Specifika målgrupper – viktigare och VIKTIGARE

Du är inte ensam om att ha ignorerat det tidigare...  men det är ganska korkat att fortsätta göra det om du vill öka din försäljning.

Dessvärre har betydelsen av det här bara blivit viktigare och viktigare, och det är därför jag absolut vill lägga in det som en av punkterna på det kommande årets ”att-göra-lista”.

När en marknad utsätts för stor konkurrens och det finns många aktörer som försöker nå ut med sina budskap är det lätt att man försvinner i marknadsföringsbruset.
Man kan helt enkelt inte längre gå ut med ett brett budskap och försöka nå allt och alla.

Tänk på hur du själv agerar när du ska köpa någonting.

Letar du efter en specifik lösning på ditt problem eller letar du efter en allmän lösning?

Låt säga att din mobil, en iPhone, har gått sönder och du vill lämna in den för lagning. Du gör en sökning på nätet och får upp några olika annonser:

Annons 1:

Vi lagar alla tekniska prylar av alla märken!
1000:- för skärmbyte

Annons 2:

Vi lagar mobiltelefoner och surfplattor!
1000:- för skärmbyte

Annons 3:

Vi är specialiser på iPhones!
1000:- för skärmbyte


Om du har en trasig iPhone kommer du med all sannolikhet att klicka på annons 3 först.
Företaget kanske lagar alla typer av tekniska prylar, men i annonseringen utåt vänder de sig till iPhone användare. Sedan har de kanske ytterligare 10 andra annonser som vänder sig till andra målgrupper.

Ju tätare marknadsföringsbruset blir desto mer specifik måste din marknadsföring vara. Så det här är absolut någonting som blir viktigare och viktigare nu framöver.

Genom att göra på det här sättet kan du få betydligt många fler kunder.
Ta reda på vilka specifika behov som finns och segmentera upp vilka specifika målgrupper du skulle kunna hjälpa med dina produkter eller tjänster. Ju mer specificerad du är desto mer av just den specifika marknaden kommer du att attrahera.

Låt säga att du har en webshop där du säljer skor av alla märken. Så upptäcker du att det säljs många av en specifikt typ, t.ex. skor för barfotalöpning.
Om du då går ut på marknaden och marknadsför dig specifikt mot de som är intresserade av just barfotalöpning kommer du att ta betydligt större andel av den marknaden än om du går ut med budskapet att du har alla skomärken på lager.

Är man inte en van marknadsförare kanske det här strider mot de naturliga tankar som man ofta har när man vill sälja någonting. Första tanken brukar alltid vara att man ska försöka nå ut till så många som möjligt.

Om man har en produkt som passar alla typer av människor, och man går ut och försöker nå allt och alla på marknaden, borde det ju vara lätt att hitta kunder och sälja.
Men i praktiken är det precis tvärt om. 

Ju bredare marknadsföring du har desto svårare är det att nå ut genom bruset. Du kommer få betydligt fler kunder genom att fokusera på små specifika målgrupper.

Det är alltså bättre att sätta upp flera olika marknadsföringsbudskap som vänder sig mot specifika målgrupper, och där du hänvisar folk till specifika landningssidor, än allmän marknadsföring som skickas till huvudsidan på din sajt.

Ett av dina projekt för det kommande året...

Ett av dina projekt för det kommande året bör alltså vara att se över din marknadsföring och hitta specifika målgrupper inom din nisch. Sätt upp riktad marknadsföring för just de nischerna och de specifika kunderna. På så sätt kan du få möjlighet att sno åt dig en större marknadsandel och kunna dominera de nischerna.

Det kan självklart vara olika kampanjer för olika typer av produkter eller tjänster, men det skulle också kunna vara olika kampanjer för kundgrupper eller demografi. Testa med att sätta upp olika kampanjer för t.ex. olika åldersgrupper (pensionärer, studenter...), olika yrken (tandläkare, lärare, hantverkare etc.), olika städer ("...för dig som bor i XXXXX") och så vidare. Det finns mängder med olika sätt att segmentera ut specifika målgrupper där du kan framstå som specialist för just dem personerna.

Bara att sätta igång... 


Vänta! 

Är det här någonting du kommer ta tag i den närmaste tiden?
Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde skriv en kort kommentar här nedanför.
Det betyder mycket för mig att höra dina funderingar.


Jesper Lindén
Entreprenör, Informatör, Mentor, Föreläsare, Författare...

"Gör det enkelt. Du kan bara fokusera på en sak åt gången. Rätt fokus får hela ditt företag att snabbt blomstra. Men, det viktigaste av allt: företaget är en del av ditt liv, det ska vara kul att driva och bygga upp."


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Häng med i MegaEgo gänget...
Vi skickar ut tips och trix om marknadsföring, affärsidéer och företagsstrategier (och även en hel del annat roligt) 1-2 gånger per vecka.
Om du tröttnar på oss finns det alltid en länk längst ner i varje meddelande där du kan avregistrera dig.
Till vilken adress ska vi skicka allt det roliga?
>