Passiva inkomster med leadmagnet licenser

Strategi: Vad är det?

Välkommen till ännu en passiv inkomststrategi! Den här gången ska vi prata om licenser för leadmagneter.

Så, du undrar förmodligen vad den här strategin handlar om.
Låt mig ge dig en snabb översikt...

Licensiering av leadmagneter handlar om att du säljer giveaway-rättigheterna till leadmagneter som rapporter, infografik, checklistor, kalkylblad, mallar, svepfiler, planerare och liknande verktyg. På så sätt kan dina köpare ge bort dessa produkter för att bygga sina e-postlistor.

Det här kan vara en lönsam strategi eftersom onlinemarknadsförare har ett konstant behov av leadmagneter och andra freemium. Många marknadsförare strävar efter att skapa nya leadmagneter nästan varje månad – vissa vill skapa dem varje vecka. Hur som helst, marknadsförare har ett konsekvent behov av fler leadmagneter, och det är ett jobb som inte alla vill göra själva.

Fördelen med denna strategi för dig är att du kan tjänar på två sätt:

  1. Du tjänar pengar på frontend genom att du säljer själva rättigheten, licensen, till en andra marknadsförare eller företagsägare.
  2. Du tjänar pengar passivt på backend. Om du bäddar in dina erbjudanden i dessa leadmagneter så att du har möjlighet att tjäna pengar när någon köper ett av dina erbjudanden. Och eftersom du kommer att ha dussintals eller hundratals marknadsförare som distribuerar dina leadmagneter kommer du att få en mycket större distribution än du själv skulle kunna uppnå.

Sammanfattning: när du väl har licensierat och säljer leadmagneter kommer du att ha en hel del av dem som flyter runt och tjänar pengar åt dig... helt handsfree. Det här är en modell av typen "gör det en gång och tjäna i många år framöver".
Så, hur gör man det? Det är vad du kommer att lära dig härnäst. Läs vidare…


System: Hur gör du?

Det du är på väg att upptäcka är leadmagnet licens systemet för att skapa och sälja licenser.
Här är en översikt över systemet:

  • Lär dig om marknaden: Du kan inte skapa bra erbjudanden om du inte först vet vad marknaden vill ha.
  • Undersök format: Här bestämmer du vilken typ av leadmagnet du ska skapa. T.ex. checklistor, arbetsblad, planerare, etc.
  • Skapa din leadmagnet: Här kommer vi att prata om några av de olika sätten du kan skapa dina leadmagneter snabbt och enkelt på.
  • Bädda in erbjudanden: Det är här din passiva inkomst kommer in, så vi kommer att fokusera på hur du skapar erbjudanden som säkerligen kommer att sälja i din leadmagnet.
  • Ange dina villkor: I det här steget överväger du vilka villkor som ska inkluderas i din licens.
  • Sälj din leadmagnet: Här får du tips och tricks för att sälja dina licenser.
  • Utvärdera uppföljningserbjudanden: När du har en lista över köpare vill du skicka dem uppföljningserbjudanden. Här kommer vi att diskutera den här delen av strategin.

Låt oss ta en närmare titt på vart och ett av dessa steg..


Lär dig mer om marknaden

För detta steg måste du välja en målmarknad. Det du letar efter är en stor, populär, evergreen marknad. Du måste hitta en marknad med mycket kunder OCH många marknadsförare som betjänar dessa kunder. Det beror på att dessa marknadsförare kommer att bli DINA kunder (det är de som köper dina licenser), och deras kunder kommer att köpa dina erbjudanden backend.

Stora marknader inkluderar alla vanliga, som:

  • Onlinemarknadsföring/tjäna pengar online.
  • Viktminskning.
  • Fitness.
  • Resa.
  • Hälsa och skönhet.
  • Sällskapsdjur.
  • Hobbyer.
  • Bröllop/vigsel.
  • Relationer/familj/barn.

… Och så vidare.

Chansen är stor att du redan har valt en marknad (eftersom du skapar andra passiva inkomstströmmar inom ditt befintliga företag). Så vad du behöver göra är att upptäcka vad din marknad vill ha.

