara dem för förhandlingsändamål senare. För nu är det bara att presentera utsikterna för hur denna affär skulle gynna honom eller henne.

Du kan använda någon av de tre metoderna ovan för att skaffa material till kurser, eller så kan du använda någon kombination av alla tre. Välj din förvärvsstrategi och gå sedan vidare till nästa steg i publiceringssystemet...


Använda ett säljsystem

Nu är det dags att fundera på hur du ska sälja den här kursen. Och det betyder att du måste använda ett säljsystem.

Som nämnts tidigare, om du släpper den här kursen i din befintliga verksamhet, kan du passa in det i ditt befintliga säljsystem.
Om inte, måste du planera ett lönsamt säljsystem som inkluderar dessa delar (som alla bör vara mycket relaterade och naturligtvis leda till varandra):

  • Leadmagnet: en gratis produkt som du kan erbjuda i utbyte mot dina potentiella kunds e-postadresser. Detta bör naturligtvis leda dina prospekt till din tripwire-produkt...
  • Tripwire-produkt: detta är en produkt med lågt insteg för att snabbt omvandla dina potentiella kunder till betalande kunder. Detta bör naturligtvis leda till ditt huvudebjudande...
  • Huvuderbjudande: detta är kursen som du har förvärvat rättigheterna till.
  • Backend-erbjudanden: Det här är produkter i olika prisklasser som du säljer till kunder som har köpt din kurs.

Låt oss till exempel anta att du förvärvar rättigheterna till en viktminskningskurs. Så här kan din försäljningskanal se ut:

  • Leadmagnet: en rapport med 10 tips på hur man snabbt går ner i vikt.
  • Tripwire: du säljer en modul från huvudkursen och erbjuder den separat för 99kr.
  • Huvuderbjudandet: hela viktminskningskursen.
  • Backend-erbjudanden: andra användbara produkter som kokböcker för rätter med lågt kaloriinnehåll, måltidsplaner och träningsvideor (skulle även kunna vara affiliateprodukter som du rekommenderar).

Frågan är var du får tag på den här typen av innehåll för att bygga ditt säljsystem?

Här är några sätt att göra det på:

  • Pocka delar av huvudkursen. Dessa utdrag kan bli bra leadmagneter och tripwire-produkter.
  • Prata med kursskaparen om att skapa ytterligare innehåll. Be dem t.ex. skapa backend-erbjudanden åt dig.
  • Skaffa rättigheter till andras innehåll för att fylla ditt säljsystem. Här ber du andra experter att skapa innehållet. Beroende på vad du skapar kan du till och med helt enkelt anlita en spökskrivare för att skapa det.
  • Skapa dem själv. (Detta är en sista utväg eftersom vi försöker göra den här metoden så handsfree som möjligt!)
Hett tips! Numera finns det även AI-robotar som kan skapa innehåll åt dig. De här programmen har på senare tid blivit väldigt bra på att ta fram helt unika artiklar till t.ex. en leadmagnet. Titta t.ex. på Copymatic (där går även att skapa artiklar på svenska).


När du har planerat produkterna i din försäljningskanal går du vidare till nästa steg...


Rekommenderade erbjudanden

Eftersom du har planerat ett säljsystem betyder det att du nu har produkter som du vill sälja på kursens baksida. Och det innebär att infoga en länk och en uppmaning till handling i själva materialet.

Låt oss till exempel anta att det är en viktminskningskurs och att du säljer en kokbok med rätt för lågt kaloriinnehåll backend. Du kan inkludera en uppmaning så här:

Problemet med de flesta dieter är att maten är … ja… intetsägande. Och om du har en familj att föda slutar det med att du lagar två måltider – din dietmåltid åt dig och något som faktiskt är välsmakande för din familj.
Goda nyheter: nu kan du gå ner i vikt genom att äta läckra måltider som hela din familj kommer att njuta av. De kommer inte ens att veta att de äter hälsosamt – de kommer bara att tycka att allt är gott. Och det kommer du också!
[Namn på kokboken] innehåller över 230 snabba och enkla recept som hela familjen kommer att älska!
Även dina mest kräsna familjemedlemmar kommer att älska dessa måltider, så klicka här för att ladda ner den här kokboken!

