Steg för att skapa inlägg och sidor som säljer
1. Vad ska du sälja?
Det första du behöver göra är att ta reda på vad du ska sälja, och sedan måste du bestämma vilken typ av inlägg som bäst hjälper dig att uppnå ditt mål. Detta är något du kommer att vilja lägga mycket tid på att överväga eftersom det är en stor nyckel till din framgång.
Tänk generellt på hur man skapar innehåll som är användbart men ofullständigt. Det här är ett blogginlägg som löser en del av dina potentiella kunders problem, men som sedan hänvisar dem till ett betalerbjudande för att lösa resten av deras problem.
Så låt mig ge dig fem exempel på hur du väljer ett inläggsformat för att sälja ett specifikt erbjudande:
- Du säljer en mjukvarutjänst, till exempel en emailtjänst. Du kan skapa en steg-för-steg-guide för att skapa en e-postlista och sedan bädda in en rekommendation för tjänsten i den här guiden.
- Du säljer en app för att planera sin veckomatsedel. Du kan erbjuda ett blogginlägg med 10 näringstips för att gå ner i vikt. Det sista tipset kan fokuseras på att använda programvara för måltidsplaneringen.
- Du säljer en kurs i marknadsföring i sociala medier. Du kan lägga upp en artikel om hur du får fler följare på Facebook och sedan peka på kursen som ett sätt att tjäna pengar på och utnyttja denna trafik.
- Du säljer en fysisk produkt, till exempel golfklubbor. Du kan skriva en artikel om hur du väljer rätt klubbar och inkludera din rekommendation i innehållet.
- Du säljer en omfattande kurs i hur man skriver ett försäljningsbrev. Du kan lägga upp en steg-för-steg guide som talar om för folk vad de ska göra för varje steg, men det ger inte den djupgående instruktion de behöver för att skriva ett bra brev.
Ser du hur det fungerar? Du kan lägga upp tips, du kan lägga upp en översikt över en process, eller så kan du till och med lägga upp djupgående instruktioner för en del av en process. Men i alla fall bör formatet av hela artikeln passa bra för produkten och naturligtvis leda till erbjudandet.
2. Lär känna din publik
Tänk inte ens på att skriva ett enda ord förrän du känner din publik och vet vad de vill ha. Detta gör att du inte bara kan välja ett erbjudande som du vet att de kommer att vilja köpa, utan det ger dig också möjligheten att "komma in i deras huvud." Ju mer du känner till och förstår din publik, desto lättare är det för dig att skapa innehåll som ansluter till dem på ett känslomässigt plan.
Så hur lär du känna din publik? Testa dessa tre tips:
- "Avlyssna" deras konversationer. Det innebär att besöka nischade forum, sociala mediegrupper och bloggdiskussioner. Detta enkla steg ger dig en bra inblick i vad din publik tycker om vissa ämnen och produkter i din nisch.
- Interagera med dem på sociala medier. Här tar du det ett steg längre genom att faktiskt prata med din publik. Ställ frågor till dem, ta reda på deras problem, ta reda på vilken typ av lösningar de letar efter.
- Umgås med dem offline. Till exempel, om du säljer produkter till kroppsbyggare, gå och häng på närmaste bodybuilding-gym i ditt område och ägna lite tid åt att lära känna din målmarknad.
3. Struktur och faktasökning
Vid det här laget har du en ganska bra uppfattning om din artikels ämne och format, något som naturligtvis leder till att du marknadsför den betalda produkten. Nu är det dags att söka fakta och lägga upp en struktur.
Även om du känner till tipsen eller procedurerna du vill dela med dig av i ditt inlägg är det fortfarande en bra idé att göra lite research. Din undersökning kan hjälpa till med saker som:
- Hitta ett bra citat eller inspirerande berättelse att dela i början av artikeln. Det här är ett bra sätt att engagera någon känslomässigt.
- Statistik och annan data för att backa upp dina påståenden i artikeln. Du kanske till exempel delar med dig av statistik om hur mycket pengar en genomsnittlig onlinemarknadsförare tjänar. Och sedan kan du börja med en artikel om hur läsaren kan undvika att bli ytterligare en marknadsförare som knappt kan täcka kostnaderna.
- Idéer om hur du strukturerar ditt innehåll. Om du till exempel märker att många artiklar i din nisch är stora listor kanske du vill skapa något liknande eftersom det är ett efterfrågat format.
När din undersökning är klar skisserar och organiserar du dina ämnen och underämnen på det sätt du vill att de ska visas i din artikel. Gå sedan vidare till nästa steg...