Specifikt: du måste ta reda på vad dina kunders kunder vill ha – med andra ord vad slutmarknaden vill ha. Det här är personerna som kommer att läsa och använda leadmagneterna. För när du väl bestämt dig för vad de vill ha vet du vad DINA kunder (licensköparna) vill ha. (Dina licensköpare vill ha populära leadmagneter inom sin nisch.)

Hur räknar du ut allt detta?

Enkelt: du tar reda på vilka typer av produkter som redan är populära i din nisch, och sedan skapar du bara något liknande men ännu bättre.

Det första sättet att ta reda på detta är genom att ta reda på vad marknaden REDAN köper. Så när du licensierar produkter kommer du faktiskt att titta på två saker:

  1. Vad slutanvändarna köper. Om de köper produkter om ett visst ämne vet du att de kommer att vara intresserade av leadmagneter om samma ämne. Så allt du behöver göra är att gå till marknadsplatser, som t.ex. Amazon eller CDON, och söka efter dina nischade sökord för att se vilka typer av produkter som säljer bra i din nisch.
  2. Vad dina licensinnehavare köper. I allmänhet, när du väl vet vad slutanvändarna köper, är det vad dina licensinnehavare också kommer att vara intresserade av. Men du kan göra lite forskning på ClickBank.com, JVZoo.com och liknande webbplatser för att se vilka typer av återförsäljningsrättigheter i din nisch som säljer bra. Var uppmärksam inte bara på ämnet, utan också formatet (rapporter, verktyg etc.). Vi kommer att prata mer om detta om ett ögonblick.

När du har slutfört denna efterforskning går du vidare till nästa steg.


Undersök alternativ

Vid det här laget har du definitivt valt ett ämne för din leadmagnet, och du kanske har anteckningar om vilka typer av format som är populära (t.ex. checklistor, mallar, etc.). Nu är det dags att undersöka dina alternativ och fatta ett slutgiltigt beslut om formatet.

Här är de mest populära formaten för leadmagneter:

  • Rapporter. T.ex. "De 7 psykologiska försäljningspunktena varje copywriter borde veta."
  • Guider. T.ex. "Hur man ställer in och anpassar en WordPress-blogg."
  • Checklistor. T.ex. "Vad du ska packa för din europeiska semester."
  • Arbetsblad. T.ex. "Hur man skapar en budget och snabbt tar sig ur skuld."
  • Mallar. T.ex. "En beprövad mall för högkonverterande försäljningsbrev."
  • Svep. T.ex. "101 säkra rubriker till en säljande säljtext."
  • Planerare/Kalendrar. T.ex. "Den professionella bloggarens publiceringskalender."
  • Verktygslistor. T.ex. "Tio verktyg som varje marknadsförare på sociala medier borde använda för att öka vinsten."
  • Infografik. T.ex. "Stegen för att skapa en bästsäljande romantisk roman."

Om det inte framgår av din efterforskning vilket av dessa format som är mest önskvärt på din marknad kommer du att bestämma vilket du ska välja baserat på vad du säljer i backend. I huvudsak väljer du det format som mest naturligt leder till den betalda produkten.

Låt mig ge dig några exempel:

  • Du säljer en kurs i att skriva CV. Du kan licensiera en CV-mall som en leadmagnet för dina kunder att ge bort till sina kunder.
  • Du säljer en copywriting-kurs. Du kan licensiera en uppsättning säljande rubriker att ge bort.
  • Du säljer en bok om bloggning. Du kan licensiera en verktygslåda med bloggverktyg som en bloggchecklista och publiceringskalender.

Poängen är ta reda på vad du säljer backend FÖRST – och använd sedan den informationen för att bestämma vilken leadmagnet som bäst hjälper dig att sälja den produkten.

Vilket tar oss till nästa steg...


Skapa din leadmagnet

Nu är det dags att börja själva arbetet med att skapa den leadmagnet som du kommer att licensiera till andra.
Här är dina alternativ:

  • Gör det själv.
  • Börja med PLR.
  • Outsourca.

Låt oss titta närmare på dessa tre alternativ...

Gör det själv
Det är precis så som det låter: du skapar den produkt du tänker licensiera själv.