Men håll koll...

Du måste vara helt säker på att du har rättigheterna att ändra innehållet på detta sätt. Och faktiskt, rättigheterna (eller avsaknaden av dessa rättigheter) bör anges uttryckligen i avtalet du har med din kursskapare. Du måste förhandla om dessa rättigheter innan du undertecknar några avtal.

Men generellt:

  • Om du har skapat ett "anställnings"-avtal, där en expert skapar innehållet åt dig, har du fullständiga rättigheter till innehållet. Du kan ändra det som du vill.
  • Om du har slagit dig ihop med en expert i ett 50-50-arrangemang måste ni två tillsammans komma fram till hur ni ska hantera backend. Du kan bestämma dig för att var och en lägger sitt eget backend-erbjudande i produkten, ELLER så kan du infoga ett och dela upp vinsten på det. Det finns flera olika alternativ, huvudsaken är att ni är överens från start.
  • Om du har fått licensrättigheterna till en kurs måste du förhandla om ändringsrättigheter för att infoga ett backend-erbjudande. Om kursskaparen inte är öppen för att du lägger in dina egna erbjudanden förhandla då istället om att använda din affiliate-länk för att sälja skaparens erbjudanden.

Ovanstående riktlinjer är återigen allmänna riktlinjer. Prata med din jurist och hänvisa till ditt avtal för att säkert ta reda på vilka rättigheter du har i din specifika situation.

Notera dock - även om du inte kan få rättigheterna att ändra innehållet, så att det inkluderar dina egna backend-erbjudanden, finns det fortfarande gott om möjligheter att inkludera dessa erbjudanden i din försäljningskanal. Det inkluderar:

  • Lägga ett merförsäljningserbjudande på beställningsformuläret.
  • Lägga ett erbjudande på nedladdningssidan.
  • Skicka erbjudanden till din kundlista via e-post.
  • Skapa din egen bonusprodukt för kursen och inkludera dina erbjudanden i bonusen.

Det finns massor av pengar att tjäna med den här strategin, så se till att korssälja dina erbjudanden genom hela din försäljningskanal!

Nu till nästa steg i publiceringssystemet...


Installera din webbplats

Ditt nästa steg är att ställa in din webbplats så att du kan börja ta emot beställningar. Här är bitarna du måste få på plats...

Först och främst rekommenderar vi att du skaffar ett konto på Builderall (om du inte redan har gjort det). Det är själva grunden i hela din internetverksamhet och det är där du har alla verktyg för att driva din verksamhet (webbhotell, hemsidesverktyg, emailtjänst, kunddatabas etc).

Säljtexten
Det första du behöver är en säljtext. Chansen är stor att om du fick rättigheterna till en dåligt såld produkt är den befintliga införsäljningen i princip värdelöst för dig. Men titta på det för att se om det finns något som kan räddas – som t.ex. grafiken och argument – och skaffa rättigheter till allt som hjälper dig att sälja produkten.

I de flesta fall måste du skapa ditt eget säljmaterial. Om du inte har någon erfarenhet av att skriva bra copy är det en bra idé att lägga ut denna uppgift till en professionell copywriter. (Annars kommer du också att få en produkt som inte säljer bra!)

Sök efter "copywriters" i Google, eller lägg upp ett projekt på en webbplats för frilansare. Se bara till att göra din due diligence så att du väljer en kvalificerad professionell för att skapa ditt brev.

Vill du göra det själv kan jag rekommendera att du sneglar på andra hemsidor med bra säljande produkter inom samma område för att hitta rätt infallsvinklar och argument. Kan till och med vara så att du hittar sidor på andra språk som du kan översätta till svenska (om du vill ha det på svenska).
Självklart ska du göra om det till din egen stil. Du får aldrig kopiera rakt av om du inte har fått skaparens godkännande.


Betaltjänst
Nästa sak du behöver göra är att välja en betaltjänst så att du kan lägga en beställningsknapp på din webbplats. PayPal är ett bra alternativ eftersom det är pålitligt, används över hela världen och har relativt låga avgifter. Stripe är en annan bra tjänst för att ha kortbetalning på hemsidan.