4. Lockande titel
Många bloggare lägger inte tillräckligt med tid på titeln, utan fokuserar all sin uppmärksamhet på att skapa själva artikeln.
Gissa vad? Dina läsare kommer att fokusera det mesta av sin uppmärksamhet på din titel. Om din titel får dom att stanna upp och fångar deras uppmärksamhet, då kommer de inte ens att bry sig om att läsa ditt inlägg.
Poängen är att du måste lägga tid på att skapa en bra titel som får uppmärksamhet och drar läsare till ditt innehåll.
Här kommer tips...
- Dela fördelar: Tanken här är att svara på "vad har jag för nytta av det här?" fråga som svävar i bakhuvudet på din prospekt.
Till exempel: "Det bästa sättet att dubbla din omvandlingsfrekvens" - Väck nyfikenhet: Ibland är detta lika enkelt som att använda ett ord som "hemligheter" i din titel, vilket kommer att få dina potentiella kunder att vilja ta reda på vad du vet att de inte gör.
Till exempel: "De 7 bäst bevarade hemligheterna med att se 10 år yngre ut" - Använd socialt bevis: Det här är en rubrik som säger: "Alla andra gör det, du borde också..."
Till exempel: "Här är vad världens bästa copywriters gör för att skapa säljtexter för miljoner..." - Ställ en fråga: Den här frågan kan väcka nyfikenhet, hjälpa läsaren att kvalificera sig, eller till och med bara engagera dem genom att få dem att tänka.
Till exempel: "Gör du dessa dyra marknadsföringsmisstag i ditt företag?"
5. Stark öppning
Din titel väckte uppmärksamhet - nu måste du hålla din läsares uppmärksamhet med ett stark och engagerande förord.
Här är fem sätt att göra det:
- Berätta en historia. Dela till exempel en berättelse om hur någon som var mycket lik läsaren övervann samma problem som din läsare nu står inför.
- Dela ett chockerande faktum eller statistik. Tanken här är att få någon att vakna till och vara uppmärksam. Dela till exempel ett chockerande faktum om hur många människor som dör i hjärtsjukdomar varje år.
- Säg något otroligt eller kontroversiellt. Finns det något i din nisch som nästan alla tror är sant? Du kan chocka folk genom att öppna en artikel som går emot deras mainstream-tanke. Du kan till och med ställa en fråga för att åtminstone få folk att tänka på att något kanske inte är sant.
Till exempel, "Tänk om månlandningen aldrig hände?"
- Slå hål på en myt. Tror vissa personer i din nisch på något som skadar deras resultat? Då kanske du öppnar genom att slå hål på den här myten.
Till exempel, "Att göra sit-ups kommer inte att ge dig sex- pack magmuskler. Det beror på att magmuskler görs i köket, inte på gymmet."
- Ställa en fråga. Det här är ett bra sätt att engagera dina läsare och få dem att börja kvalificera sig själva.
Till exempel, "Blir du någonsin generad över din hunds dåliga beteende med gäster?"
6. Plantera ett frö
Vid denna tidpunkt är din läsare fast och vill veta mer. Så nu måste du börja plantera frön om ett problem. I grund och botten är det här du ställer in ditt inlägg för den uppmaning till handling som kommer i slutet.
Beskriv det problem som kunden känner och förklara att du här kommer att visa en lösning på det.
Försök få fram att det är en ny lösning eller en twist på en tidigare lösning. De flesta vill inte höra om en gammal välbeprövad lösning.
Beskriv din "unika" lösning med enkla ord och skapa en känsla av att man vill veta mer, få mer detaljer etc.
Engagera din läsare på ett känslomässigt plan och prata om deras problem. Erbjud en del av lösningen, med en antydan om att de kommer att upptäcka en fullständig lösning om bara några ögonblick.
7. Bevis och förtroende
Du måste ge folk en anledning att tro på det du säger. Det beror på att folk vill följa en auktoritet i ämnet. Om de börjar se dig som en auktoritet blir det mycket lättare att få dem att klicka på dina länkar.
Här är tre sätt att bevisa ditt fall och etablera din trovärdighet och expertis:
- Var självsäker. När du förmedlar information, dela den med tillförsikt. Använd fraser som "Gör så här..." snarare än svaga repliker som "Du kan förmodligen..."
- Lämna in dina referenser. Till exempel kan du säga något som "När jag vann mitt pris för bästa thrillerroman förra året..."
- Visa bevis. Du kan faktiskt infoga foton eller annan grafik som bevisar vad du säger. Eller så kan du ge en fallstudie av hur någon annan fick riktigt bra resultat med hjälp av metoderna du lär ut i artikeln.