Detta är ett bra alternativ om du vet att du kan skapa en högkvalitativ slutprodukt, och du har tid och lust att göra det.
Men om du tänker skapa flera leadmagneter som dina kunder kan ge bort kan det snabbt bli tidskrävande att göra allt själv. Denna passiva inkomststrategi blir plötsligt inte så passiv, och det är därför du vill överväga de nästa två alternativen som nämns nedan ...

Hett tips! Numera finns det även AI-robotar som kan skapa innehåll åt dig. De här programmen har på senare tid blivit väldigt bra på att ta fram helt unika artiklar till t.ex. en leadmagnet. Titta t.ex. på Copymatic (där går även att skapa artiklar på svenska).


Börja med PLR
Tanken här är att spara lite tid och/eller pengar genom att börja med innehåll från privat label rights, anpassa det för att passa dina behov och använda slutprodukten som din licensierade leadmagnet.

Innan vi går in i detaljer, här är en mycket viktig anmärkning: Se absolut till att du får "obegränsade" rättigheter till innehållet. Med obegränsad syftar jag på PLR-innehåll där du tydligt har rätt att överföra rättigheterna till andra. Du kan helt enkelt inte använda den här metoden om inte PLR:s licensvillkor KLART tillåter dig att göra detta.

Poängen är, kontrollera och dubbelkolla PLR-licensen för att säkerställa att du kan förmedla rättigheterna till det här innehållet till dina kunder.

När du har hittat en obegränsad licens som tillåter dig att göra detta då är det bara att gå vidare. Men innan du väljer något innehåll bör du ha dessa tips och bästa praxis i åtanke:

  • Kolla in försäljaren. Sök säljarens namn, företagsnamn och webbplats på Google för att säkerställa att du bara har att göra med etablerade, välrenommerade och professionella PLR-leverantörer. Om din efterforskning skapar några tvivel, gå vidare – det finns många andra framstående leverantörer att välja mellan.
  • Välj ett innehållspaket. På så sätt kan du skapa flera leadmagneter om samma ämne. Och eftersom de alla kommer från samma PLR-leverantör kommer de att ha samma grundläggande "röst".
  • Skapa något unikt. Även om PLR-innehållet innehåller exakt den leadmagnet du vill erbjuda bör du fortfarande justera den för att göra den unik.

    Här är sätt att göra det:
    • Skapa en ny inledning och slutsats (där det är lämpligt).
    • Kombinera flera delar för att skapa något nytt. Till exempel, kompilera flera artiklar för att skapa en rapport.
    • Ta ett utdrag ur en större del av PLR-innehåll. Ta till exempel ett kapitel ur en e-bok för att skapa en infografik.
    • Ändra formatet. Förvandla till exempel en PLR-video till en textprodukt.
    • Ta bort huvudpunkterna i innehållet för att skapa ett verktyg. Till exempel, dra huvudpunkterna i en PLR e-bok för att skapa en checklista.
  • Överväg att lägga ut justeringarna på entreprenad. Du behöver inte göra dessa justeringar själv – istället kan du lägga ut dem på kvalificerad expert.

Vilket tar oss till vår nästa metod för att skapa leadmagneter...

Outsourca
Om du vill göra den här processen så handsfree som möjligt (särskilt om du planerar att licensiera flera leadmagneter), bör du överväga att lägga ut uppgiften på entreprenad. Du kan hitta många potentiella frilansare:

  • Sök på Google efter författare. Du kan söka efter termer som "hyr frilansskribenter" och "bästa frilansande spökskrivare." Se till att kontrollera både de sponsrade resultaten och de organiska resultaten.
  • Använd en plattform för frilansare.
  • Fråga runt efter rekommendationer. Fråga dina kollegor, lägg upp en förfrågan på ett företagsforum eller i en grupp och blogga om det.

Nyckeln till den här strategin är att investera tid i förväg för att hitta den bästa frilansaren för att möta dina behov. Detta kommer att spara tid och pengar på lång sikt.

Poängen här är att göra din due diligence. Undersök noggrant alla potentiella frilansare genom att söka på deras namn på Google, granska deras portfölj, kontrollera referenser och titta på deras feedback och betyg på frilansplattformar. När du har hittat några bra träffar, anlita en eller flera frilansare för att göra små jobb för att se om ni fungerar bra tillsammans.

