Jag skulle kunna ge dig mängder med argument för varför du ska skapa en så kallad "leadmagnet" innan du gör någonting annat i ditt företag. Men jag tror att det räcker med att jag visar dig 1 anledning.
Jag coachar aldrig entreprenörer som inte har ett långsiktigt tänkande med det företag man håller på att bygga upp. Långsiktigt tänkande innebär att det vi bygger upp idag sätter grunden för hur framgångsrikt ditt företag är om 1 år.
Med det tankesättet i ryggraden blir det totalt omöjligt att inte börja prata om vilken leadmagnet man ska ha i sitt företag.
Så vad är en leadmagnet?
Det är helt enkelt någonting som du lockar med för att få dina potentiella kunder, dina leads, dina besökare på din hemsida, att fylla i sina kontaktuppgifter. Det kan vara en gratis informationsrapport, en guide, en checklista, en minikurs, ett frågeformulär, eller någonting annat som på något sätt hjälper dina potentiella kunder.
Det skulle också kunna vara en riktigt lågt prissatt produkt som dina tänkta kunder går igång på och inte kan säga nej till.
Här är några exempel på leadmagneter som fungerar bra just nu.
Leadmagneter kan se ut på väldigt många olika sätt, men huvudsyftet är 2 saker:
- Att fånga upp dina besökares kontaktuppgifter så att du kan kontakta dem igen efteråt, när du vill och hur ofta du vill, utan att det kostar dig pengar för marknadsföring.
- Värma upp och leda kunden vidare till den huvudprodukt eller tjänst som du vill erbjuda.
Så vad är det som är så viktigt att jag måste lägga allting annat åt sidan?
Betala inte 2-3 gånger för samma besökare...
Låt oss börja med att titta på den kostsamma sidan av att inte ha en leadmagnet (så tar vi den roliga försäljningsökningen i nästa avsnitt).
För att få in en ny besökare till din hemsida betalar du kanske för att synas bland andra personers kontakter (t.ex. annonsering).
Problemet, oavsett vilken typ av utomstående marknadsföring du använder, är att det är ytterst få personer som köper direkt första gången de kommer in på din sida.
Har du 1% av dina besökare som köper direkt vid första besöket så har du också 99% som lämnar sidan.
Det är personer som du inte har någon koll på alls när de väl lämnat din sida.
Det kan bli extremt dyrt att få in en kund!
Låt oss säga du betalar 5000kr för att få in 1000 besökare till din sida. Så antar vi vidare att 1% av dem köper direkt. (De flesta köper inte direkt, inte ens om de är intresserade.)
Det blir 10 betalande kunder.
Varje ny kund skulle alltså kosta dig 500kr att förvärva.
(5000kr i marknadsföring delat med 10 kunder = 500kr/kund)
Om besökarna som inte köpte, och lämnade sidan, ändå är intresserade kanske de klickar på någon av dina annonser igen för att komma tillbaka senare.
Du kan nu fundera vidare på vad kostnaden per kund blir om du måste betala flera gånger för att få in samma besökare till din hemsida innan de bestämmer sig för att köpa.
Det finns studier på att det i genomsnitt krävs 4-7 interaktioner innan någon bestämmer sig för att köpa.
Ju enklare instegsprodukt du har desto fler kommer att bestämma sig snabbare. Det är här leadmagneten kommer in.
Delar du ut en leadmagnet helt gratis blir tröskeln för att "köpa" minimal och du får in kontaktuppgifterna.
Med kontaktuppgifterna i din ficka kan du återkomma om och om igen, bygga upp en relation, lägga fram alla säljargument från alla typer av infallsvinklar etc. tills besökaren tillslut bestämmer sig för att köpa. Kontakter som du själv äger kostat dig inte någonting extra att kontakta, och du har full kontroll över budskapet.
Du kommer att få väldigt många fler att köpa din produkt eller tjänst om du har möjlighet att på ett kontrollerat sätt kontakta dem flera gånger. Inte bara sitta och hålla tummarna för att de ska komma ihåg dig och komma tillbaka till din sida igen.
Oj, nu kommer den riktigt stora skillnaden...
Som jag sa vägrar jag att coacha någon som inte har långsiktigt tänkande. Här blir leadmagneten extremt viktig.
Låt mig få ge dig ett sifferexempel så blir det väldigt tydligt.
Alternativ 1. - Utan leadmagnet:
Vi antar att du säljer en produkt direkt vid första kontakten med alla besökare på din sida. Konverteringen till köp blir då ganska låg.
Vi antar att 1% köper dirket.
På 1 år lyckas du få in 50.000 besökare till sidan.
Om 1% köper blir det 500 kontakter som kommer in i din kontaktdatabas. Kontakter som du kan kontakta precis när du vill efteråt.
Du lanserar efter 1 år en ny produkt.
En produkt som du säljer för 500kr.
Efter att ha gjort några utskick till din kontaktdatabas på 500 personer får du 3% av dem att köpa din produkt.
Tot: 3% av 500 personer köper en produkt för 500kr = 7500kr
Låt oss nu titta på vad som händer om vi istället börjar med att erbjuda en leadmagnet vid första kontakten.
Alternativ 2. - Med leadmagnet:
Vi lyckas få 15% att "köpa" leadmagneten för 0kr (enklaste typen av försäljning man kan göra till kalla leads).
Om vi utgår från samma grund som i exemplet utan leadmagnet, och får in 50.000 besökare till sidan på ett år, lyckas vi alltså fånga upp 7500 kontakter.
Vi gör några utskick till kontakterna, får 3% att köpa en ny produkt för 500kr.
Tot: 3% av 7500 kontakter à 500kr = 112.500kr
Där har du anledningen till att det första vi vill skapa i ett företag för att bygga upp en stabil verksamhet på längre sikt är en leadmagnet.
Här kan du ladda ner guiden med exempel på olika typer av leadmagneter
Jesper Lindén
Entreprenör, Informatör, Mentor, Föreläsare, Författare...
"Gör det enkelt. Du kan bara fokusera på en sak åt gången. Rätt fokus får hela ditt företag att snabbt blomstra. Men, det viktigaste av allt: företaget är en del av ditt liv, det ska vara kul att driva och bygga upp."