När du har din betaltjänst använder du instruktionerna på plats för att skapa en betalningsknapp och infoga den på din säljsida.

Använder du hemsidesprogrammet Cheetah (i Builderall) finns det också möjlighet att sätta upp betalknappen med hjälp av "Super Checkout". Där ansluter du bara ditt Paypal eller Stripe konto så får du en snygg och professionell utcheckning på din sida.


Nedladdningssida
Du behöver också en nedladdningssida dit dina kunder hänvisas efter att de har slutfört sin betalning. Den här sidan bör göra följande:

  1. Tacka dem för deras beställning och ge dem ett sätt att kontakta dig om de behöver hjälp.
  2. Ange nedladdningslänken (eller länkarna) för beställningen. I allmänhet kan du inkludera produkten och alla dess bonusar i en zip-fil.
  3. Valfritt: infoga ett relaterat erbjudande på den här sidan. Vid det här laget är din kund på köphumör och har fortfarande sitt kreditkort ute, så det är ett bra tillfälle att lägga ett övertygande erbjudande till denna varma publik.

Nedladdningssidan bör också vara skyddad så att man inte kan komma åt den utifrån utan att först betala.
Återigen rekommenderar jag att du bygger säljsystemet i Cheetah (i Builderall). Då kan du på ett mycket enkelt sätt lägga din nedladdningssida med ett lösenordskydd.


Autoresponder/Emailtjänst
Det som gör hela systemet passivt är din autoresponder. För när du väl får in någon i din försäljningskanal arbetar din autoresponder outtröttligt för att sälja fler produkter till dina potentiella- och befintliga kunder.

Läs gärna mer om hur du sätter upp din autoresponder/emailtjänst i rapporten "Passiva inkomster med automatiskt emailsystem"

Vi rekommenderar  Mailingboss (också en del av Builderall) för att sätta upp automatiska emailsystem och för att bygga din egen kontaktdatabas (vilket är ett måste för alla framgångsrika internetverksamheter).

Du bör ställa in följande listor (eller listsegment):

  • En prospektlista. Dessa personer gick in i ditt försäljningssystem genom att beställa din leadmagnet, så du skickar uppföljande e-postmeddelanden som visar tripwire-produkten.
  • Tripwire-lista. Det här är personer som har köpt din tripwire-produkt, så du kommer att skicka dessa kunder uppföljande e-postmeddelanden som visar din kurs (ditt huvuderbjudande).
  • Huvudproduktslista. Det här är personer som har köpt din kurs, så du kommer att skicka dessa kunder uppföljande e-postmeddelanden som presenterar dina backend-erbjudanden.
Med rätt emailtjänst kan du programmera programmet att påbörja varje ny lista/serie med utskick, och avsluta utskicken för den produkt kunden redan köpt, helt automatiskt. Då slipper du kunder som irriterar sig på alla mail de får om erbjudanden som de redan köpt.

Det är i alla fall bra om du laddar varje lista med minst fem e-postmeddelanden som går ut under en tid framöver. (Ju fler evergreen e-postmeddelanden du laddar in i varje autosvar, desto längre arbetar ditt passiva inkomstsystem för att sälja åt dig.)

Varje e-postmeddelande ska innehålla 80 % innehåll (som löser ett problem), med de återstående 20 % av e-postmeddelandet som en pitch för den betalda produkten.

Till exempel, om din tripwire-produkt är en uppsättning måltidsplaner och ditt huvuderbjudande är en viktminskningsprodukt, kan du skicka ut en serie e-postmeddelanden med ytterligare måltidsplaner och tips. Dessa e-postmeddelanden bör intressera alla som köpt tripwire-produkten eftersom det är mer av det de redan har köpt. Och dessa mejl kommer naturligtvis att leda till kursen.
Exempelvis, "Om du gillar de här enkla måltidsplanerna och effektiva tipsen för fettminskning kommer du att älska [Namn på viktminskningskurs]! Över 3294 nöjda kunder går ner i vikt varje dag med denna fantastiska diet – och nu kan du också! Klicka här för att ta reda på hur..."