Till en början kan du behöva kommunicera mycket med din frilansare för att förverkliga din vision för leadmagneter. Men ju längre du arbetar med en frilansare, desto mindre tid kommer ni att behöva spendera på att diskutera vad ni vill ha i ett projekt. Som sådan, allt eftersom tiden går, kommer outsourcing att bli mer och mer av en handsfree-uppgift.

Slutsats: välj den metod som fungerar för dig och gå sedan vidare till nästa steg…


Bädda in erbjudanden

Som nämnts tidigare är målet med din leadmagnet att naturligt leda användare mot en betald produkt. Faktum är att din leadmagnet bör byggas runt det målet. Och alla som är intresserade av din leadmagnet bör naturligtvis också vara intresserade av ditt betalda erbjudande.

Till exempel, om du säljer en dietguide, kan du licensiera en uppsättning måltidsplaner som en leadmagnet. Du ska sedan bädda in ditt erbjudande i denna leadmagnet.

Så här tänker du runt det...

Leadmagneten bör vara användbar men ändå ofullständig. Det är användbart eftersom det löser en del av ett problem, men ändå är det ofullständigt (vilket betyder att det inte löser hela prospektens problem). Det är därför leadmagneten naturligt "flödar" till den betalda produkten eftersom den betalda produkten löser en annan del av prospektens problem.

En checklista visar till exempel en potentiell kund hur man skapar en WordPress-blogg. Den här checklistan ger dock inte potentiella kunder information om hur man tjänar pengar och driver en framgångsrik blogg, så du kan sälja en kurs backend som gör precis det.

Utöver det faktum att din leadmagnet naturligt ska flöda/leda till din betalda produkt, tänk på dessa två punkter:

  1. Erbjud redigerbara länkar. Det bästa sättet att locka människor att köpa licensen till din leadmagnet är genom att erbjuda redigerbara länkar inuti leadmagneten. Med andra ord bör du sälja din EGNA betalda produkt inifrån leadmagneten och tillåta dina licensinnehavare att använda sina affiliate-länkar. På så sätt tjänar ni båda pengar när någon köper produkten inifrån leadmagneten.
  2. Ge en uppmaning till handling. Det räcker inte att bara släppa en länk i slutet av leadmagneten. Istället måste du ge en uppmaning till handling där du specifikt talar om för folk vad de ska göra härnäst. Helst bör du också berätta för dem VARFÖR de ska vidta den åtgärden (vilket du kan göra genom att tillhandahålla fördelarna med den åtgärden).

Nu, beroende på vilken typ av leadmagnet du har skapat, kanske det inte finns mycket utrymme för en uppmaning till handling (CTA). Till exempel kan ett checklista ha en enkel en- eller tvårads CTA, medan du i en rapport kan skapa ett helt stycke eller till och med en sida där du säljer på läsaren ditt erbjudande innan du släpper din uppmaning.

Några exempel på uppmaningar:

  • "Om du gillade den här uppsättningen rubrikmallar kommer du att älska det här paketet med 10 mallar för försäljningsbrev för varje tillfälle. Kämpa inte för att skapa ditt nästa försäljningsbrev. Klicka istället här för att börja skapa försäljningstexter med hög omvandling på det snabba och enkla sättet!"
  • "Det har blivit mycket lättare att gå ner i vikt. Klicka här för att upptäcka de 10 bästa livsmedlen som höjer din ämnesomsättning!"
  • "Vem mer vill vrida tiden tillbaka och se 10 år yngre ut? Klicka här för att upptäcka hur du blir av med linjer och rynkor!"
  • "Du kan också fördubbla din konverteringsfrekvens på så lite som 10 minuter från nu. Klicka här för att ta reda på hur!"
  • "Gör du ett av dessa tio bodybuilding-misstag och det kan kosta dig segern i en tävling? Ta reda på vad dessa misstag är och hur du undviker dem genom att klicka här nu!"

Nu är nästa steg...


