Varför små företagare ofta misslyckas – 9 stor misstag

80%
Första året

Ca.80% av nya företag överlever första året.

70%
Andra året

Ca.70% av företagen överlever andra året.

50%
Femte året

Ca.50% av företagen har kastat in handduken inom 5 år.

Den vanligaste anledningen till att företag inte överlever är att det inte finns någon efterfrågan på de produkter eller tjänster man försöker sälja.

Helt enkelt en dålig förståelse för vad kunderna vill ha.
Det löser man enkelt genom att först ta reda på vad kunderna har problem med och frågar efter, därefter skapar man produkten eller tjänsten.

Här är några anledningar till som du bör ha koll på...

Infogram - varför små företag misslyckas

Som infografiken ovan visar, här är de 9 vanliga misstag som entreprenörer gör när de försöker starta sina egna företag.

  1. Fel val av företag

Först och främst kommer fel affärsidé oundvikligen att leda till misslyckande. Det är viktigt att sätta sig in i marknaden, och även fundera på vad som är bäst för just dig.
Det är alldeles för många som startar upp utifrån att någon annan säger att det finns pengar att tjäna i branschen. Har man ingen koll på branschen, eller något grundläggande intresse för den eller det arbete det innebär att driva företag inom branschen, så är chanserna att lyckas extremt små.

  1. Ingen eller otillräcklig affärsplan

Liknande den uråldriga skrivteorin från grundskolan om att planera din uppsats innan du faktiskt börjar skriva, måste du också planera och skissa dina affärsidéer innan du faktiskt börjar arbeta. Att ignorera det steget kommer att slå tillbaka med tiden.
En av de delar som nya företagare brukar missa (eller överskatta) när de lägger upp en affärsplan är vilka resurser man i uppstarten. 
Är du ensam i ditt företag kommer bristen på tid att vara din främsta motståndare. Planerar du in för många olika delar och projekt i din uppstart kommer det att leda till att du inte kommer igång, eller att det tar väldigt lång tid innan du har ett företag som du kan leva på. Skala ner allting, och se till att fokusera på att snabbt bygga upp en omsättning som du kan leva på och som visar att din företagsidé håller. Därefter kan du börja utveckla och bygga vidare på din stora vision.
I din första affärsplan lägger du dels in din långsiktiga vision och strategi, men också en "uppstartsplan" för att nå minst 100.000kr/mån i omsättning på snabbast möjliga sätt.

Bristande plan för hur man snabbt ska nå en hälsosam omsättning och säkerställa att affärsidén och produkterna/tjänsterna fungerar, är en stor anledning till varför många misslyckas.
För många bollar i luften samtidigt, så som t.ex. flera affärsidéer och för många marknadsföringskanaler samtidigt, leder ofta till att man aldrig når upp till en omsättning man kan leva på.

  1. Brist på eller otillräcklig erfarenhet

"Tyvärr" behöver du erfarenhet för att lyckas med det mesta i livet, och att driva ditt eget företag är inget undantag. Brist på erfarenhet, antingen inom den specifika nischen eller i att driva ett företag i allmänhet, är ett stort problem bland entreprenörer som försöker starta igång.

  1. Brist på passion

Passion är förmodligen den mest nödvändiga egenskapen för en entreprenör. När det blir tufft är det passionen för ditt företag och din produkt som kommer att hjälpa dig att nå framgång.
Du kan komma en liten bit på vilja och motivation, men det kommer stunder när det inte räcker, och då är det bara passionen för branschen och att hjälpa dina kunder som kan få dig att gå vidare.
Vet du till exempel om att väldigt många företagare inte tycker om sina kunder? Se till att du skapar ditt företag så att du attraherar kunder som du verkligen vill umgås med. 

  1. Många företag samtidigt

När entreprenörer misslyckas med att fokusera på en (1) bra affärsidé och istället hoppar från den ena idén till den andra, kommer ingen av idéerna att bli framgångsrik. I slutändan kommer denna brist på fokus vanligtvis att leda till entreprenörens fall. 
Gräset är inte grönare hos grannen. Ofta räcker det med en produkt/tjänst, en marknadsföringskanal, och ett enkelt säljsystem, samt full fokus på detta, för att snabbt nå en omsättning du kan leva på.

  1. Konkurrens

Att inte analysera konkurrensen innan du ger dig in i ett nytt företag kan också vara extremt skadligt. Det är avgörande att förstå marknadens mättnad och vara realistisk om huruvida du har kapitalet och expertisen för att övervinna dina konkurrenter, speciellt om det finns några riktigt stora drakar som dominerar marknaden.
Är marknaden överetablerad, och kanske till och med mättad, måste du ha en extremt bra plan för hur du ska kunna sticka ut och vara unik för att ta marknadsandelar.
Och din strategi få absolut inte vara att du ska slå konkurrenterna med hjälp priskonkurrens. Det är ett säkert kort på att du kommer att misslyckas. Mer om det strax... 

  1. Dålig kundservice

Utmärkt kundservice är viktig för alla företag, för det är hur företagen hanterar de negativa situationerna de stöter på som i slutändan definierar vilka de är som företag - men det är ännu viktigare för nya företag som konkurrerar med välkända och betrodda företag. Att säkerställa att dina kunder behandlas professionellt är av yttersta vikt för framgång i entreprenörsvärlden.

  1. Inga mentorer eller rådgivare

Detta tips går tillbaka till brist på erfarenhet. Med andra ord, du kan inte ha för mycket erfarenhet på din sida. Så ta tillvara på de kontakter du har gjort på din entreprenörsresa. Genom vägledning från mentorer och erfarna rådgivare kan du undvika vissa kostsamma affärsmisstag.
Många andra entreprenörer som redan har lyckats bra tycker om att hjälpa dig, och de är stolta över vad de själva har uppnått och vill prata om det. Utnyttja det.

  1. Tar för lite betalt

Även om många entreprenörer felaktigt tror att lägre priser är det enda sättet att överleva och slå ut konkurrensen, finns det alltid andra sätt att få en konkurrensfördel. Även om priskonkurrens kan fungera på kort sikt för att ta sig in på en marknad och bygga varumärke, kommer det förr eller senare att leda till kassaflödesproblem.  
Kan du sänka priset så kan säkerligen många andra av dina konkurrenter göra det också, vilket gör att priskonkurrens strategin näst intill aldrig lönar sig på sikt.
Se till att du har en klar strategi för hur du ska kunna ta marknadsandelar utan att konkurrera med pris. Analysera situationen, upptäck vad som skiljer dig från dina konkurrenter, och övertyga konsumenterna om att detta är anledningen till att de ska välja dig.

Jesper Lindén
Entreprenör, Informatör, Motivatör, Mentor

"En liten uppgift varje dag som tar dig ett steg närmare dina visioner blir 365 steg på 1år. Det är så man förverkligar drömmar. Vad gör du idag?"


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Häng med i MegaEgo gänget...
Vi skickar ut tips och trix om marknadsföring, affärsidéer och företagsstrategier (och även en hel del annat roligt) 1-2 gånger per vecka.
Om du tröttnar på oss finns det alltid en länk längst ner i varje meddelande där du kan avregistrera dig.
Till vilken adress ska vi skicka allt det roliga?
>