Och slutligen, här är den sista biten av publiceringssystemet…


Sälj in systemet

Nu när du har en kurs (och en försäljningstratt runt den) är det dags att sätta upp ett marknadsföringssystem. Du vill med andra ord börja annonsera och sälja kursen.

Kortfattat, du vet redan att det finns många sätt att sälja en kurs på.

Till exempel:

  • Lägg upp din kurs på samlingssiter som som marknadsför andras kurser.
  • Gästblogga på nischade bloggar.
  • Använd marknadsföring i sociala medier.
  • Använd betald reklam (via Facebook, Google AdWords och nischwebbplatser).
  • Optimera ditt innehåll för sökmotorerna.
  • ...och så vidare...

Du kan lägga till vilken som helst av dessa metoder i ditt övergripande försäljningssystem. För den här rapportens syften kommer vi dock att fokusera på EN metod: att starta ett eget affiliateprogram.

Anledningen är att det ofta finns rätt goda möjligheter att sätta upp ett lönsamt affiliateprogram för digitala produkter. Marginalen brukar tillåta en bra provision för affiliates. Affiliateprogram kan vara en riktigt bra passiv marknadsföringsmetod, och det passar ju in här. 

Så låt oss snabbt gå igenom stegen för att skapa in ditt affiliateprogram...

Steg 1: Välj en affiliate-plattform
Vill man göra det så enkelt som möjligt kan man ansluta sig till något av de affiliatenätverk som finns. Det bara att söka efter "affiliatenätverk". Finns både svenska och utländska varianter att välja mellan.

Fördelen med att ansluta sig till ett nätverk är att dom tar hand om allting som rör själva programmet (det tekniska, utbetalning av provisioner etc.)

Nackdelen är att de tar en ganska hög provision på varje försäljning för att hantera ditt affiliateprogram.

Sätter du upp din sida med Builderall (Cheetah) och använder deras Super Checkout som betalfunktion för kursen så finns det en affiliatefunktion inbyggt i systemet. Du får dock hantera utbetalningar etc. själv.


Steg 2: Ställ in dina affiliatevillkor
Därefter måste du bestämma hur mycket provision du ska ge till dina affiliates. När det gäller digitala produkter (t.ex. kurser) finns en förväntan på höga provisioner. Vill du locka till sig top-affiliates måste du erbjuda minst 40% provision för att det ska vara intressant. Ofta kan man ha olika nivåer av affiliates där man får olika provision beroende på t.ex. antal leads man drar in.

I dina villkor måste du också göra tydligt hur du vill betala ut provision. Tänk på att om du betalar ut pengar via ditt företag till en privatperson så måste du också betala in sociala avgifter och skatter. Ofta är det bättre att bara ha affiliates som har F-skattesedel (momsregistrerade) och kan fakturera dig.

Steg 3: Skapa marknadsföringsmaterial
Här skapar du material för att göra det enkelt att "kopiera och klistra in" för dina affiliates. Här är den typ av material du ska ge till dina affiliates:

  • Leadmagnet där de kan lägga in egna länkar. Detta kan vara en rapport, video, verktyg eller annan värdefull produkt som affiliates kan ge bort gratis för att attrahera potentiella kunder.
  • Autoresponderserie. Du kan erbjuda en serie som går ihop med leadmagneten och/eller erbjuda en fristående serie för affiliates som redan har en lista.
  • Solo-e-postmeddelanden. Dessa är reklammeddelanden som affiliates kan skicka till sina listor (fristående nyhetsbrev).
  • Material för sociala medier. Både korta för plattformar som Twitter, såväl som längre reklaminnehåll som lämpar sig för andra plattformar (som Facebook).
  • Blogginlägg. Dessa kan inkludera både utbildande innehåll, delvis pitch, såväl som direkta reklaminlägg.
  • Grafiska annonser som banners och ecover-grafik.