Ange dina villkor

När din leadmagnet är klar är ditt nästa steg att skapa en licens som talar om för licensköpare exakt vad de kan och inte kan göra med innehållet.

Nu är detta faktiskt ett juridiskt dokument. Och eftersom jag inte är en jurist kan jag inte ge dig juridisk rådgivning. Så vad jag kommer att göra istället är att erbjuda dig några olika punkter som du kan tänka på, och sedan kan du ta hjälp av en jurist för att konstruera dina faktiska licensvillkor.

Här är frågor att ställa dig själv (och frågor som dina licensvillkor bör besvara):

  • Kan licensinnehavare redigera innehållet? Med andra ord, kommer du att erbjuda PLR (private label rights) till dessa leadmagneter? (Generellt, för just den här strategin vill du verkligen inte att folk ska redigera innehållet eftersom du kommer att ställa in det på ett sätt som naturligt leder till den betalda produkten – om folk redigerar det kanske det inte flyter lika bra, eller du tappar ditt erbjudande helt.)
  • Kan licensinnehavare redigera länkar i innehållet? I allmänhet bör du absolut tillåta licensinnehavare att använda sina affiliate-länkar för att marknadsföra dina produkter. Detta kommer att bli en av försäljningsargumenten för dina licensvillkor.
  • Hur får licensinnehavare använda detta innehåll? Även om det avsedda syftet är att licensinnehavare ska ge bort detta innehåll för att bygga sina e-postlistor och börja sälja på backend, måste du överväga andra sätt som licensinnehavare kan vilja använda innehållet. Fråga dig själv om du tillåter följande:
    • Erbjuda produkten som en bonus tillsammans med betalda produkter.
    • Lägga till produkten på en medlemssida.
    • Kombinera det med flera andra produkter.
    • Sälja den.
    • Förvandla det till ett annat format (som en video, en fysisk produkt, etc.).
    • Att ge bort det fritt på en blogg, på sociala medier osv.

Återigen, det är en bra idé att köra dina licensvillkor via en jurist eller annan kvalificerad professionell.

Slutligen vill du också överväga hur många licenser du säljer. Ju färre du säljer, desto mer värdefullt är innehållet för licensinnehavarna (det vill säga ju mer kan du ta betalt).

Till exempel, om du säljer 50 till 100 licenser kanske du kan sälja dessa licenser för 250kr eller 500kr. Men om du säljer 500 licenser kan du sänka priset per licens till 100kr eller 200kr.

Detta är bara ett exempel eftersom det beror på värdet av ditt innehåll. Tänk på att du vill få dina licenser i så många händer som möjligt så att du har många marknadsförare som ger bort ditt innehåll. I den aspekten är det förmodligen bättre för dig att sälja fler licenser för mindre licensavgifter för att öka exponeringen. Men det beror på hur du vill arbeta med licenserna.


Sälj din leadmagnet

Nu är det dags att sälja din leadmagnet. Här är vad du behöver göra härnäst:

  1. Bestäm vad mer som ska inkluderas i ditt paket.
  2. Skapa en försäljningstext.
  3. Annonsera paketet.

Låt oss kort gå igenom vart och ett av dessa steg...

Steg 1: Bestäm vad du mer ska inkludera i paketet
Tanken här är att lägga till mervärde till ditt paket vilket kommer att hjälpa till att öka konverteringarna. Här är de typer av saker du kan göra för att öka värdet på din leadmagnet och det övergripande erbjudandet:

  • Få leadmagneten professionellt designad. Till exempel, om du säljer en guide, låt en designer skapa layouten och grafiken så att slutprodukten ser snygg och professionell ut.
  • Tillhandahålla en professionell landningssida. Här tillhandahåller du inte bara leadmagneten och texten, utan även tillhörande ecover-grafik. På så sätt kan dina licensinnehavare ladda upp leadsidan och börja bygga sina listor direkt.
  • Erbjud uppföljande e-postmeddelanden. Ännu ett bra sätt att öka konverteringarna är att erbjuda dina köpare en autoresponderserie med fem eller så e-postmeddelanden. Den här serien bör vara dels information, dels pitch för det betalda erbjudandet. Detta är ett bra sätt att öka konverteringarna på den betalda produkten (vilket gynnar både dig och dina licensinnehavare).
  • Skapa en bonusprodukt. Detta kan vara en annan leadmagnet/freemium. Till exempel, om folk köper en uppsättning rubrikmallar från dig kan du slänga in en mall för försäljningsbrev som en bonusprodukt (och den här bonusen bör också komma med rätt till giveaway).