8. Introducera lösningen
Vid det här laget har du gett din läsare något användbart, till exempel en översikt över en process, tips eller något annat för att hjälpa dem att lösa sitt problem. Nu måste du introducera resten av lösningen, tillsammans med fördelarna med denna lösning.
Låt oss till exempel anta att du säljer en kokbok för mat med med låg fetthalt. Du kan prata om problemet och sedan presentera lösningen:
"Jag vet inte med dig, men en av de saker jag alltid hatat med bantning är att maten aldrig var särskilt bra. Vem vill kvävas av riskakor och äta vanligt kycklingbröst till varje måltid? Goda nyheter - du behöver inte det. För nu kan du gå ner i vikt medan du äter all din favoritmat – inklusive chokladkaka!"
Introducerar..." [här infogar du titeln på boken tillsammans med fördelarna.]...
9. CTA - Call To Action
Om du har följt de föregående stegen har du lett din läsare ända ner till slutet av artikeln. Och det bästa av allt är att läsaren är väldigt intresserad av den här lösningen du har pratat om.
Nu är det dags att lägga en uppmaning framför dem tillsammans med en länk. Det är här du berättar för dem vad de ska göra härnäst och varför de ska göra det.
Till exempel, "Klicka här för att ladda ner ditt exemplar av den här kokboken - och gör det nu så att du kan få en utsökt rätt till middag ikväll!"
10. Granska och uppdatera
Du vill göra ditt bästa intryck, så lägg ditt inlägg åt sidan över natten så att du kan se på det med fräscha ögon dagen därpå.
Följ sedan dessa tips:
- Läs det högt. Detta hjälper dig att fånga delar av ditt innehåll som inte flyter eller på annat sätt inte ser bra ut.
- Få någon annan att korrekturläsa. De kommer att hitta felen eftersom du förmodligen är för nära arbetet för att se dem själv.
- Leta efter sätt att göra innehållet mer engagerande. Ibland är detta så enkelt som att använda olika ord. Till exempel istället för att säga att något är "snabbt", kan du beskriva det som "blixtsnabbt". Detta målar upp en bild i läsarens sinne och drar in dem starkare i innehållet.
CTA exempel
- Du förtjänar [bra sak]. Klicka på köpknappen nedan och säg "Ja!" till att [få ett bra resultat]...
- Du kommer inte att hitta ett bättre sätt att [få bra resultat], så fyll i formuläret nedan nu så ska jag skynda dig med din kostnadsfria rapport!
- Om du inte gör någonting kommer du att vakna imorgon [beskriv hur saker och ting fortfarande kommer att vara desamma]. Eller så kan du beställa nu och [beskriv ett bättre resultat]. Om du är smart klickar du på beställningsknappen nedan nu...
- Ditt nästa steg är enkelt: klicka här för att beställa denna spännande [typ av produkt] idag. Din [beskriv] beror på det!
- Ta nästa steg till [något bra resultat] nu genom att klicka här...
- Det finns ingen bättre tid än just nu att [börja få några resultat], och du kommer inte att hitta ett bättre sätt att göra det. Så klicka här för att komma igång...
- Nu kan du också [få en stor fördel]. Klicka här för att komma igång – du kommer att vara glad att du gjorde det!
- Du måste agera snabbt om du vill vara med på det här erbjudandet. Klicka här för att komma igång direkt!
- Är du redo att börja? Klicka här för att få en kostnadsfri offert – du kommer att vara glad att du gjorde det (och det kostar ju ingenting)!
- Om bara några månader från nu kommer du att se tillbaka på denna dag som vändpunkten när saker och ting äntligen började bli bättre. Ta det första steget nu genom att klicka på köpknappen nedan för att komma igång.
Titel exempel
- X sätt till [önskat resultat] på X dagar eller mindre
- Tänk inte ens på att prova [idé eller produkt] förrän du läst det här...
- Mitt X stegs-system för [att få önskat resultat]
- Här är vad smarta [nisch/grupp/människor] gör när de vill [få nytta]
- Vill du ha [förmån]? Här är en genväg...
- Hur man blir av med [dålig sak], för gott
- Hur du snabbt och enkelt förbättrar din [nischfärdighet]
- Spara tid och pengar med dessa [Nischämne] tips
- Gör du dessa [nisch] misstag?
- Det säkra sättet att [få bra]
- X [Resurser/Produkter/Böcker/Verktyg] Varje [nischperson] borde använda
- Hur man [får resultat], även om [du inte har en förutsättning för färdigheter eller kunskap]
- Sno min [Ämne] steg-för-steg guide
- X sätt att [få nytta], snabbt
- Här är ett konstigt sätt att [få resultat]