Steg 4: Rekrytera affiliates
När ditt affiliateprogram är klart, är det dags att börja locka affiliates till ditt program. Så här gör du:

  • Finns det nätverk med affiliate program inom din nisch så bör du lägga in ditt program där.
  • Berätta för dina befintliga marknadsföringspartners och kontakter om ditt affiliateprogram.
  • Inkludera en länk till ditt affiliateprogram på alla större sidor på din webbplats.
  • Bli en bidragande medlem i affiliateforum och -grupper, och annonsera om ditt program i din signaturlänk.
  • Rekrytera affiliates direkt. Detta inkluderar affiliates som för närvarande vinner affiliatetävlingar för andra produkter i din nisch, marknadsförare som säljer de bästa produkterna i din nisch och alla som har en stor, lyhörd plattform (sociala medier, en blogg, ett nyhetsbrev, etc.).

    Om du inte redan har etablerat relationer med topp affiliates och andra marknadsförare i din nisch, då kan du anlita en JV-mäklare eller affiliate manager för att introducera dig till superaffiliates.

Och slutligen…

Steg 5: Motivera affiliates
Du kan motivera dina affiliates med en autoresponderserie, eller så kan du anlita en affiliate manager för att göra det åt dig (vilket gör det mer handsfree). Här är de typer av saker du kan göra för att uppmuntra affiliates att göra fler kampanjer:

  • Håll affiliate-tävlingar.
  • Erbjud kuponger för affiliates att distribuera.
  • Använd snabbförsäljning för att väcka intresse.
  • Skicka motiverande material till affiliates, till exempel fallstudier av framgångsrika affiliates i ditt program.
  • Skicka nytt kopiera-och-klistra marknadsföringsmaterial till dina affiliates.

Poängen är att hålla dina affiliates motiverade genom att hålla kontakten och hålla dem glada över att marknadsföra ditt program.

Snabb sammanfattning
Du har precis lärt dig hur Passiva Publiceringssystemet fungerar för att du ska kunna tjäna pengar. Det du har lärt dig hittills kan generera en hel del extra pengar för dig. Men nu är det dags att sätta fart...


Optimeringar: Vad mer kan hjälpa?

Jag slår vad om att du nu är sugen på att få igång systemet och få det att generera pengar åt dig. Innan du gör det, kolla in dessa tips, tricks och genvägar...

Ge din kurs en övertygande titel
Om du har köpt rättigheterna till en kurs är kursens titel en faktor du kan behöva förhandla om. Det beror på att en titel kan lyfta eller sänka en hel kurs. Om kursen för närvarande har en dålig titel kan det ha bidragit starkt till dess dåliga prestanda. Så vill du inte ha det, så se till att du får rättigheterna att ändra titeln om det behövs.

Naturligtvis, om du samarbetar med en expert eller hyr in författare, då får du namnge kursen (och testa titlar för att se vilka som presterar bäst).

Ha dessa rubriktips i åtanke:

  • Skapa en förmånsdriven titel. T.ex. "Det första och bästa sättet att träna en envis hund."
  • Lös ett problem på ett snabbt och enkelt sätt. T.ex. "Det snabbaste och enklaste sättet att skriva en bästsäljande roman."
  • Framhäv sociala bevis. T.ex. "Vad världens bästa copywriters vet om att skapa försäljningsbrev för miljoner."
  • Väcka nyfikenhet. T.ex. "Hemligheterna med att snabbt bygga ett företag upp till sexsiffrig inkomst."
  • Använd triggerord som "hur man", "hemligheter" och "du". T.ex. "Hur du också kan tappa två klänningsstorlekar före ditt bröllop."

Erbjud multimedia
Som tidigare nämnt är videokurser riktigt populära just nu, och du bör försöka erbjuda dina kurser i ett videoformat. Men trots videornas popularitet gillar inte alla dem. Det är därför du också vill erbjuda följande:

  • Textutskrifter för kursen. Du kan erbjuda dessa som .PDF. Du kan till och med erbjuda dem som utskrivbara filer med plats för användare att göra anteckningar medan de tittar på videon.
  • Ljudformat. Du kan erbjuda detta som en nedladdningsbar .MP3 som användare kan lyssna på när som helst (i bilen, på gymmet, medan de gör sysslor, etc.).