När du har bestämt dig för vad mer som ska inkluderas i paketet kan du gå vidare till nästa steg...

Steg 2: Skapa ett försäljningsbrev
Nästa sak du behöver göra är att skapa ett försäljningsbrev för att sälja ditt licenspaket till andra marknadsförare.

Att berätta för dig hur du skapar ett säljande försäljningsbrev ligger utanför den här rapportens utrymme. Om du behöver hjälp föreslår jag att du gör en av två saker:

  1. Utbilda dig själv och/eller använder mallar.
  2. Anlita en copywriter. Se bara till att du gör din due diligence så att du anställer en ansedd professionell som kommer att göra ett bra jobb åt dig. Allt vi nämnde tidigare om att anlita en spökskrivare gäller för att anlita en copywriter, vilket innebär att du bör vara säker på att göra din due diligence innan du spenderar några pengar.

Nästa…

Steg 3: Annonsera paketet
När ditt paket och ditt försäljningsbrev är redo då är det dags att börja marknadsföra det. Här är en översikt över hur du gör:

Berätta för dina befintliga kontakter. Skicka e-post till din lista, blogga om den och berätta för dina kontakter på sociala medier. För bästa resultat, skicka ut en serie med tre eller fler e-postmeddelanden under loppet av en vecka när ditt nya licenspaket lanseras.

TIPS: Se till att placera annonser på dina egna sidor. Lägg till exempel en grafisk annons i sidofältet på din blogg och/eller gör ett inlägg om det nya erbjudandet.

Nästa…

Placera betalda annonser. Du kan göra detta på Facebook, på Google, via mäklare och på nischade webbplatser (de som riktar sig till onlinemarknadsförare).

Starta ett affiliateprogram. Du kan ställa in ett program ganska enkelt via plattformar för affiliateprogram. I allmänhet förväntar sig de flesta affiliates att få cirka 40-50 % provision för den här typen av digitala produkter, så se till att matcha den förväntningen för att attrahera så många affiliates som möjligt.

Samarbeta med dina marknadsföringspartners. Tanken här är att byta annonser med andra marknadsförare som vänder sig till samma nisch. Till exempel kan ni stödja varandras erbjudanden på era bloggar, på sociala medier och i era nyhetsbrev.

TIPS: Du kan överväga att byta blogginnehåll, till exempel artiklar. Med andra ord blir ni var och en gästförfattare för varandras bloggar. För din gästartikel, se till att skicka in något som är relaterat till att skapa effektiva leadmagneter. Du kan sedan skicka folk till din egen landningssida för att hämta mer gratis innehåll om samma ämne.

Skapa din egen leadmagnet för detta erbjudande. Tanken här är att skapa en leadmagnet för att locka potentiella köpare för dina licenserbjudanden. Du kan till exempel skapa en rapport med titeln "10 hemligheter för att skapa mer effektiva leadmagneter." Du kan sedan presentera ditt licenserbjudande som det snabba och enkla sättet för din potentiella kunder att få tag på en kraftfullt effektiv leadmagnet.

TIPS: Begränsa dig inte till textbaserade leadmagneter. Du kan till exempel vara värd för ett webbseminarium som ett sätt att locka potentiella kunder till din försäljningskanal. Du kommer inte bara att ha ett liveevenemang, utan du har också inspelningarna att ge bort.

Attrahera potentiella kunder på sociala medier. Här är tre sätt att göra detta:

  1. Sök efter marknadsföringsgrupper på Facebook. Bli sedan en regelbunden bidragsgivare och, där det är tillåtet, inkludera en signaturlänk i dina inlägg.
  2. Starta din egen Facebook-sida. Lägg upp viralt innehåll, eller till och med kör en Facebook-tävling för att bygga din leadbas. Se till att skapa inlägg med lämpliga hashtaggar för att hjälpa till att locka fler följare.
  3. Lägg upp videor på YouTube. Du kan till exempel lägga upp en informativ video om hur man använder leadmagneter effektivt. Se till att använda nyckelord i dina taggar och beskrivningar för att locka en större publik.

