Order bumps, en mycket underskattad teknik för att öka försäljningen med ett engångsarbete.

I den dynamiska världen av e-handel är varje liten fördel guld värd. Idag ska vi prata om en enkel men effektiv strategi som kan ge din försäljning ett rejält lyft, och det är dessutom ett engångsarbete - vi pratar om Order Bumps.

Vad är en Order Bump? En order bump är den där lilla extra kryddan vid kassan som får dina kunder att säga "Åh, varför inte?" Det är ett erbjudande om en extra produkt eller tjänst som kunden kan välja att lägga till i sin kundvagn precis innan de checkar ut.

Tänk dig att du är i en snabbmatsrestaurang - order bumpen är den där extra pommes frites eller milkshake som du inte visste att du behövde (eller ville ha) tills kassören frågade.

Statistik som får dig att vilja hoppa på order bump-tåget

  • Företag som knuffar in order bumps i sin försäljningsprocess kan se en ökning av intäkterna med mellan 5 till 30%.
  • Amazon, vår älskade online-gigant, har rapporterat att ett svindlande 35% av deras intäkter kommer från upsells, cross-sells och ja, du gissade rätt, order bumps.

Fördelarna med Order Bumps

  • Ökad Försäljning: Mer pengar i kassan, behöver vi säga mer?
  • Bättre Kundnöjdhet: Kunderna uppskattar ofta de extra erbjudandena som tillför värde till deras ursprungliga köp. Speciellt om det är ett prisvärt erbjudande.
  • Ingen Extra Marknadsföringskostnad: Du behöver inte spendera mer på marknadsföring. Order bumps gör jobbet med kunder som redan har plånboken öppen. Dessutom är det ett engångsarbete från din sida.

Vad ska du tänka med en Order Bump?

  1. Välj en Relevant Produkt: Välj något som kompletterar det ursprungliga köpet. Om du säljer regnrockar, varför inte erbjuda ett matchande paraply?
    Man kan också tänka sig att erbjuda ännu en produkt av samma sak de precis köpt.

    Vi hjälpte en av våra kunder, som driver en webbshop med hälsokostprodukter, att sätta upp en order bump. Vi erbjöd helt enkelt bara en extra förpackning av samma sort som kunden precis lagt i kundvagnen, men med lite extra rabatt. 18,94% av kunderna valde att kryssa för rutan för att få ännu en förpackning.
  2. Prissätt Rätt: Gör det till ett erbjudande som dina kunder inte kan motstå. Men se till att det blir lönsamt för dig också. Väljer du att erbjuda samma produkt som de redan har valt att köpa får man kanske tumma lite på marginalen för att få till ett bra erbjudande. Väljer du däremot en kompletterande produkt brukar man rekommendera att priset inte ligger mycket högre än produkten de redan har tänkt köpa. Däremot har du ju här möjligheten att erbjuda någonting där du fortfarande har bra marginal. Det handlar mer om kundens uppfattade värde av erbjudandet... 
  3. Framhäv Värdet: Förklara klart och tydligt varför denna extra produkt eller tjänst är en bra deal för kunden.

Hur sätter man upp en orderbump rent praktiskt och tekniskt?

Det finns många olika sätt att göra det på. Allting beror ju på vilket shoppingsystem du använder idag.

Här på Megaego använder vi flera olika shoppingsystem för våra olika sidor. Ett av de system som vi nu går över till mer och mer är det som ligger på vår Magic portal

Här finns en inbyggd funktion för att lägga till en order bump på ett väldigt enkelt sätt.

På Magic portalen finns även möjlighet att skapa sales funnels vilket kan vara ett suveränt sätt för att öka försäljningen med både upsell och down sell. Och se statistik över hur många som går igenom varje steg och hur mycket pengar varje steg genererar.

Ett helt suveränt system!


ThriveCart

Ett av de system som vi använt mycket tidigare är  ThriveCart. Det är en fristående tjänst för att kunna ta betalt. Den här tjänsten har många olika funktioner för att kunna öka ordervärdet och försäljningen, så som t.ex. order bump, upsell, downsell, affiliateprogram etc.
Har du inget bra shoppingsystem för dina produkter och tjänster idag kan vi verkligen rekommendera att du tittar på ThriveCart.


Smart Offers (från Store Apps)

Vi har även arbetat en hel del med Woocommerce, shoppingsystemet till WordPress. Woocommerce har tyvärr inte något inbyggt system för order bumps, men det finns plugins som man lätt kan installera. Vi brukar rekommendera Smart Offers. Ett riktigt bra tillägg för att öka försäljningen i en Woocommerce shop.

Men det beror som sagt på vilket system du använder idag.

Behöver du hjälp med tips, råd eller installation är det bara att du hör av dig till oss. Vi hjälper gärna till att öka din försäljning.

Det finns en hel värld av möjligheter som öppnas med order bumps. Så, vad väntar du på? 

Jesper Lindén
Entreprenör, Informatör, Motivatör 

"En liten uppgift varje dag som tar dig ett steg närmare dina visioner blir 365 steg på 1år. Det är så man förverkligar drömmar. Vad gör du idag?"

Din kundkorg
0
Lägg till kupong
Subtotal
Total Installment Payments
Paketrabatt

 
>
Rulla till toppen