Skapa "Take Action"-verktyg
Du kan verkligen tillföra mervärde till en kurs genom att erbjuda verktyg som hjälper människor att agera och implementera den information de just lärt sig. Dessa verktyg kan vara:

  • Checklistor
  • Arbetsblad
  • Uppgifter
  • "Fusklappar"
  • Mindmaps
  • Mallar
  • Planerare
  • Räknare/omvandlare

Låt oss till exempel anta att du säljer en copywriting-kurs. Du kan då erbjuda följande verktyg:

  • En uppgift i slutet av varje modul. När studenten är klar med den sista uppgiften har de slutfört ett försäljningsbrev.

    Till exempel skulle det första uppdraget vara att profilera sin publik. Det andra uppdraget skulle vara att skapa en rubrik. Det tredje uppdraget skulle vara att skapa öppningstexten för deras försäljningsbrev. Detta fortsätter med varje uppgift som för eleven närmare slutförandet av försäljningsbrevet.
  • Rubriker för att inspirera eleverna att skapa sin egen fantastiska rubrik.
  • En säljbrevsmall för att göra det ännu enklare för dem att slutföra sina uppdrag och skapa sitt säljbrev.

Ett annat exempel: om du säljer en kurs för viktminskning kan dina verktyg inkludera:

  • Arbetsblad som ber eleverna att reflektera över varför de vill gå ner i vikt.
  • En kalkylator som hjälper dem att avgöra hur många kalorier de ska äta varje dag.
  • Träningsplanerare.
  • Måltider och recept.

Poängen är att det här är enkla saker, men de uppmuntrar eleverna att vidta åtgärder. Och när eleverna vidtar åtgärder (och får bra resultat), kommer de att bli nöjda kunder som kommer att handla av dig igen!


Slutsats

grattis! Du har precis lärt dig det publiceringssystem för passiv inkomst som visar hur du skaffar dig rättigheterna till andras kurser och säljer dem för en ren vinst.

Låt oss sammanfatta systemet:

  • Välj din marknad: här letar du efter en lönsam marknad och ett ämne.
  • Skaffa innehåll: Det finns flera sätt att förvärva rättigheterna till högkvalitativa kurser, och i det här avsnittet lärde du dig om tre sätt. Detta inkluderar att anställa en expert, samarbeta med en expert och förhandla om att köpa återförsäljningsrättigheterna.
  • Använd ett säljsystem: Du blir inte rik av att sälja en kurs, därför är den här strategin bäst om du använder en ett säljsystem.
  • Rekommendera erbjudanden: där det är tillämpligt, här installerar du dina backend-inkomstmöjligheter i innehållet.
  • Konfigurera din webbplats: Här lärde du dig vad som måste komma på plats för att börja sälja dina kurser, inklusive försäljningsbrevet och autorespondern.
  • Sälj in systemet: I det här steget lärde du dig hur du installerar ett affiliateprogram som praktiskt taget körs på egen hand för att generera försäljning åt dig.

Det här är ett bra system som du kan inkludera i ditt befintliga företag, eller så kan du till och med starta ett nytt företag baserat på att bli kursutgivare. Hur som helst är det här en extremt lönsam affärsmodell, så sätt igång den för dig ASAP!


Sidokommentar och hett tips...
För att sätta upp den här typen av system (och alla andra typer av inkomster på internet) krävs en del verktyg, så som t.ex. webbhotell, hemsidessystem, emailtjänst/autoresponder etc. I de exempel vi ger här använder vi oss av Builderall.

Det är en tjänst som har i princip alla delar (och väldigt mycket mer) för att bygga upp en professionell verksamhet på nätet.
Anledningen till att vi rekommenderar den tjänsten (förutom att vi själva använder den) är för att det dels är lätt att arbeta med när alla tjänster finns på ett och samma ställe, men också för att det är den mest kostnadseffektiva lösningen du kan välja just nu för att driva ett professionellt företag på internet.

Som medlem i Builderall har du över 50 olika verktyg/tjänster som du kan använda dig av. Det räcker med att plocka ett par stycken av dessa för att Builderall ska bli mer kostnadseffektivt än att köpa in dessa separat.
Så det här är verkligen ett hett tips.

>
Rulla till toppen