Välj inte bara en idé här, inkludera istället så många som möjligt för att få så mycket trafik som möjligt. Gå sedan vidare till det sista steget…


Utvärdera uppföljningserbjudanden

Visst, du kan tjäna pengar genom att licensiera en högkvalitativ leadmagnet och få den i så många marknadsförares händer som möjligt, men du kommer att tjäna mycket mer pengar om du skapar och licensierar flera olika leadmagneter.

Här är anledningen: marknadsförare har alltid ett behov av fler leadmagneter. Så om du kan visa att du skapar leadmagneter av hög kvalitet kommer dina kunder att komma tillbaka till dig om och om igen för ännu fler leadmagneter.

Det är därför det är en bra idé att skapa flera leadmagneter (eller ännu bättre, låta en frilansare skapa dem)... och sedan fylla på med dem i ditt försäljningssystem. Om en marknadsförare gillar ett av dina erbjudanden om leadmagneter kommer de säkert att köpa alla dina relaterade leadmagneter också.

Låt oss till exempel anta att den första magneten du skapar är en mall för försäljningsbrev. Om detta säljer riktigt bra kan du skapa ytterligare leadmagneter riktade till copywriters, som:

  • En uppsättning rubriker.
  • Andra svep och mallar för öppnare, P.S., garantier, uppmaningar och så vidare.
  • En checklista för försäljningsbrev.
  • Ett guide för försäljning.
  • Ett arbetsblad för målgruppsprofilering.
  • En verktygslåda som består av flera av de ovan nämnda artiklarna.

Summan av kardemumman här är att denna inkomstström blir mer lönsam om du skapar en serie relaterade leadmagneter. På så sätt kan du sälja flera licensierade produkter till var och en av dina kunder.

Nu när du vet hur leadmagnet licenssystemet fungerar för att passivt tjäna pengar åt dig det är dags att lära sig hur man ökar det för att tjäna ännu mer pengar. Kolla in optimeringarna i nästa avsnitt...


Optimera: Vad mer kan hjälpa dig?

Vid det här laget vet du tillräckligt om hur du ställer in ditt system för att skapa en bra inkomstström i din befintliga verksamhet. Du kan dock generera ännu mer försäljning genom att använda följande tips:

Erbjud stora provisioner
Tidigare nämnde jag att ett sätt att marknadsföra ditt licenspaket för leadmagnet är genom att skapa ett affiliateprogram och erbjuda minst 50 % provision.
Nu kommer en annan idé...

Erbjud 100 % provision. Det stämmer, ge bort all vinst till dina affiliates.
Här är varför...

Genom att erbjuda 100 % provision kommer du att ha en bättre position för att attrahera fler affiliates. Det är helt ok att du förlora lite på denna frontend-produkt.
Tanken är att du ska fylla din försäljningskanal med relaterade licenserbjudanden och tjäna pengar på backend genom att sälja fler licenser till dina befintliga kunder.

Det är en win-win situation. Dina affiliates är glada eftersom de plockar in all vinst. Och du är glad eftersom du får den mest värdefulla tillgången, en lista med köpare som säkerligen kommer att köpa fler av dina licenser för relaterade leadmagneter.

Nästa…

Tillhandahålla beprövade produkter
Människor som köper produktlicenser letar efter högkvalitativa, efterfrågade produkter. Generellt betyder detta att de måste göra sin marknadsundersökning för att ta reda på vad deras publik vill ha och sedan leta efter efterfrågade produkter.

Ändå finns det en viss risk. Inte ens bra marknadsundersökningar (å dina vägnar och på licensinnehavarens vägnar) garanterar att din leadmagnet verkligen kommer att vara en efterfrågad produkt.

Så här är lösningen: BEVISA att din leadmagnet är efterfrågad.

Du gör detta genom att själv ge bort några av dina leadmagneter, spåra resultaten och justera processen för att få högre konverteringar. Du kan spåra, testa och justera följande:

  • Titeln på leadmagneten.
  • ecover-grafiken.
  • Landningssidans design.
  • Säljtexten.
  • Uppmaningen till handling inuti ledningsmagneten.
  • Den uppföljande autoresponderserien (i tillämpliga fall).

När du väl får höga konverteringar kan du sluta ge bort produkten (för att inte konkurrera med dina licensinnehavare). Men du kommer nu att kunna tillhandahålla riktiga data i ditt försäljningsbrev. T.ex. "Landningssidan konverterar med 25,8 %..."

Överväg att erbjuda master resell rights
Ett av dina mål är att få dina leadmagneter framför så många riktade prospekt som möjligt eftersom det är dessa prospekt som kommer att skapa den passiva backend-inkomsten åt dig.

Här är en idé: istället för att bara sälja giveaway-rättigheterna till andra marknadsförare kan du överväga att sälja master rättigheterna. Alla som köper master-återförsäljningsrättigheter får inte bara give away-rättigheterna till produkten, utan de får också rätten att sälja giveaway-licenser till andra marknadsförare.

Anledningen till att jag säger att du ska "överväga" det här alternativet är att det inte är för alla.

Fördelen med att använda denna strategi är att du får en mycket bredare spridning. Eftersom du inte är den enda som säljer rättigheterna kan du få ut den i många fler marknadsförares händer än du skulle ha kunnat göra själv.

Nackdelen är att det nedvärderar giveaway-licenserna. Om du är den enda som säljer licenser kan du kontrollera hur många licenser du säljer, och du kan tillämpa dina villkor. Men om du öppnar huvudrättigheterna finns det inget tak för antalet och det är mycket svårare att upprätthålla villkor.

Summa summarum: fundera över vad som är viktigt för dig (kontroll eller bredare distribution) innan du bestämmer dig för om du ska följa den här strategin.


Slutsats

Du har precis lärt dig strategin, systemet och genvägarna bakom Leadmagnetlicenser! Låt oss sammanfatta systemet:

  • Lär dig om marknaden: Eftersom du inte kan skapa bra erbjudanden om du inte vet vad marknaden vill ha.
  • Undersök alternativ: Här bestämmer du vilken typ av leadmagnet du ska skapa. T.ex. checklistor, arbetsblad, planerare, etc.
  • Skapa din leadmagnet: Här lärde du dig om några av de olika sätten du kan skapa dina leadmagneter snabbt och enkelt.
  • Bädda in erbjudanden: Det är här din passiva inkomst kommer in, så här lärde du dig hur du skapar uppmaningar som hjälper dina erbjudanden att sälja.
  • Ange dina villkor: I det här steget funderade du på vilka villkor som skulle inkluderas i din licens.
  • Sälj din leadmagnet: Här fick du tips och tricks för att sälja dina licenser.
  • Utvärdera uppföljningserbjudanden: När du har en lista över köpare vill du skicka dem uppföljningserbjudanden. Här lärde du dig den här delen av strategin.

Du vet nu allt du behöver veta för att börja tjäna en passiv inkomst med leadmagneter. Ditt nästa steg är att börja använda detta beprövade system för dig idag!


Sidokommentar och hett tips...
För att sätta upp den här typen av system (och alla andra typer av inkomster på internet) krävs en del verktyg, så som t.ex. webbhotell, hemsidessystem, emailtjänst/autoresponder etc. I de exempel vi ger här använder vi oss av Builderall.

Det är en tjänst som har i princip alla delar (och väldigt mycket mer) för att bygga upp en professionell verksamhet på nätet.
Anledningen till att vi rekommenderar den tjänsten (förutom att vi själva använder den) är för att det dels är lätt att arbeta med när alla tjänster finns på ett och samma ställe, men också för att det är den mest kostnadseffektiva lösningen du kan välja just nu för att driva ett professionellt företag på internet.

Som medlem i Builderall har du över 50 olika verktyg/tjänster som du kan använda dig av. Det räcker med att plocka ett par stycken av dessa för att Builderall ska bli mer kostnadseffektivt än att köpa in dessa separat.
Så det här är verkligen ett hett tips.


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>